broddar - skaderisken, i hagen sammanslagen tråd

Sv: broddar - skaderisken

Pinge skrev:
Den här "lagen" ska anses som djurplågeri när det är halt i hagarna.. Den som tänker så skulle själv tvingas gå på isgata med ett slätt plattjärn under fötterna!!

Och jag håller med dig, för de skador som uppstår med broddar är förhållandevis få kontra mot dem som är obroddade. En broddad hov kan naturligtvis ställa till med skada, men å andra sidan kan hästen även bli skadad rejält av en spark utan brodd.

Men en obroddad häst utsätt inte bara för risken av fläkning, brutna ben etc etc. Muskelspänningar är vardagsmat i dessa sammanhang, som sen kan ta månader att reda ut om det ens görs. Om vi sen pratar balanserad hov, så ger jag inte mycket för den balansen när halkan slår till. Då gäller kroppens försvar, och då används allt som står till buds även de som egentligen är felaktigt för kroppen men lindrar/förenklar för stunden.

Sv: broddar - skaderisken, i hagen sammanslagen tråd

Min pålle har 4 brodd, runt om, från det första snön/isen kommer till mars-april. Är stor och tung, dessutom rek. av veterinär att ha 4brodd runt om pga sina ledskador.
Skulle aldrig låta han vara utan brodd i hage eller under motion, sett fula skador pga obroddade häst.
I "mitt" stall bestäms det hagvis om broddar bak eller inte, de flesta har isbrodd utom i en hage där där de har blindbrodd bak.
Men så finns det hästägare (läs idioter) i stallet som rider hela vintern utan en enda brodd i skorna, fast det är blankis. Har dessutom tunnslitna skor som är tunna som papper:eek: Dessutom flänger de fram i galopp och hoppar hinder.:eek: Idioterna säger att det är såå jobbigt att brodda och hästen klarar sig bra utan brodd!
Får ni betala mer om ni vill ha 4brodd i stället för 2brodd i skorna? Jag fick det sist, 80 kr extra.:eek: Hovisen har aldrig 4broddskor utan borrar 2 extra hål om ägaren ska ha det. Blev nästan lite sur bara för jag ville ha 4brodd.:cool:

Jag bor i Skåne och när det är halt och isigt (som det är just nu) har min häst isbroddar, 2 i varje sko (traktbrodd) i hagen och även när jag rider. Han är skodd runt om och kan inte gå utan skor.

Han går tillsammans med två andra hästar och jag har kollat med ägaren till de här hästarna att det är ok att min går med isbrodd i hagen. Hennes går oskodda.
Jag broddar i varje morgon och ur varje kväll, ni får gärna tycka att jag är mesig med min häst :smirk: , men jag vill inte ta risken att han skadar sig på broddarna i boxen. Jag har blindbroddar i boxen för att jag ska slippa göra vid hålen varje morgon.
Visst kan han skada sig i hagen av broddarna också, men jag vill heller inte att han ska halka i hagen eller få muskelspänningar. :crazy:

Någongång har jag haft 4 broddar i en sko med 6 hål.
Då har jag valt bort de 2 främsta broddhålen. Det minskar skaderisken i hagen, upplever jag iaf.

Är det isigt så bör man ha brodd. Så här säger Agrias veterinär om brodd:
"Alla typer av broddar ökar risken för att hästarna ska skada varandra. Jag skulle vilja säga att det viktigaste är att hästarna har bra fäste i hagen och att underlaget i hagen måste styra hur man ska göra. Om det är halkigt, är det vansinne att ha hästarna obroddade bak i hagen. Då får man minska risken för skador genom att ha tillräckligt stora hagar och se till att man utfodrar med tillräckligt långa mellanrum för att hästarna inte ska sparka mot varandra. Man bör också undvika att ha hästar som inte trivs med varandra i samma hage och undvika att släppa in nya hästar. Om man måste släppa ihop okända hästar, är det bättre att göra det obroddat i ett ridhus första gången."

Personligen tar jag hellre en broddskada än en fläkskada.

Sv: Broddar i hagen!!!!!!!!!!!1

Pinge skrev:
6-broddade travskor beror på att travskorna är för tunna (4-6mm) för att bara ha broddade i tån och i trakten. Skon skulle helt enkelt böja sig på mitten om där inte satt en brodd.

NJa, det där köper jag inte. Kele (unghästen) går med travskor just för de är tunnare, nättare och smalare. Det är 6 broddhål, hon har 4 brodd i, 2 i tån och 2 i trakten. Skorna böjer sig inte elle rpå något vis ändrar form.

Så klart du kan släppa ut hästen med endast två boddar i skorna. Tåbrodden hjälper till i själva frånskjutet men fläkningsskadorna är det främst traktbrodden som förhindrar.
Det är heller inte spec farligt med att bara ha traktbroddar i dygnet runt såvida din häst inte lever hela sitt liv ståendes på ett cementgolv utan strö.

Ok! Då är det dags att brodda här nu då! Jag har rejält med strö o boxarna så det ska nog inte vara några problem. Tack för ditt svar :idea:

Alexandra_W skrev:
NJa, det där köper jag inte. Kele (unghästen) går med travskor just för de är tunnare, nättare och smalare. Det är 6 broddhål, hon har 4 brodd i, 2 i tån och 2 i trakten. Skorna böjer sig inte elle rpå något vis ändrar form.

Då har jag väl sett fel de hundratals gånger som jag har bytt böjda och vridna travskor?? Även om kanske inte alla har varit böjda så är det väldigt vanligt..

Jag har mitt sto broddad hela tiden då det är halt.
Hon har bara 2 broddar i varje sko.
Har haft det alla vintrar. Hon klarar av det bra. Inga hältor eller dyligt
Nu sparkade hon nog min snart 3 åring. på näsan.
Han går med en stor bula.
Men det var inte allvarligt.

wolken fee skrev:
:banana: :banana: :banana:

Det är en oskriven lag, att man inte har broddar i hagen. Och ni som inte har den meningen, åk ner till Helsingborg och titta på de skador som blir när en spark träffar rätt.
Det är inte nyttigt för hästen att stå hela tiden med broddar på !!
Vadför inte plocka av skorna,
Lotta

En föråldrad lag,som tur är. Vid riktig ishalka ska hästarna ha åtminstone 2 brodd ibak. Har man en som sparkar så får man väl ta bort den de dagar som det är halt. På 80-talet hade vi -inackorderade) inte några broddar alls eftersom den som ägde hästen som var högst i rang inte ville det. Bara den hästen viftade med öronen så skulle våra lågrangade flytta sig. Hagen sluttade rejält och hästarna åkte som Bambi.

Alexandra_W skrev:
Glömde - att INTE rida med brodd.. Det innebär att inte rida alls vintertid. Här är broddar en nödvändighet för att kunna få hästarna ur stallet (oavsett om det är till hagen eller ut för en ridtur) minst 75% av den tid av året som räknas som vinter (oktober - mars/april lite beroende på). Vägarna är endera ren is eller packad snö med eller utan is under.

Jag tycker inte att Elitebroddarna är bra på blankis. De är för runda och kärnan kommer aldrig upp ordentligt. Däremot om det inte är SÅ halt har jag de på insidan av skorna då hästen inte lika lätt gör illa sig. Hållbarheten är inge vidare på en tung häst.

Jag skulle ALDRIG låta nån häst i hagen vara utan broddar vintertid, ALDRIG. Mina går dessutom alltid ihop då jag inte har möjlighet att dela av hagar.

axel skrev:
Jag tycker inte att Elitebroddarna är bra på blankis. De är för runda och kärnan kommer aldrig upp ordentligt. Däremot om det inte är SÅ halt har jag de på insidan av skorna då hästen inte lika lätt gör illa sig. Hållbarheten är inge vidare på en tung häst.

Tja, jag broddar på när det är barmark, så jag får en naturlig slitning av dem som gör dem lite 'spetsigare', så jag har faktiskt inte upplevt problem på blankis, men när de är nya kan det nog stämma. Nya 'fyrkantiga' tycker jag är dåliga på blankis, hörnen måste slitas (eller slipas.. host) ner för de ska bli bra.

Men de slits ju mest under tjäle men barmarksäsongen, så när isen kommer är de lagom slitna/lagom spetsiga, så faktiskt aldrig tänkt på det.

Sen har jag heller ingen erfarenhet av tung häst heller, den tyngsta som gått med elitbrodd var kallblodstravaren, och hon väge kanske 600 kg, dvs inte spec tungt. Sen har det varit ponnyer eller araber, dvs inget över 600 kg.

Pinge skrev:
Då har jag väl sett fel de hundratals gånger som jag har bytt böjda och vridna travskor?? Även om kanske inte alla har varit böjda så är det väldigt vanligt..

Nej, menade inte att du sett fel, bara att jag inte köper rakt av att det automatiskt blir böjt med 4 brodd. Däremot, har de skorna suttit på 'aktiva travare' eller vad man ska kalla det? Det är ju väldigt stor skillnad på vad skorna utsätts för på en aktiv travare jämför med en unghäst?

oskodd året om :)

wolken fee skrev:
:banana: :banana: :banana:

Det är en oskriven lag, att man inte har broddar i hagen. Och ni som inte har den meningen, åk ner till Helsingborg och titta på de skador som blir när en spark träffar rätt.
Det är inte nyttigt för hästen att stå hela tiden med broddar på !!
Vadför inte plocka av skorna,
Lotta

Tja, för att min 1½-åring, oskodd, vurpade i hagen pga is, och fortfarande idag (hon är 3 år i april) lider av problemen efter den vurpan, och hon kommer få dras med men av det resten av livet. Hela 2005 så gjorde vi inte mycket annat än åkte på klinikbesök efter klinikbesök pga följderna av vurpan. Två gånger är hon utdömd, vi hade FEMTON klinikbesök 2005 och du kan ju gissa summan av de sammanlagda veterinärräkningarna, räkningarna för medicin, behandlingar, räkningarna för kiropraktor osv. Och ångesten och ovissheten att hon kanske aldrig någonsin blir bra, att hon kanske aldrig kommer hålla som ridhäst ens om hon blir bra, osv osv.

För att nämna en anledning varför man inte plockar av skorna.

Och du Helsingborg ligger i 'södern'. Vintern ser inte likadan ut i hela landet.

Vill du släppa ut en oskodd eller ännu värre skodd men obroddad häst på det här underlaget, eller rida på det, eller någonting? Bilderna tagna i november 2004 och de är tyvärr inte en engångsföreteelse. Just nu har vi omväxlande packad, frusen snö, blankis modell den på bilderna men tjockare, men med ett förrädiskt lager med lössnö ovanpå, och så packad snö.

http://hem.passagen.se/visenz/is.htm

Fan, till och med JAG använder broddar när jag går ut vintertid..

Senast ändrad:

Jag har alltid fyra Elitbrodd i alla skor, dygnet runt genom hela vintern. Inte vid transport dock, vill inte förstöra gummigolven i hyrtransporterna. Har hittills lyckats lasta ur på icke hala ställen. För mig är det självklart att samtliga hästar i hagen FÅR ha broddar på alla fötter. Som jag sagt förut, hellre en sårskada än en fläkskada. Fick ta bort en ponny pga. han fläkt sig.

Är det ingen som bara broddar i trakerna, alltså två brodd/sko? Det har jag alltid gjort, har inte tänkt att det påverkar benställningen speciellt mkt då det antingen är snö-is eller halvmjukt gräs i hagen. Och i boxen är det ju mjukt.
Men det kanske påverkar benställningen mer än vad jag har trott?

Genesis skrev:
Är det ingen som bara broddar i trakerna, alltså två brodd/sko? Det har jag alltid gjort, har inte tänkt att det påverkar benställningen speciellt mkt då det antingen är snö-is eller halvmjukt gräs i hagen. Och i boxen är det ju mjukt.
Men det kanske påverkar benställningen mer än vad jag har trott?
En svensk film om just detta som jag såg för ett par år sedan visade (seriös studie på ultuna tror jag) att antalet broddar inte påverkade nämnvärt. Däremot fick man fram mycket olikheter på olika underlag. Man testade traktbrodd, 4-brodd, slätskott och barfota.

Och nej, det är inte bara du som enbart broddar i trakten. Bland mina kunder är det 50/50 skulle jag tro.

Okej! Tack för svaret :)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 838
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 978
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 918
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar