broddar - skaderisken, i hagen sammanslagen tråd

Sv: Broddar i hagen!!!!!!!!!!!1

Alexandra_W skrev:
Nej, menade inte att du sett fel, bara att jag inte köper rakt av att det automatiskt blir böjt med 4 brodd. Däremot, har de skorna suttit på 'aktiva travare' eller vad man ska kalla det? Det är ju väldigt stor skillnad på vad skorna utsätts för på en aktiv travare jämför med en unghäst?
Och jag menade egentligen från början att tala om varför de 6-broddade skorna finns... Det mittre broddparet är ju ur greppsynpunkt egentligen onödiga.

Sv: broddar - skaderisken, i hagen sammanslagen tråd

Jag har haft problem med att min häst slår sig själv på insidan av benen med broddarna. Min tränare sa att man ska ha släta broddar på insidan. Jag skruvade ur broddarna på insidan istället. Hästen är oskodd bak. Märker ni andra skador på benen av broddarna, eller tänker ni att det är bättre med de såren än fläkskador.

Personligen tar jag hellre en broddskada än en fläkskada.
Så en oskriven lag tycker jag inte stämmer, eftersom att försäkringsbolagens egna veterinärer anser det vara vansinnigt att vara utan brodd.

Så här säger Agrias veterinär om brodd i hage:

"Alla typer av broddar ökar risken för att hästarna ska skada varandra. Jag skulle vilja säga att det viktigaste är att hästarna har bra fäste i hagen och att underlaget i hagen måste styra hur man ska göra. Om det är halkigt, är det vansinne att ha hästarna obroddade bak i hagen. Då får man minska risken för skador genom att ha tillräckligt stora hagar och se till att man utfodrar med tillräckligt långa mellanrum för att hästarna inte ska sparka mot varandra. Man bör också undvika att ha hästar som inte trivs med varandra i samma hage och undvika att släppa in nya hästar. Om man måste släppa ihop okända hästar, är det bättre att göra det obroddat i ett ridhus första gången."

När man läser genom denna tråden så inser man hur viktigt det är att brodda hästen även i hagen.
Jag är ju då den mesiga typen så jag broddar i varje morgon och ur varje kväll. :angel:
Nu ska jag på en konferens med jobbet fre-lör och har ordnat passning till pållen. Känns som att jag ska låta isbroddarna sitta i eller hur?
Risken är nämligen att den som ska passa inte "orkar" skruva" i isbroddarna på lördag när pållen ska ut och jag vill inte att han ska halka omkring i hagen. Får väl ta risken att han skadar sig i boxen istället på broddarna, men enligt alla inlägg i den här tråden verkar man inte behöva oroa sig så mycket för det.

Jag har Börjes isbroddar till min häst. Funkar super, håller en säsong eller mer, är billiga :banana:
Det enda som händer med dem är att de blir mer spetsigare.
Har ju en tung häst (kallblodstravare modell grövre, väger ca 650 kg), som visserligen inte rids/tömkörs så mkt pga sina pålagringar, men är i Uppland har vi mest isgata hela vintern, så de slits ändå.

Våra har alltid fyra broddar. Alla i hagen har det så det är inga problem. Hellre enn broddspark än en fläkskada. :cool: Våra är snälla och sparkas inte, däremot sliter ¤#"¤%#& häst sönder alla täcken. :crazy:

AnnikaH skrev:
När man läser genom denna tråden så inser man hur viktigt det är att brodda hästen även i hagen.
Jag är ju då den mesiga typen så jag broddar i varje morgon och ur varje kväll. :angel:
Nu ska jag på en konferens med jobbet fre-lör och har ordnat passning till pållen. Känns som att jag ska låta isbroddarna sitta i eller hur?
Risken är nämligen att den som ska passa inte "orkar" skruva" i isbroddarna på lördag när pållen ska ut och jag vill inte att han ska halka omkring i hagen. Får väl ta risken att han skadar sig i boxen istället på broddarna, men enligt alla inlägg i den här tråden verkar man inte behöva oroa sig så mycket för det.

Jag har aldrig haft problem med broddar i i boxen, haft både bädd (halm eller spån) och vanlig växelströ (halm eller spån) utan problem. Däremot vet jag att det finns vissa hästar som ligger på ett sådant sätt att de får skador av broddarna på undersidan av bröstet, men det ser man ganska snart och det är juinga stora vi skadar om utan man märker att det inte går.

Jag har helt enkelt varken tid eller ork att morgon och kväll brodda i och ur 32 brodd, så jag har alltid mina i, och jag tycker du kan låta dem vara i. Och som dus äger, hellre det än att de inte 'orkar' skruva i och släpper ut obroddat.

mysis skrev:
Jag har haft problem med att min häst slår sig själv på insidan av benen med broddarna. Min tränare sa att man ska ha släta broddar på insidan. Jag skruvade ur broddarna på insidan istället. Hästen är oskodd bak. Märker ni andra skador på benen av broddarna, eller tänker ni att det är bättre med de såren än fläkskador.

Valacken lyckades göra hål på sina egna ben med broddarna ganska frekvent när han var yngre (mellan 4 - 6 år ungefär), nu är det dock inga problem. Men han fick när han var som 'vildast' ha hockeyskydd i hagen ;) Sådana där benskydd som går ner över kotan, och så boots. Då minskar iaf skadorna.

Unghästen fick skor och brodd för första gången som 1½ åring, jag hade skydd på henne första dagarna, innan jag insåg att det var inget behov,s en dess går även hon oskyddad. Hon har haft en broddskada, den var i samband med en skoavtrampning.

Bägge hästarna är MYCKET aktiva och busar vilt och över stock och sten i hagen, och ibland står jag förfärat och håller för ögonen och tycker 'aaahhh, akta BENEN!!' men det brukar gå bra.

Så jag tar hellre sårrisken än halkrisken, men m de är skadebenägna så sätter jag på skydd även i hagen. Sen, en häst med ett avvikande rörelsemönster som därför får skador vet jag inte riktigt hur jag skulle hantera, mina har ju orsakat sig ev skador genom vilt bus a la 'fullt ös medvetslös'.

(Jag har förresten inte skydd när jag rider dem broddade heller om det inte uppenbart behövs)

Lånar knapp!
Mina hästar som rids har alltid dygnet runt, 4 brodd på varje sko.
Skulle vara svårt att leda dom till och från hagen annars. Och hålla på och ta av och på 5 hästar här varje dag skulle jag aldrig orka göra.
Har 2 unghästar däremot som jag är väldigt orolig för att dom ska halka i hagen. Nu har vi fått lägga sågspån och halm som en gång till hagen för att dom inte ska halka. Men dom vet att det är halt så dom går försiktigt iaf. Dom busar där dom vet att det inte är halt i hagen också.

Våra hästar går barfota året runt och jag känner flera som har det likadant. På snö är det oslagbart att hästarna är barfota eftersom ingen snö fastnar i hovarna. På isigt underlag ska man inte underskatta hästens egna förmåga, de klarar halka bättre än man tror. Annars skulle inte hästen överlevt som vild i alla dessa tusentals år. Broddskador kan det bli dödlig utgång på om sparken tar på tex ett ben. Hade en häst för en tid sen som fick benet avsparkat. Det blev avlivning på plats... Men, en skodd häst lever farligt i halkan!

Våra hästar går skodda året runt och jag känner flera som har det likadant. På snö är det oslagbart att hästarna är skodda eftersom ingen snö fastnar i hovarna om man har snösulor. På isigt underlag ska man inte underskatta broddarnas förmåga, de klarar halka bättre än man tror. Annars skulle inte hästen ha kunnat dra ihop till vår tids välfärd i alla dessa tusentals år. Obroddat kan det bli fläkningsskador och dessa kan det bli dödlig utgång på. Hade en häst för en tid sen som fick det. Det blev avlivning på plats... Men, en barfota häst lever farligt i halkan!
:angel:

Kan du förlåta mig Wennerstöm??
Jag kunde bara inte låta bli... Jag vill bara påvisa att det finns många sanningar när det gäller hästar...

Trevlig helg!

brodd.jpg

1 = "kilhake" 2 & 3 = "huggsöm (stor och liten)" 4 = "isbrodd" 5 = "skruvhake mod äldre" 6 = "brodd av dags dato"
Lite kuriosa kanske??

För alla Skåningar :D ni kan kolla här hur en snösula ser ut. Hihi

sns.jpg

Genesis skrev:
Är det ingen som bara broddar i trakerna, alltså två brodd/sko? Det har jag alltid gjort, har inte tänkt att det påverkar benställningen speciellt mkt då det antingen är snö-is eller halvmjukt gräs i hagen. Och i boxen är det ju mjukt.
Men det kanske påverkar benställningen mer än vad jag har trott?

Jag sa att jag ville ha fyra brodd per sko till min hovslagare. Det var hon helt emot men skodde motvilligt henne med fyra broddhål bak. Men nu går hästen med bara traktbrodd iaf. Hon står ju inte på hårt underlag dygnet runt.

Senast ändrad:

Jag har kommit på ett strålande sätt att tjäna pengar! Jag ska helt enkelt syssla med vadslagning. Jag slår helt enkelt vad med fanatiska barfotaförespråkare om att deras häst/ar INTE kommer att klara en vecka här under vinterns iskana. De får då gå en vecka i hagen här med mina två, och så kan jag rida ut tillsammans med dem.

På så sätt får jag dels ridsällskap, dels kommer jag kassera in pengar på en massa vunna vad. Kanske kan få någon form av procent från de hästar som klinikerna kommer få in tack vare mig också.. *ide* Jag ska bara fundera ut hur jag ska genomföra det utan att femtiofjorton stackars oskodda hästar slipper lida för det.. hmm..

/Alexandra - som sett oskodda hästar med styltor..och som sagt har en egen stackare som fått men för livet och dessutom varit ute ur leken över ett år(och är utdömd två ggr) pga kombinationen is och barfota.. För att inte tala om vad det kostat, både ekonomiskt och känslomässigt

och så en favorit i repris: http://hem.passagen.se/visenz/is.htm

Senast ändrad:

wennstrom skrev:
Våra hästar går barfota året runt och jag känner flera som har det likadant. På snö är det oslagbart att hästarna är barfota eftersom ingen snö fastnar i hovarna. På isigt underlag ska man inte underskatta hästens egna förmåga, de klarar halka bättre än man tror. Annars skulle inte hästen överlevt som vild i alla dessa tusentals år. Broddskador kan det bli dödlig utgång på om sparken tar på tex ett ben. Hade en häst för en tid sen som fick benet avsparkat. Det blev avlivning på plats... Men, en skodd häst lever farligt i halkan!

JA. de ska lära sig den "hårda vägen". Hoppas att de inte fläker sig innan. Sen kan de faktiskt bli skrämda och då tänker de inte...

mysis skrev:

Sätter på Elitebroddar på insidan. De har inga vassa kanter.

Det kan ju knappast vara broddorna som gjorde att benet blev avsparkat. Även om det naturligtvis är tråkigt när sådant händer talar det ju mer för att hästen ska stå ensam i hagen (vilket inte jag förespråkar) än att den inte ska ha broddar.

*lån*

går de bra att ha bara traktbrodd om de bara är mjukt underlag hästen går på? eller e de ingen bra ide?
har ni isbrodd på hela tiden eller e de andra som inte e så vassa?

Sv: Broddar i hagen!!!!!!!!!!!1

Min häst är har 4 brodd/sko. Isbroddar fram dygnet runt, de andra
hästägarna gick inte med på att hon har broddar bak i hagen
så där sitter bara blindbroddar. Det funkar faktiskt bra med bara broddar
fram i hagen även om det är isigt, hon håller sig rätt lugn då och går
försiktigt. :)
Byter till isbroddar bak när jag rider.

Ja, det går bra så länge hästen inte står på hårt underlag som betong och asfalt dygnet runt.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 838
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 978
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 918
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar