broddar - skaderisken, i hagen sammanslagen tråd

R

rosita

Broddar i hagen!!!!!!!!!!!1

Det är så isigt att jag måste ha broddar på i hagen.
Kan jag ha de på dygnet runt? eller måste jag ta av o på dem,p.gr.av inte bra för benställningen eller nåt?
mvhR

Sv: Broddar i hagen!!!!!!!!!!!1

Har hästen fyra brodd/sko finns ingen anledning att ta av dem, de påverkar inte benställningen.

Med bara traktbrodd så på hårt underlag (där brodden inte sjunker) så vill iaf inte JAG ha dem broddade på underlag där brodden inte går igenom och de står 'plant' på hoven.

/Alexandra - med 4 brodd/sko runt om från oktober - mars. Broddar BARA ur om något kinkigt djursjukhus vägrar hältutreda med broddar. (Fast jaga nvänder okinkig djurklinik numera *s*). Broddar inte ens ur för transport.

Vaaaaaaaaaaa.
Viiste inte man kan ha 4broddar/sko!!!!!!!!!!!!!
Och från Okt - Mars dessutom, hm,, kanske en bra idè.
Hur gör ni andra?
mvhR

rosita skrev:
Vaaaaaaaaaaa.
Viiste inte man kan ha 4broddar/sko!!!!!!!!!!!!!
Och från Okt - Mars dessutom, hm,, kanske en bra idè.
Hur gör ni andra?
mvhR

Två broddar i tån, två i trakten.

JAG är emot enbart traktbrodd, för om du tittar på hästens hov när den går, så ser du att det finns ett läge när enbart tån (eller snarare främre halvan av hoven) är i marken. I själva överrullningen och när hästen de facto skjuter ifrån är traktbrodden i luften. Detta gör att det är ganska lätt att halka, och iaf alla mina (vi har dock hemsk is här vintertid) har blivit tveksamma och fått kort, stumt steg med bara traktbrodd, helt enkelt för de likförbannat slinter vid själva överrullningen.

Nackdelen med 4 brodd/sko är att man får en ökad låsning, och en häst som t ex skruvar eller har någon annan form av avvikande exteriörmönster kan få problem av detta. Men normalhästen med normalrörelsemönstret har inga problem med 4 brodd/sko.

Man ökar trampskaderisken något, t ex den för balltramp av bakskornas tåbrodd om man har en häst med taskig koll på benen. Boots brukar avhjälpa detta dock m man har problem med det.

Här finns det nästan inte en hästägare som broddar i/ur, eller har annat än 4 brodd/sko. Helt enkelt för att det utan broddar är så att det mååånga dagar/år bara finns ett alternativ - låt hästen stå i boxen.

Vid transport rekommenderas ju STARKT att man broddar ur. Men, jag lastar där det är is och halt, och jag lastar av där det är is och halt, så mina åker transport broddade (men med REJÄLA skydd). Även 2½åringen, och hon gjorde det som 1½ åring med (och ja hon skoddes och broddades med 4 brodd/sko då, efter en - just det - halkolycka.. *sucka*)

Man kan förresten ha sex broddar/sko med, inte helt ovanligt på travskor. Men ger oftast ett för bra grepp, dvs ett för 'stumt' islag för en vanlig ridhäst.

Eftersom jag bor i Skåne så kanske det inte är så konstigt att man inte har 4brodd/sko,men jag undrar...Slits inte broddarna ner fort om du rider med dem också?

Det borde finnas nåt sorts "dubbfordral" som man bara trädde över skon vid halt underlag...Nåt för uppfinnarjocke.

Tänkte att hästarna bara behöver ha traktbrodd typ, en vecka eller så för här växlar vädret väldigt..Brukar göra det,men som sagt vet inte om det är bra eller inte!
mvhR:confused: :confused: :confused:

Jag skruvade i mina skor när hästen skoddes för snart en månad sedan, då började det bli lite halt. Fyra brodd i varje sko, 8 mm isbrodd och de sitter i dygnet runt. Fyra brodd i varje funkar bra, men två brodd i varje är jag lite kinkigare med.
Jag var väldigt glad att jag hade brodd i hagen förra veckan när det töade under dagen och frös på kvällen, tog en halvtimme att ta hästarna 150 meter. De fick gå sakta medans jag höll mig fast i min stadiga snälla hästs täcke och bara gleeed på mina skor. Han tog korta försiktiga broddade steg nedför en ganska brant backe och vi kom ner helskinnade. Hade jag inte haft brodd då så hade de fått sova ute...

rosita skrev:
Eftersom jag bor i Skåne så kanske det inte är så konstigt att man inte har 4brodd/sko,men jag undrar...Slits inte broddarna ner fort om du rider med dem också?

Det borde finnas nåt sorts "dubbfordral" som man bara trädde över skon vid halt underlag...Nåt för uppfinnarjocke.

Tänkte att hästarna bara behöver ha traktbrodd typ, en vecka eller så för här växlar vädret väldigt..Brukar göra det,men som sagt vet inte om det är bra eller inte!
mvhR:confused: :confused: :confused:

Ang broddfodral, så dels här kan en del av hagen/ridvägen vara bra, en annan blankis. Dessutom kan vädret vända över dagen och ge halka, så kanske något för er i södern, men inte här =)

hur brodden slits beror på två saker - underlag och broddkvalitet. Om det är barmark slits de mycket fortare än om det är snö/is t ex. Men fort kan jag inte påstå de slits, en häst i full träning, mycket barmark och 'dålig' brodd och de behöver bytas vid varje skopeiod, dvs varannan månad.

Sedan länge kör jag med Elitbrodd (de heter så) och de håller UTAN PROBLEM över en säsong (dvs från oktober - mars), rekordet är FEM säsonger (dvs fem år).

Valacken har 3/8" Elitbrodd, 8 mm. Unghästen har mindre brodd och Tunabrodd (sämre kvalitet men ändå bra) (hon är ung ju, och har tunna travskor för att minska vikten, och har 5 mm broddar, 5/16")

Sen, man kollar ju broddarna varje gång man kratsar hovarna, så ganska enkelt att dra åt en lös brodd eller byta en sliten/snedsliten brodd, tar ingen tid alls.

Glömde - att INTE rida med brodd.. Det innebär att inte rida alls vintertid. Här är broddar en nödvändighet för att kunna få hästarna ur stallet (oavsett om det är till hagen eller ut för en ridtur) minst 75% av den tid av året som räknas som vinter (oktober - mars/april lite beroende på). Vägarna är endera ren is eller packad snö med eller utan is under.

Alexandra_W skrev:
Glömde - att INTE rida med brodd.. Det innebär att inte rida alls vintertid. Här är broddar en nödvändighet för att kunna få hästarna ur stallet (oavsett om det är till hagen eller ut för en ridtur) minst 75% av den tid av året som räknas som vinter (oktober - mars/april lite beroende på). Vägarna är endera ren is eller packad snö med eller utan is under.
:crazy: så sant som det är sagt (skrivet)!
Medryttarhästen skoddes igår och hade innan det bara traktbrodd, vi tog oss knappt av stallplan...

Har alltid 4-broddat så länge det är "vinterväglag". De tas aldrig av. Åker transport med skydd och boots.

Kollar varje dag så de sitter kvar, skruvar lite på dom ibland så de inte "fastnar" på skon och byter om de blir för spetsiga.

Min häst har mycket bättre grepp än den andra i stallet som just nu bara är tvåhålsbroddad.

Jag har fyra brodd i varje sko på båda mina hästar, dygnet runt typ november-mars. Vinterväglag här...

tycker ni att det är ok att andra hästarna som era hästar delar hage med har broddar ute i hagen, även på bakhovarna & nu menar jag 4 broddar i varje sko sko runt om? jag tänker då främst på skaderisken av tex sparkar osv. vore intressant att veta vad ni tycker & tänker om det. för i vårat stall är dom inte allt för glada över broddar på bakhovarna iallafall just pga skaderisken av sparkar osv. men jag anser att det är större & framförallt värre skaderisk att hästen (som aldrig har sparkat någon annan häst för den delen) slår omkull eller något sådant i hagen om dom inte är broddade ordentligt när dom är skodda. det är ju faktiskt ganska så halt i hagarna vid denna tiden = vääldigt dåligt grepp med skor utan broddar. så snälla säg mej vad ni tycker.

Sv: broddar - skaderisken

För mig känns det ganska självklart att hästarna ska ha på sig broddar i hagen, just pga skaderisken... precis som du säger så känns chansen större att de halkar och gör illa sig på så sätt istället! dessutom så tror jag att det inte är så stor skillnad på om en häst får en spark med broddar eller utan alla gånger, iaf inte när de gäller alla dessa allvarligare skadorna! Sedan skulle då inte jag orka skruva i och ur broddarna varje gång man ska rida... eller för den delen hur tusan ska hästarna kunna gå säkert till och från hagen utan broddar :eek:

Rosita- Broddar kan du ha dygnet runt, 4 broddar/hov. Går din häst ensam i hagen?? Tänk på att risken finns att din häst kan sparka en annan och då kan det bli enorma sår på den som blir sparkad!!!=/ Så därför har jag endast skor/broddar fram på min, funkar jätte bra men lite jobbigt när det är halt för då kan man inte rida utomhus men det är tur att man har ridhus :bow:
Om broddarna blir slitna eller om hästen tappar dom så byter/sätter du bara nya:)

Senast ändrad:

precis, då tänker jag rätt kanske, för även för mej känns det självklart att en skodd häst ska vara broddad även i hagen. jag fattar inte ens hur folk vågar ha sina hästar med skor obroddade när det är vinter & så halt!! många (iallafall i vårat stall) verkar vara mer rädda för att en häst ska få en 'broddspark' än att halka omkull, för mej känns det tvärtom.

Våra ( 8 ston) har broddar runt om, även i hagen. Min häst har i alla år gått med "runtom" broddade hästar, och EN gång har hon fått broddsår efter sparkar, dock inget allvarlligt.
Jag ser hellre en sårskada än en fläkningsskada, sår läker ju oftast.
Sen vet jag att det kan bli otäcka broddskador också om man har otur, men i vår hage är det rätt lugnt, hästarna kommer bra överrens, så jag hoppas vi slipper sånt!:smirk:

men tycker ni att man bör fråga alla som har sina hästar i samma hage om det är ok att man har sin häst broddad?? gör ni det??

Alexandra_W skrev:

Så du rider inte alls under vintern??? Why!!! vintern e ju som roligast när man kan tolka och härja runt i puder snön :) varför inte rida med brodd??

Hos oss har det aldrig varit nån sån diskussion, alla tycker det är självklart med brodd både bak och fram.
Men eftersom ni verkar lite oense kanske det kan vara bra att ta upp med de andra ägarna?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 838
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 978
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 918
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar