Broddar på i hagen eller ej?

Z

zillax89

Alltså kan ni förklara för mej varför folk väljer att ha broddar på sina hästar i hagen? Visst - det är is, men hästar kan anpassa sig. Tänk vilken stor skada dom kan göra om dom sparkar en annan häst? Visst, det går kanske inte ut över ens egen men den andra hästen definitivt. Anledningen till att jag undrar är bara för att jag förstår inte hur folk tänker, jag har varit med om två olyckor angående broddar kvar i hagen.
Den ena slutade med avlivning, och den andra med permanent skada i ben. Båda gångerna drabbade det INTE den hästen som sparkade, utan den som blev sparkad, och båda hästarna var ranglåga och väldigt snälla, höll sig undan - ändå blev dom utsatta. jag tycker det är en självklarhet att man ej lämnar några broddar på i hagen - vad tycker ni?

Sv: Broddar på i hagen eller ej?

Finns redan massor av trådar i detta ämne!!!!

// M

Och jag tycker tvärtom, skulle aldrig låta min gå obroddad med skor på blankis! Hur ska hästen anpassa sig till det menar du?

Alla år jag har haft min häst i flock har jag varit med om TVÅ mindre broddskador (ej på min dock). Sår som läkt snabbt ut. Å andra sidan har hon alltid gått i lugna harmoniska flockar, mkt mkt sällan tjafs.

Däremot fläkte sig min häst förra vintern, i hagen. Hon var vinterutrustad med snösulor och brodd runt om. Hade hon varit obroddad hade hon troligtvis fläkt sig så illa att det hade blivit himlen. Nu blev det "bara" ca 2,5 månads konvalecens.
Detta vill jag INTE uppleva igen!!:( Hon hade så ont.

Så - broddar på för min hästs del. Är det is kommer dom inte ens ut till hagen annars, en häst fick dom vända med i helgen när hon skulle ner till hagen, de gick inte. Bambi på hal is, livsfarligt!
Hon var obroddad förstås.

Senast ändrad:

men gud, kan någon/något anpassa sig för hal is?
aldrig att jag skulle låta min häst gå obroddad, livsfarligt ju!
sen så läker nog broddsår fortare än "fläkskador"

usch!

Jag håller med Antiqua. Hur menar du att hästen anpassar sig? Att dom går som stela pinnar och knappt inte vågar röra sig?
Men nu går iof min häst bara med en häst till. Dom gör inget mot varandra, kan förstå om det är en större flock, men då skulle jag iallafall ha broddar fram!
Den enda broddskada som jag varit med om var på min egen häst, det var rätt mkt snö och hon är visst lite klumpig så hon trampade sig själv ovan kronranden. Så nu har hon boots på sig om det är mkt snö ute.

Jag tycker att det är bra om de har brodd i hagen.
Jag vill inte att min häst går och spänner sig hela dagarna,
alla vet hur halt det är att ha hästen skodd utan brodd.
Hellre en broddskada än en fläkskada..
Det tycker jag med tanke på att en väl riktad spark kan
träffa väldigt illa, det spelar inte någon roll om den är broddad
eller ej. En fläkskada kan förhindras genom nåt så enkelt som
brodd. Vill heller inte att nån annan står med min häst som fläkt
sig precis utanför stallet på grund av att vi inte ska ha brodd.
(Stallplan= skridskobana, Vägen till hagen= isgata, Hagen= en isad puckelpist)
Sen kan man ju tänka lite själv oxå, då kanske man inte broddar
sin häst som är ganska sparkglad.

Sen har jag hört att vissa försäkringar inte täcker skador som
blir om man inte har gjort allt man kunnat för att förhindra det.

Självklart händer det att olyckan är framme.

/ Lisa

Jag anser att brodd är ok, % är broddskadorna lättare att behandla än de skador hästen får pga att de går utan halkskydd på is.

I aktuellt fall är jag inte säker på att brodd löst skulle ha varit ett bättre alternativ, det kunde lika gärna ha uppstått en fläkskada istället som är bra mycket svårare att reparera än broddskador.

Det är alltid olyckligt när skador uppstår av den grad att en avlivning är nödvändig, men detta sker inte enbart i broddtider de enstaka avlivningar jag har upplevt har skett utan brodd.

Jag lägger ut halm, och alltså, hur halt det än varit i mina hästars hage har dom aldrig fläkt sig. Jag har en nio månader gammal hingstunge här hemma och han fattar själv att det inte är smart att springa runt när det är halt, för det gör han inte. Ingen av hästarna gör det.
Som du säger, det är inte din som blivit skadad när du haft broddar på din häst - självklart inte. Det är alltid andra som drabbas och det tycker jag är det värsta. Visst att det är synd om hästen halkar och gör sig illa men då kan man lika gärna använda sig av halm eller liknande, det lägger sig så bra och fryser fast i marken så det blir som en skorvig yta nästan. Då behöver inte hästarna riskera att skada sig av andra, här på ön verkar dom flesta tycka det är livsfarligt att lämna broddarna på i hagen. Dom två som varit med om olyckor kommer inte göra om samma misstag.
Jag tycker att det är dom som väljer att ha broddarna på i hagen som skall behöva anpassa sig, inte dom som väljer att ej ha broddar.
För något man ej kan komma ifrån är att det kan gå ut över andras hästar om ens häst har broddar.
Jag skall flytta till halland och är livrädd för att min häst ska behöva gå med andra som har broddar. Eller, om så blir fallet kommer jag självklart flytta honom för jag vill inte riskera hans hälsa.

oj, så du har BARA vart med om två broddskador och båda blev superallvarliga?

du har alltså ALDRIG sett mindre broddskador? :eek:

själv har jag sett hundratals mindre broddskador, både självförvållade och sånna som hagkompisen gjort.. så mina hundra ofarliga mot dina två allvarliga = jag väljer broddar runt om..

jag kan ju också lägga till att om en häst spark träffar illa går det åt helvete iallfall, en skolhäst fick en spark på ena frambenet i april 2004, hästen som sparkade hade bara skor eller om hon till och med var oskodda i bak.. blev nödavlivning i hagen för valacken..

Jag lägger ut halm, och alltså, hur halt det än varit i mina hästars hage har dom aldrig fläkt sig. Jag har en nio månader gammal hingstunge här hemma och han fattar själv att det inte är smart att springa runt när det är halt, för det gör han inte. Ingen av hästarna gör det.
Som du säger, det är inte din som blivit skadad när du haft broddar på din häst - självklart inte. Det är alltid andra som drabbas och det tycker jag är det värsta. Visst att det är synd om hästen halkar och gör sig illa men då kan man lika gärna använda sig av halm eller liknande, det lägger sig så bra och fryser fast i marken så det blir som en skorvig yta nästan. Då behöver inte hästarna riskera att skada sig av andra, här på ön verkar dom flesta tycka det är livsfarligt att lämna broddarna på i hagen. Dom två som varit med om olyckor kommer inte göra om samma misstag.
Jag tycker att det är dom som väljer att ha broddarna på i hagen som skall behöva anpassa sig, inte dom som väljer att ej ha broddar.
För något man ej kan komma ifrån är att det kan gå ut över andras hästar om ens häst har broddar.
Jag skall flytta till halland och är livrädd för att min häst ska behöva gå med andra som har broddar. Eller, om så blir fallet kommer jag självklart flytta honom för jag vill inte riskera hans hälsa.

ALLA våra hästar har brodd, och båda gångerna broddskadorna uppkommit har min häst varit helt oskyldig:smirk:
Halm är inget alternativ, hur hjälper det när det blåser iväg, eller när det regnar och sen fryser? Inte mkt skulle jag tippa på. Dessutom har vi alla hästarna i hagar på X antal hektar, skulle bli hemskt oekonomiskt och framförallt skräpigt eftersom vägarna till hagarna är rätt långa.

När jag köpte min första häst var jag helt emot brodd i hagen men jag har ändrat mig med åren pga av att jag har varit med om en häst som fläkt sig det slutade med akut avlivning i hagen då hästen vart så skadad att den ej kunde resa sig. Och även några vurpor som lyckligtvis "bara" orsakade några månaders konvalecens.

Givetvis har jag också varit med om en och annan broddtramp och även spark som har resulterat i sår, men de har och andra sidan läkt efter nån vecka.

Jag tar ju hellre en sårskada än fläkning och brutna ben.

Yep, jag har BARA sett två jätteallvarliga. Har inte sett mindre broddskador, men kan ju bero på att inte verkar vara många här på ön som har broddar på hästarna i hagen. Och så fort något händer på gotland vet alla om det inom 5 sek, eller iallafall på vinterhalvåret när inte alla jobbiga turister är här :angel:
Sen har jag väl ingen större erfarenhet hur halt det blir med skor på en häst utan broddar, då kanske det är så att man behöver broddar för att skor är halare. Men jag har inte skor på mina hästar.

Jag tror faktiskt det är större risk att en häst skadas om den blir sparkad av en häst med brodd än utan, men det är för att jag varit med om två olyckor redan som slutade olyckligt. Så jag vet inget annat.

Tänk att det kan vara så skilda åsikter mellan lite vatten.

Det är snorhalt utan brodd om hästen är skodd,
går inte att jämföra med en oskodd häst som har förhållandevis bra fäste.

Jag har min skodda broddad. Dock så får han gå utan tåbrodd på bakhovarna för att minimera skaderisken ifall han skulle kicka. Skulle ALDRIG få för mig att släppa ut honom utan brodd. 2 åringen går däremot oskodd och därmed obroddad. Det blir inte lika halt barfota som med obroddade skor! Trots det så har det hänt att han har fått stå inne vissa dagar denna vinter då det har varit total blank-is!

Jag har absolut mina hästar broddade i hagen!!!
Jag va också emot det för några år sedan, men så hade vi en vet. som stod i vårat stall och han berättade för oss hur otroligt många hästar han har fått avliva p.g.a. halkan i hagen med obroddade hästar.
Han sa att det va idiotiskt att inte ha broddar i hagen.
Får hästen en hård spark på ett ben eller så, så skadar det nog även om man har brodd eller inte.
Så numera är det brodd på!!

Även fast jag bor på Gotland ;)

Och jag tycker tvärtom, skulle aldrig låta min gå obroddad med skor på blankis! Hur ska hästen anpassa sig till det menar du?

Alla år jag har haft min häst i flock har jag varit med om TVÅ mindre broddskador (ej på min dock). Sår som läkt snabbt ut. Å andra sidan har hon alltid gått i lugna harmoniska flockar, mkt mkt sällan tjafs.

Däremot fläkte sig min häst förra vintern, i hagen. Hon var vinterutrustad med snösulor och brodd runt om. Hade hon varit obroddad hade hon troligtvis fläkt sig så illa att det hade blivit himlen. Nu blev det "bara" ca 2,5 månads konvalecens.
Detta vill jag INTE uppleva igen!!:( Hon hade så ont.

Så - broddar på för min hästs del. Är det is kommer dom inte ens ut till hagen annars, en häst fick dom vända med i helgen när hon skulle ner till hagen, de gick inte. Bambi på hal is, livsfarligt!
Hon var obroddad förstås.

Jag håller med deej! Skulle inte vilja ha min häst ute utan broddar, dock går våra ensamma ( hagarna i jämte varandra), så de kan inte sparka. Men vid t ex utsläpp springer ju hästarna oftast lite, o de tänker inte på att det är halt inte, men hade vi hästarna tillsammans och de skulle vara mycket bråk skulle jag kunna tänka mig att ta av broddarna på bakhovarna, men då vill ja ju helst att de är mycket med snö ute, då blir det ju inte lika halt....

Jag skulle tvärtom aldrig släppa ut min häst i halka, obroddad. I så fall så skulle hon få stå inne hela vintrarna. Visst, jag är väldigt oförtjust i skador orskade av brodd också , därför har jag nu alltid boots på min häst i hagen av denna anledningen.

Kan tillägga att jag har sett en häst som har fläkt sig pga. gått obroddad så jag tycker väldigt synd om de hästar som ej broddas ute vid halka. Tycker även barfotahästar borde ha sånna där skor man 'trär på ' (en slags boots ) m brodd .

Jag tycker tvärsom. Går hästarna obroddade och spänner sig kan det bli följder av det med. Själv har jag en stor häst som inte har en aning om hur benen sitter; han skulle gå omkull hela tiden utan broddar.

Jag har haft eget stall i sex år med fullbroddade hästar varje vinter och ALDRIG haft broddskador. Det enda som hänt är att de trampar sig själva.

I stallet jag står i nu har vi inte heller haft någon incident. Jag tror på massor med mat och stora hagar, så löser man nog många problem.

Jag har varit med om en häst som fläkt sig, det vill jag aldrig uppleva igen.

Alltså kan ni förklara för mej varför folk väljer att ha broddar på sina hästar i hagen? Visst - det är is, men hästar kan anpassa sig. Tänk vilken stor skada dom kan göra om dom sparkar en annan häst? Visst, det går kanske inte ut över ens egen men den andra hästen definitivt. Anledningen till att jag undrar är bara för att jag förstår inte hur folk tänker, jag har varit med om två olyckor angående broddar kvar i hagen.
Den ena slutade med avlivning, och den andra med permanent skada i ben. Båda gångerna drabbade det INTE den hästen som sparkade, utan den som blev sparkad, och båda hästarna var ranglåga och väldigt snälla, höll sig undan - ändå blev dom utsatta. jag tycker det är en självklarhet att man ej lämnar några broddar på i hagen - vad tycker ni?
Vissa sparkskador uppstår när folk beter sig dumt,tex har små hagar ,eller släpper ihop nya hästar på felaktigt sätt.
En harmonisk hästflock med kunnig skötare sparkar inte varandra!

Om du beter dig dumt vid utfodring i hagen tex kan du om de är hungriga skapa total osämja om du tex ger den ranglåga hästen mat först.Är de tokhungriga lär de mer ranghöga kasta sig över maten först.I sånt onödigt tumult kan nån häst lätt bli sparkad helt i onödan.

Varför skall hästar hålla på och sparka på varandra?Vad har du för rutiner och oharmonisk flock?

Broddskador är mindre vanligt än när hästar halkar pga obroddade.
Kraften när en häst far omkull är enorm,en häst är tung!
Jämför själv när du nån gång halkat omkull,det första man tänker när man smällt i backen är ju jäklar vilken smäll! och hur fort det går att halka.
Fläkskada på häst är ingen trevlig syn,såg en häst en gång där hästägaren red ut på barfota häst och den fläkte sig på isen,hästen förstörde bäckenet och blev aldrig ridbar igen.Helt i onödan.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 664
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 128
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka