Broddar, i eller inte?

Sv: Broddar, i eller inte?

Våra hästar går också broddade hela tiden. Vi har fyra brodd i varje sko runt om. Även lera är ju halt...Fast vi har lite kallt och fruset så det är ju is fläckvis..

Jag anser att skaderisken är MYCKET större om man INTE har broddar i hagen. En fläkskada är inte kul och oftast mycket allvarligare än en broddspark. Jag skulle nog tagit ur dem tillfälligt men så fort det är minsta fruset så hade jag satt i dem omedelbums. Och som Axel sa.. Nästa gång du får hästen skodd skulle jag be om 4 broddhål istället för 2.

Jag håller med CC. Jag har alltid haft fullbroddade hästar om vintern och aldrig råkat ut för allvarliga skador, mer att de trampar sig själva. Däremot var jag med när en häst fläkte sig och fick tas bort för därför.

Hejsan.
Eftersom du tycker att skade risken finns om hon ska ha broddar i hagen så kanske du bara borde brodda hästen när du ska rida ut om det är halt. :smirk:

*kl*

till trådskaparen:
Jag misstänker att du inte blev så mycket klokare av dessa häringa svaren. :rofl:
Som du märker finns det nästan lika många alternativ som det finns hästmänniskor.

Jag bor i skåne och jag broddar med fyra brodd hela vintern, så fort det frös broddade jag på och broddade inte av föränn det blev tö på allvar, har nu en barfota häst och har ångest för fläkningsskador trots att jag aldrig råkat ut för det. Men vad göra? sko? vill inte det då han har fantastiska hovar, få se vad som händer med vädret, blir det för mycket is och han kanar så sätter jag sko på så jag kan brodda för säkerhetsrisken, hellre en litten broddskada än en fläkningskada

Min gubbe är broddad runt om, 4 i varje sko, från november till april. Är stor och tung så han behöver ha det fäste som broddar ger. Vet har dessutom sagt att han ska ha fyrbrodd runt om pga sina ledproblem. Använder inte blindbroddar, de sliter han ner på nolltid.
Tar hellre en broddtramp än en fläkskada.

Men när det är fruset så går iaf inte min hästs broddar igenom. Detta skulle innebära att han går med fel vinkel rätt många månader ifall man ska gå efter att det bara är på hårt underlag. Men som du säger så JUST NU skulle det inte göra någon skillnad men när det väl fryser på ordentligt så är det skillnad.

Jag håller med .. Har du bara brodd i trakten så blir det ju fel belastning..vilket kanske inte kommer på en gång ut kan bli förslitnings skador.. vilket du inte ser fönns det är för sent .. tänk dig själv att gå i högklackat 24 timmar om dygnet..
Jag själv har fallit för Guldskorna ... det är mina guldklimpar det tackar gud för att dom finns ..
Du har sex brodd i varje sko och dom kan fasen gå på is gata utan att tappa fästet. sen kan du använda dom mer än bara en säsong .. jag hade mina tre vintrar innan dom hade blivit utslitna .. så det rekomenderar jag verkligen Dom används bode inom trav å på ridhästar// Ikeline

knapplån.

min hovis beskrev det så här
"med två halkar de inte, med fyra får de grepp".

Sen kan man inte jämföra skånska vintrar med sthlms. Det är stoor skillnad och därmed olika behov.

Du behöver inte "sköta" dina broddar, däremot bör du kontrollera att de är vassa, så att de verkligen hjälper. Min häst har haft broddar fram sedan november eller så. Hon har 4 broddar per sko, och jag skulle tro att det är bättre än 2. Om en brodd har trillat ut ska man sätta dit en ny eller ta bort alla, det är knappast skönt för hästen att gå på hårt underlag med bara 3 broddar (det blir ju ojämnt). Du måste också kontrollera att broddarna sitter fast så de inte trillar av.

För att spara på brodd hålen använder jag små gula öronpluggar som jag klippt i minder delar. Funkar super!

Själv broddar jag med alla (6)broddar, bättre med broddtramp än en ordentlig sträckning/fläknig.

Jag har ett spärrskaft som passar till broddar som fungerar utmärkt att få loss rostiga broddar och dom som sitter hårt.

raderat****

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker man ska ha 4 broddar pga av att det blir en väldigt konstig vinkel på hoven med bara brodd bak. Eftersom vi ananrs är så noga med hur vi skor och hur de ska vara i vinklar osv så tror jag att det är rätt viktigt att de faktiskt inte går i högklackat hela dagarna.

Har man bara mjukt/tjockt underlag i boxen så är det nog inga problem tror jag, och det brukar ju inte bli helt stenhårt i backen i hagarna heller...

Jag bor i skåne och jag broddar med fyra brodd hela vintern, så fort det frös broddade jag på och broddade inte av föränn det blev tö på allvar, har nu en barfota häst och har ångest för fläkningsskador trots att jag aldrig råkat ut för det. Men vad göra? sko? vill inte det då han har fantastiska hovar, få se vad som händer med vädret, blir det för mycket is och han kanar så sätter jag sko på så jag kan brodda för säkerhetsrisken, hellre en litten broddskada än en fläkningskada

Tror det finns boots man kan trä på som går att brodda.

Till alla:

Den största nackdelen med 2 brodd som jag ser det är att hästen inte får något fäste alls i uppförsbackar eftersom den inte har något i tån. Har varit med om att min ena häst trillade i en hal backe just p.g.a. enbart 2 brodd i trakten (det kom snö innan hovslagaren hade varit hos oss o fixat "vinterskor").

Den största nackdelen med 2 brodd som jag ser det är att hästen inte får något fäste alls i uppförsbackar eftersom den inte har något i tån. Har varit med om att min ena häst trillade i en hal backe just p.g.a. enbart 2 brodd i trakten (det kom snö innan hovslagaren hade varit hos oss o fixat "vinterskor").

Det håller jag också med om! Det är stor skillnad på 2 broddar jämfört med 4 när det gäller grepp.

Sant.
Även om hästen går på plant underlag så räcker inte två brodd i trakten.
Det sista som lämnar backen i överrullningsfasen är ju tådelen.;)

En häst som är obroddad eller endast har två broddar i trakten går och spänner sig i onödan i rädsla över att halka.
4 låga brodd i varje sko samt bra snösulor är bästa investeringen för både hästens och ryttarens säkerhet.

Ibland har jag lyckats övertyga hästägare( inbitna "två broddare") att prova fyra broddar i varje sko.
När de känt skillnaden fortsätter de.:D

Lilla Skutt,hovslagare och hästälskare.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 150
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 283
Senast: Miss
·
Utrustning Nu börjar det bli isigt även här i skåneland, och denna vintern har jag ingen som helst lust att halka omkring som Bambi en hel vinter...
Svar
11
· Visningar
1 203
Senast: Vannie
·
Hästvård Avdelningen för udda frågor slår till igen. Hästarna är skodda och broddade (fyra brodd/sko). De SKULLE ha skotts om för 2½ vecka sen...
Svar
3
· Visningar
979
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka