Broddar, i eller inte?

Sv: Broddar, i eller inte?

Mina hästar har 4 brodd i varje sko (nej förresten, valacken har 6 brodd i varje sko fram). Dom har haft det sen mitten av dec.
Jag har aldrig broddat dom så sent! Men i år var det liksom ingen is men nu när det är lite sådär får broddarna sitta i. Här är det regn och plusgrader ena dagen och nästa dag en minusgrad och snorhalt.

Sv: Broddar, i eller inte?

Till alla:

Den största nackdelen med 2 brodd som jag ser det är att hästen inte får något fäste alls i uppförsbackar eftersom den inte har något i tån.

Till alla: det sista som lämnar marken i överrullningen är tådelen oavsett markens lutning.

Man bör dock tänka på att det finns både fördelar och nackdelar oavsett hur man broddar.

Höga broddar ger ett bättre fäste likväl en kraftigare uppbromsning med avsevärt abrupt avstannade glidmoment vilket sliter enormt kraftigt på främst lederna men även senapparaturen.

Låga broddar ger ett ngt sämre fäste om det är mkt snö men är avsevärt mer skonsamt för både leder och senapparatur, lägre brodd ger oxå ett mer skonsamt glidmoment när hoven belastar underlaget.

Oavsett antal brodd så kommer all ridning som sker på stenhård frusen barmark som är helt isfri orsaka en skadlig uppbromsning i belastningen och ju högre gångart hästen rids i kommer uppbromsningen bli mer abrupt och öka skaderisken på leder,ligament. Skillnaden mellan skritt och trav på ett sådant underlag ökar skadefrekvensen med 1:3 och mellan trav och galopp 3:9.

Det kräver alltså att hästägaren under vinter är mer införståd med vilket underlag man rider på och vilken gångart som på just det underlaget är mest skonsamt för hästen.

Jag tycker att fyrbroddat alltid är det säkraste för hästen under frusen årstid, däremot så finner jag höga brodd i tron om att det är säkrare för hästen som mer skadligt. Mina hästar är broddade med Elitbrodd i trakterna, den är rund och håller sig rund under en skoperiod så risken för broddskador är obefintlig och den är inte högre än 1 cm. Som tåbrodd används en Tuna brodd som i och för sig är lite mera spetsformad men inte högre än 4 mm och det räcker bra som tågrepp.

På stallgången så kommer då hovvinkeln att bli lite felaktig eftersom benaxeln kommer bli svagt framåtbruten ca 2 grader eftersom det skiljer på 6 mm mellan tå och traktbrodden men jag rider aldrig mina hästar i stallgången och även om dom skrittas på en stenhård grusväg så kommer deras kraft i landningen att penetrera marken med broddarna så där kommer det jämna ut sig. Sedan står mina hästar på så mkt strö att hela hoven bekvämt kan sjunka mer i bädden.

Till Lilla Skutt, Tack för allt du lär mig.:p

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 150
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 283
Senast: Miss
·
Utrustning Nu börjar det bli isigt även här i skåneland, och denna vintern har jag ingen som helst lust att halka omkring som Bambi en hel vinter...
Svar
11
· Visningar
1 203
Senast: Vannie
·
Hästvård Avdelningen för udda frågor slår till igen. Hästarna är skodda och broddade (fyra brodd/sko). De SKULLE ha skotts om för 2½ vecka sen...
Svar
3
· Visningar
979
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka