Broddar, i eller inte?

pixietail

Trådstartare
Låt mig börja med att be er att inte dumförklara mig. Jag har erfarenhet av hästar, jag kan rida, jag klarar av att sköta min häst, men ett råd behöver jag. Min efterlängtade tös anlände idag, och när hon installerat sig en vända så blev det ju att jag kollade igenom henne. Till min "fasa" hade hon broddar, två i varje framsko, jag har aldrig ridit en broddad häst. Jag har haft den här hästen som hyrhäst förr, (men sedan såldes hon, nu är hon återköpt för gott) och då har hon aldrig gått broddad. Hon är bara skodd fram, d-ponny, kommer inte gå särskilt hårt, det är inte isigt här, inte ens någon snö än. Har ju ingen "utrustning" för broddar heller, vad göra? Och hur tusan "sköter" man broddar?

Känns dumt att ha henne broddad i hagen, skaderisken är ju stor(?) och som det ser ut nu så behövs det ju inte heller. Men borde jag brodda av henne (blir väl en sväng till Hööks och köpa en såndär "brodd-skruvare") och låta det vara, eller borde jag köpa sånna där små platta "blindbroddar" eller vad tusan de heter och skruva i, för att "spara" broddhålen?

Råd, snälla? :confused:

Sv: Broddar, i eller inte?

Om det inte är halt skulle jag ta ur broddarna och skruva i blindbrodd tills vidare. Sen har jag fått lära mig att man ska ha fyra broddar eller inga.. så jag skulle nog sko med fyra broddar om behov av broddar uppstår, eller ta av framskorna också.
Lycka till!

jag brukar stoppa i lite fetvadd i hålen när dom inte används. har hästen varit "permanent" broddad så har jag alltid haft minst 4 broddar i varje sko för att inte hoven ska stå "felvinklad". använder alltid en liten skiftnyckel när jag broddar/broddar ur.

Här kan det vara halt av bara frost.
Broddar fram är som regel ingen fara med i hagen, men om du rider på hård barmark bromsas hästen upp tvärt-inget glidmoment. Då kan du sätta i blindbrodd, men tänk på att de nöts o kan bli svåra att få ur när du en dag vill ha riktiga i.

Till nästa gång som den skos- be om 4 hål o snösulor( vid blötsnö är det annars som att dubba sommardäcken).

tja, man kan göra lite som man vill egentligen. Finns nog ingen universallösning. Jag har min häst broddad med fyra brodd i varje sko hela vinterhalvåret, dygnet runt. Jag har haft honom broddad öven vid töväder. Vet att en del i stallet sätter i blindbrodd istället vid töväder men jag tycker det blir för mkt meck o hålla på med. Så har jag en väldigt stor och tung häst och bildbrodden slits ut på nolltid då. Skötsel av broddar är ganska enkel, du håller bara koll så att de inte sitter löst och byter ut mot nya brodd när de blir slitna. Vilktigt att du har samma höjd på brodden så det inte blir snedbelastningar.

Sen har jag min häst i egen hage eftersom jag inte vill ha sparkskador med broddade hästar, men det är ju mest om de är broddade bak som det kan vara problem. Om din häst bara är broddad i trakten så hade jag nog tagit bort dem om det ska vara töväder en längre tid. Kan bli lite knas vinkel annars att gå med alltid. Men om det ska bli kallt snart eller så hade jag låtit dem sitta kvar.

Det finns en jätte bra broddnyckel på biltema. Broddhuvud och sen köper du till ett spärrhandtag. helt super att jobba med.

Jag anser att skaderisken är MYCKET större om man INTE har broddar i hagen. En fläkskada är inte kul och oftast mycket allvarligare än en broddspark. Jag skulle nog tagit ur dem tillfälligt men så fort det är minsta fruset så hade jag satt i dem omedelbums. Och som Axel sa.. Nästa gång du får hästen skodd skulle jag be om 4 broddhål istället för 2.

Min häst är också bara skodd fram, och hon går med 4-brodd i varje sko permanent, även i hagen. Så länge de inte har för vana att trampa sönder sig själva med framfötterna (större risk att trampa sig med bak) så får brodden vara i. Det finns is kvar i våra hagar.

håller med Axel, be om 4-brodds skor och snösulor, blir de ingen snö behöver du inte brodda. jag broddar mina hästar när ja ska rida eller om der är halt i hagarna annars så går dom utan brodd, flera av dom går helt barfota på vintern men dom hästarna rids inte så mkt.
Har din häst bra hovar och du mäst rider i skog o paddock (inga hårda vägar) så skulle ja låta den gå barfota.

Jag bor i Sthlm o har inte broddat min häst än, nästan ingen i stallet har det (25 privathästar).

Skruva ur broddarna och ersätt dem med blindbrodd.

Flera har skrivit att du bör ha 4 broddhål istället för bara 2.
Här i Skåne broddar man nästan uteslutande med bara 2 broddar och det räcker. Under alla de år jag hållit på med hästar har jag aldrig någonsin sett en hästhov med fler än två broddar....

Immer

Jag tycker man ska ha 4 broddar pga av att det blir en väldigt konstig vinkel på hoven med bara brodd bak. Eftersom vi ananrs är så noga med hur vi skor och hur de ska vara i vinklar osv så tror jag att det är rätt viktigt att de faktiskt inte går i högklackat hela dagarna.

Det blir ingen konstig vinkel, såvida inte hästen står eller går på ett stenhårt underlag. Om underlaget är det minsta mjukt sjunker brodden ner.

Med ditt resonemang skulle de skånska hästarna alltså gå med helt fel vinklar och därigenom felbelasta. Vad jag vet är de skånska hästarna inte oftare halta än hästar i övriga delar av landet :cool:

Immer

Jag använde alltid skiftnyckel när jag broddade i/ur. Mycket bättre än broddnyckel tycker jag.

Ett annat tips är att använda öronproppar som "hålskydd" om man skruvar ur broddarna.

Jag har också bara två broddhål/ sko på min häst. Och hon har aldrig haft problem med vare sig ben eller rygg. Oftast brukar jag under vinterhalvåret låta henne gå utan skor bak och broddad fram, men nu när det är så blöt som det är, så går hon skodd runt om och utan broddar. Vi får väl se när vintern dyker upp. Men jag tycker nog att du ska ta ut broddarna nu och vänta till det blir kallare.
/ Johanna

I vårt stall har de allra flesta frambroddarna i hela tiden. Detta eftersom skaderisken med frambroddar är minimal, framför allt med ston som ju inte brukar klättra på varandra.

Sen är det upp till hästägarna i varje hage att bestämma om man får ha brodd på bak i den hagen, eller inte. I vissa hagar leks det väldigt lite, och de har broddar på. I andra hagar busas det mycket, och då använder de blindbrodd bak. En del hästar skrapar sig själva med broddarna, de får också gå utan.

Det spelar inte så stor roll om du väljer att sätta i blindbrodd nu, eller om du helt enkelt låter brodden sitta kvar. Om du ska transportera kan det dock vara bra att ha blindbrodd i stället för skarpa.

*knapplån*

Om det är fruset och halt ofta så kan det vara läge att ha brodd i hela tiden. Det skiljer dock mellan broddkulturen i de olika stallen. Hur gör de andra i stallet?

Jag föredrar att ha brodd hela tiden när jag väl har broddat. Sen vill jag ha fyra broddhål och inte bara två. Här i Halland så har det bara varit fruset någon enstaka gång så jag har inte satt i några brodd. Dock så har jag skor där det finns fyra broddhål.

Med två broddhål så tilllåter man ett visst glidmoment. Med fyra finns det inget glidmoment överhuvudtaget. Nackdelen med bara två brodd är att på is så kommer hästen att halka lite grann innan broddarna får fäste med fyra broddhål så halkar den aldrig (förutsatt att snösulan fungerar som den skall och hästen inte har några styltor).

Däremot finns det idag mycket låga brodd. Dessa brukar räcka mer än väl. Speciellt om man har fyra brodd i skon. Kommer inte ihåg höjden på dessa men de var sexkantiga och höjden var mindre än hälften på vanlig standardbrodd. Nackdelen är att man får hålla lite koll på broddarna så att de inte blir för utslitna. Det kan vara lite trixigt att få ut dem om de är alltför nerslitna.

Om man inte har väldigt låga brodd och bara i trakten så kommer det bli en annan vinkel så fort hästen går på hårt underlag. Dock så är det oftast en kort tid det rör sig om så det är mer eller mindre försumbart. Jag vill dock själv inte att min häst står med bara traktbrodd någon längre tid. Däremot så är det bra när man hoppar på gräs då traktbrodd tilllåter ett visst glidmoment.

Mvh

Tora

Mina hästar har haft 4 brodd i varje sko sen november, trots frånvaro av snö. Det är jättebra i den här leran och halkan som är så de inte halkar av det. Och de dagar det är hårt och is så har de brodden i redan.
Brukar ha broddat från november till april ungefär.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 150
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 283
Senast: Miss
·
Utrustning Nu börjar det bli isigt även här i skåneland, och denna vintern har jag ingen som helst lust att halka omkring som Bambi en hel vinter...
Svar
11
· Visningar
1 203
Senast: Vannie
·
Hästvård Avdelningen för udda frågor slår till igen. Hästarna är skodda och broddade (fyra brodd/sko). De SKULLE ha skotts om för 2½ vecka sen...
Svar
3
· Visningar
979
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka