Kicki_83

Trådstartare
Sitter här och tänkte skicka efter brodd...

Har haft det så lyxigt så jag fått hjälp på Granngården att fixa brodd så det där nuffrorna var nå nytt för mej :o

Vad brukar man ha för brodd?? :confused: Vet iaf att pållen har vinterbrodd men sen e det inte så mycket mer...

Senast ändrad:
Sv: Brodd!!

Enkelt förklarat....storlek på gängan

Ridhästbrodd 3/8

Travhästbrodd 5/16

Okej tack! :) Då blir det 3/8" iaf!

7,5mm? 9,5mm? eller 11mm...vad betyder det då? Broddens storlek??

Höjden på brodden. Om det går så ta inte allt för höga broddar, större risk att göra sig illa då

Okej...men vad kan behövas då när det är ganska isigt här just nu? Tror nästan att han hade 11 förut...

Jag använder 9, här är det både snö och is. Har använt det de senaste 5 vintrarna och har funkat kanon! Min hovslagare tycker inte att jag ska ha högre brodd på min.
Beror på vad du har för underlag som hästen går på. Mina går med snösulor- såna med en kant runtom som trycker ut snön och brodd hela vintern.

Du kan ju prova dig fram vad som känns bäst! Alla är vi olika;)
Det är bara att skruva i och ur, i och ur, i och ur.....:rofl:

Nån som har nå billig och bra stället man kan köpa brodd på? Elit brodd e dom bra eller går det lika bra med vanliga??

Elitbrodd är snöbrodd.
4 kr/brodd är billigt, vi betalar 6 kr/brodd. Kom tillbaka när du fått köpa broddar för 36 kr/brodd så håller du med om att det är billigt. ;)

Har du två eller fyra brodd i varje hov?

2 eller 4 brodd?
Har haft denna diskussion med mina kunder och min slutsats är att 4 brodd / hov är bättre. Varför då? Det kan tyckas troligt att glidfasen vid isättning av hov kan bli kortare med 4 broddar än två, men i normalfallet så tror jag att hästen sätter i trakten något före tån och då är det ju traktbrodden som tar i marken först oavsett om man har 2 el 4 brodd per hov. Vid 4 brodd i skon så blir greppet säkrare och hästen tar ofta ut steget bättre än vid 2 brodd, vilket då är mer gynsamt för muskulaturen (slipper häst som går med korta trippiga steg). Sen är det ju en del hästar som har förmågan att trampa på sig med bakhovarna på framhovarna och därmed få fula balltramp med infektionsrisk. Då kan det vara bra att ha 4 brodd / hov fram och 2 brodd / hov bak.
De olika typer av brodd som finns på marknaden kan man i stort sätt dela in i två kategorier: härdade och ohärdade. Vad jag vet så är det bara Elitbrodden som hela metallbiten är härdad på vilket gör att den håller myckt längre och slits med en lite rundare form än de övriga som slits dubbelt så snabbt och blir väldigt spetsiga vid slitage. Sen är det en smaksak vilken du vill använda.
Jag använder 10mm Elitbrodd på alla hästar från ponny/islandshäst upp till fullstora halvblod/varmblod/kallblod. Mindre hästar får en lägre "vanlig" brodd.

2 eller 4 brodd?
Har haft denna diskussion med mina kunder och min slutsats är att 4 brodd / hov är bättre. Varför då? Det kan tyckas troligt att glidfasen vid isättning av hov kan bli kortare med 4 broddar än två, men i normalfallet så tror jag att hästen sätter i trakten något före tån och då är det ju traktbrodden som tar i marken först oavsett om man har 2 el 4 brodd per hov. Vid 4 brodd i skon så blir greppet säkrare och hästen tar ofta ut steget bättre än vid 2 brodd, vilket då är mer gynsamt för muskulaturen (slipper häst som går med korta trippiga steg). Sen är det ju en del hästar som har förmågan att trampa på sig med bakhovarna på framhovarna och därmed få fula balltramp med infektionsrisk. Då kan det vara bra att ha 4 brodd / hov fram och 2 brodd / hov bak.
De olika typer av brodd som finns på marknaden kan man i stort sätt dela in i två kategorier: härdade och ohärdade. Vad jag vet så är det bara Elitbrodden som hela metallbiten är härdad på vilket gör att den håller myckt längre och slits med en lite rundare form än de övriga som slits dubbelt så snabbt och blir väldigt spetsiga vid slitage. Sen är det en smaksak vilken du vill använda.
Jag använder 10mm Elitbrodd på alla hästar från ponny/islandshäst upp till fullstora halvblod/varmblod/kallblod. Mindre hästar får en lägre "vanlig" brodd.

Okej tack för förklaringen :)

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 313
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 503
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 528
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar