Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du kan ju prova dig fram vad som känns bäst! Alla är vi olika
Det är bara att skruva i och ur, i och ur, i och ur.....
Har du två eller fyra brodd i varje hov?
Kom ihåg då att ha kortare broddar fram för bättre glidyta.
2 eller 4 brodd?
Har haft denna diskussion med mina kunder och min slutsats är att 4 brodd / hov är bättre. Varför då? Det kan tyckas troligt att glidfasen vid isättning av hov kan bli kortare med 4 broddar än två, men i normalfallet så tror jag att hästen sätter i trakten något före tån och då är det ju traktbrodden som tar i marken först oavsett om man har 2 el 4 brodd per hov. Vid 4 brodd i skon så blir greppet säkrare och hästen tar ofta ut steget bättre än vid 2 brodd, vilket då är mer gynsamt för muskulaturen (slipper häst som går med korta trippiga steg). Sen är det ju en del hästar som har förmågan att trampa på sig med bakhovarna på framhovarna och därmed få fula balltramp med infektionsrisk. Då kan det vara bra att ha 4 brodd / hov fram och 2 brodd / hov bak.
De olika typer av brodd som finns på marknaden kan man i stort sätt dela in i två kategorier: härdade och ohärdade. Vad jag vet så är det bara Elitbrodden som hela metallbiten är härdad på vilket gör att den håller myckt längre och slits med en lite rundare form än de övriga som slits dubbelt så snabbt och blir väldigt spetsiga vid slitage. Sen är det en smaksak vilken du vill använda.
Jag använder 10mm Elitbrodd på alla hästar från ponny/islandshäst upp till fullstora halvblod/varmblod/kallblod. Mindre hästar får en lägre "vanlig" brodd.