Brist på ridning. pga väder.

Sv: Brist på ridning. pga väder.

Hur gör man med glasslock?? Sätter man i de själv, eller ovslagaren? Kan det skada hästen på något sätt?

Man sätter i dom själv, klipper till ex glasslock eller nån annan plast och kilar fast i skon så det blir som en heltäckande sula. Jag har inte gjort det själv men hört från många att det fungerar utmärkt praktiskt. Antar dock att dom kan ramla av efter ett tag, särskilt innan man fått in snitsen. Prova skadar ju inte ;)
Om det kan skada hästen tror jag knappast, iaf inte om du bara har dom på vid ridning. Därimot om dom får sitta kvar så kommer det ju in smuts vilket kan leda till ex. hovröta. Lycka till! Berätta gärna hur det gick! *nyfiken*

jag har hål i mina som jag sätter brodden igenom, de sitter som berget.

låter ju iof bra, men frågan är om inte sömmarna skon släpper:confused: känns ju som om man bänder ut skon lite när man sätter i dem. Men det kan inte skada hovarna då?
Måste man ju rita av hoven, annars vet man ju inte att de passar. Får se om jag kan hitta en gammal sko att rita av kanske.

Nu kan det nog inte testas på ett tag, all snö verkar ha smält bort hemma hos oss. Tror inte det blir så mycket snö som förra året faktiskt, så jag vet inte om det är värt det. Förra året hade jag snösulor, och blä vad äcklig strålen blev efter det. fast de ser inte roliga ut nu när det är blött.

Knappast kan så mjuk plast som ett glasslock bända loss skon.
"Måste man ju rita av hoven, annars vet man ju inte att de passar." - Jaa, gör det då...?

Har inte provat själv, men jag vet några tjejer i mitt gamla stall som använde plast.
Dom satte fast sina med broddarna, dvs gjorde hål i plasten.

Då kan ju inte hästen eller skoningen störas på något sätt, däremot tar det ju en stund, speciellt om man har 4 brodd...

Styltor får de bara om dom skrittar!
Trav och galopp så får dom inga styltor! Alla travtränare runt om mig säger att dom ALDRIG har sulor, men nog kör dom i snö, men dom skrittar aldrig om det är "styltväder" utan joggar istället.

Själv så gör jag likadant, "styltväder"=jogging, trav, galopp.

nej, jag sa inte att skon skulle lossna, jag menar bara att skon åker ju ut några millimeter när man putter i något annat, tänkte mest om hästen fick ont av det. Men jag vet ju inte. Tror inte det blir så mycket mer snö att jag behöver testa heller, i så fall tar jag hovoljan. Lär ju itne bli så mycket snö som det var förra året direkt.

Att rita av hästens hov, när man har en häst som är skygg för saker på marken och ljusa saker så som glasslock, är inte jättekul.

Senast ändrad av en moderator:

jo, det låter inge skoj alls :p
Sen måste man ju veta vart alla hål är någonstans, så man inte gör fel. Låter lite krångligt, haha. Räcker locket verkligen så långt ut under skon? Känns ju som om det bara skulle räcka i kanten, men jag är väl bara ovan med tanken ;)
får väl testa nästa gång det blir snöstorm eller något :smirk:

känns så för mig me, men försöker att motionera hästen.. bler mera pyssel nu:p

Ja absolut! Jag är ju sådan att jag minsann inte sätter mig på hästryggen när det spöregnar ute. Blä det är till ingen nytta känner jag. Blåser det mycket så tränar jag heller markarbete.:bump:

Jag blir tokig på vädret. Det sabbar hela min planering av ridningen. :crazy: :mad: :cry:
Antingen så är det snö så att pållan får styltor i fossingarna, eller så är det jättehalkigt, eller så spöregnar det eller så är det någon annan konstig väderlek som förstör.

GE MIG SOMMAR NU!

känner ni likadant? Min häst får stå jätteofta nu, känns inte bra alls.

Denna :devil: vinter har sabbat min planering också, jag är inte kräsen kan rida ut i mörker och regn, pannlampa och regnkläder gäller då, men denna hemska blåst som varit och ishalkan nu...man vågar ju inte sitta upp bara.

Inte undra på att pållen har överskottenergi!

har haft det lika dant >__< min pålle e bara skodd fram och är besvärlig med att ha hovarna lyfta länga så har inte kunnat brodda honom alls, sen har va knappt haft snö utan bara is och blask. nu när vi väl fått fint ridväder så e man utan sadel :mad:

Nu på sommaren, hur är det med ridningen för er?
Är ju så in i h-vete med insekter så hästarna kan inte koncentrera sig när man rider.Mina har haft semester hela Juli :)

Ridningen är det enda positiva denna sommar. Jag har kunnat rida varje dag. Det har max varit 2-3 dagar med för mycket insekter. Min häst är helhysterisk på insekter. Hon kryper bokstavligen ur skinnet när man ska rida och inga medel hjälper egentligen. Förra sommaren var det långa perioder när jag i bästa fall kunde rida en liten runda tidigt på morgonen eller sent på kvällen.
Men denna sommar har det bara regnat och regnat och....
Det finns inte så många läskiga flugor. Jag har upptäckt att det går att rida även om det regnar.

Jag rider oavsett väder, årstid, insekter och annat.. Förstår inte riktigt varför man har häst om man "ställer av" dem på sommaren för insekterna och på vintern för halka och mörker..

Insekter: Det finns ridtäcken som skyddar mot bromsarna och olika medel att spraya på. Och så får man väl hålla lite tempo så man rider ifrån ohyran! Alternativt rida tidigt eller sent!

Halka: Fyra brodd och sulor. Har aldrig problem med halka då!

Kyla: Kläder!!! Ev. ländtäcke på hästen

Regn: Regnkläder! Ev. ländtäcke på hästen.

Värme: Rid tidigt på morgonen eller sent på kvällen!!

Jag tror inte hästarna mår bra av att "ställas av" eller ha semester i tid och otid. Min mår i alla fall bäst när han får röra på sig!! Sen varieras ju jobbet över årstiderna men aldrig att han får stå mer än typ två dagar i sträck.

Såg att tråden är från i vintras egentligen, men blev hemskt nyfiken på dessa hemmagjorda snösulor! Även om det inte riktigt är säsong...:)

Har ingen egen häst utan har bara haft medryttarhästar och då är det ju upp till ägaren om h*n vill lägga pengar på sulor (hittills har de inte valat det:smirk:). Styltor är INTE kul och här i Skåne-landet blir det bara kram/stylt-snö om det blir någon alls och det kan betyda att hästen står en hel vecka eller två... Verkar ju hur smart som helst att kunna peta in en sula när det behövs (och jag gillar att slöjda och pyssla...:)).

Så -jag begriper det här med att lirka in ett plastlock, men att göra hål för broddar? Lägger man isf sulan utanpå skon så att den bara hålls fast med brodden (alltså inte lirkas in)? Någon som vet??

Jag kan inte svara dig ang. hemgjorda snösulor men vill bara säga att vanliga sulor inte är dyra!! De går dessutom att använda flera säsonger!! Helt klart väl värt att investera i. Försök att få ägarna till hästarna att fatta det, du kanske kan erbjuda dig att betala dem eller del av dem??

Det är sant! Men eftersom det är skåne så är det ju så att det är lite snö och MYCKET lera. Och snösulorna kan ju vara lite luriga vad jag har förstått, lätt att det kommer skit innanför, röta m.m. Och nästan alla hästar i den här landsändan står liksom vintertid i lera upp över kotorna....:smirk: Alltså inte alltid helt problemfritt. Jag vet de som har snösula på ändå, men känns kanske lite jobbigt att propsa på det när det är vissa risker med det...
Utifrån en normal skånsk vinter behövs den där snösulan väldigt kort tid och då lät det så smart att kunna sätta i en!

Regn: Regnkläder! Ev. ländtäcke på hästen.

Tja, om det vore så enkelt... att det största problemet med regnandet var att man själv o hästen blev blöta :crazy:

Här har sommarens ihärdiga regnande förstört nästan alla ridställen, så att det knappt finns någonstans att rida alls.

Skogsvägarna - halkiga o mjuka, får ej användas nu eftersom de trampas sönder
Ängarna (stooora fina fält där vi brukar träna dressyr eller rida runtom i kanterna) - samma sak; får inte beträdas med en enda hov förrän de torkar upp.
Ridbanan - har dålig dränering o förvandlas till en sjö.

Återstår: ca 1 km grusväg, raksträcka. Fram o tillbaka, fram o tillbaka.
Så här har det varit i över en månad nu :eek:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 706
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar