Brist på problemhundar

S

Stoppard

Råder det sådan brist på problemhundar och omplaceringshunadar i Sverige att vi måste importera dem?

Jag är så himla trött på folk som "gör en god gärning och räddar" en stackars utländsk valp som ingen vill ha. Finns det verkligen inte svenska djur som behöver nya ägare och utländska organisationer som man kan skänka pengar till som tar hand om hundarna i ursprungsländerna?

Sv: Brist på problemhundar

Håller fullständigt med dig, varför inte "rädda" svenska hundar som far illa istället för att rädda ifrån andra länder, tycker att det är helt fel att ta hit så många hundar som man inte vet någonting om överhuvudtaget, Ok ! det kanske man inte gör om alla svenska hundar heller, men jag tänker på div, sjukdomar m.m.

Sjukdomar mm skulle jag inte oroa mej speciellt for, da de genomgar en noggran vet bes samt maste ha alla vaccinationer och avmaskningar i ordning for att fa komma in i Sverige.

Det jag kanner ar att dessa lander far en ursakt till att inte skapa et battre problemlosande for sina egna hundar, da de vet att Sverige kommer att ta hand om dem i alla fall.
Det blir en beroendestallning a la u-land.
Nej, det ar battre att som du sager man kan skicka pengar och forsoka hjalpa hundarna pa hemmaplan.

Nu kanske jag later lite elak, men jag tar risken, men med en spruta sa lider man inte mer. Det finns manga hundar som aldrig kommer att ma 100% bra, och da ar det lika bra att de far somna in. Ar det verkligen vart allt arbete??

Stoppard skrev:
Råder det sådan brist på problemhundar och omplaceringshunadar i Sverige att vi måste importera dem?

Jag är så himla trött på folk som "gör en god gärning och räddar" en stackars utländsk valp som ingen vill ha. Finns det verkligen inte svenska djur som behöver nya ägare och utländska organisationer som man kan skänka pengar till som tar hand om hundarna i ursprungsländerna?

:bow: :bow: :bow:

Jag håller med. Vill man hjälpa dessa hundar kan man 1.) Skänka pengar till organisationer på plats 2.) Åka dit och arbeta som volontär 3.) Göra båda delarna.

Att ta hit hundarna löser inte gatuhundsproblemet i det aktuella landet. Det finns jättemånga hundar i Sverige som behöver nya hem. De flesta sitter visserligen inte i något hundhem utan hos en person som av något skäl inte kan behålla hunden.

De där 4500:- det kostar att ta hem en gatuhund kan man lägga på att kastrera en tik eller ett flertal hanar här hemma i Sverige. Förebyggande arbete. Eller varför inte kastrera några hemlösa katter för de pengarna. Det finns 100 000 hemlösa katter i Sverige.

är det inte bättre att ta bort de hemlösa katterna än att kastrera dem?

Det måste väl ändå vara upp till var och en vart man väljer att hjälpa ? Istället för att sitta och ojja dig på ett internetforum vart människor väljer att hjälpa till någonstans så kanske du själv skulle ta och hjälpa problem/omplaceringar i Sverige. Jag skulle kunna skriva gnälltrådar om folk som promt åker utomlands och köper renraser då vi har dom hemma i Sverige ändå..men det gör jag inte eftersom människan är fri att göra vad fan den vill.

Tycker absolut INTE det är fel att hjälpa ett lidande, och sen om det råkar heta Spanien, Estland eller Sverige är mig likgiltigt..huvudsaken man hjälper någonstans. Det är ändå en liten del av dessa utländska hundar som hamnar i Sverige, det finns ju faktiskt andra länder dom omplaceras till också samt i det egna hemlandet...Så inte tusan skickas alla hit.

ScissorHands skrev:
är det inte bättre att ta bort de hemlösa katterna än att kastrera dem?

Varför det när det finns ideella föreningar som fångar in och hittar nya hem till dem? Infångade katter som omplaceras ska kastreras och vaccineras och det är inte gratis. Ser inget skäl till att avliva katter som det finns hem till.

om de ändå får nya hem behöver man väll inte sponsra kastreringen, borde man se till att de hamnar hos nog bra ägare som tar hand om dem och kan tänka sig att kastrera dem? Gör dem det inte så kanske de inte är bra hem nog att placeras i..?

Mynta2 skrev:
Jag skulle kunna skriva gnälltrådar om folk som promt åker utomlands och köper renraser då vi har dom hemma i Sverige ändå..men det gör jag inte eftersom människan är fri att göra vad fan den vill.

Men nu jämför vi väl ändå äpplen med bananer. ??!!!!!! Att människor åker utomlands för att skaffa renrasiga hundar med andra linjer KAN ju tänkas ha andra orsaker. T ex att det har en viss positiv inverkan på rasens kvalitet inom landet. För även om jag inte är så insatt i avel så är väl inavel inget att sträva efter?!

Jag inbillar mig att de som åker utomlands för att köpa hund gör det med ett mycket specifikt syfte. Jag tror inte att samma planering och tankar ligger bakom ett beslut att ta in en gatuhund i från Spanien eller annat land. För det är knappast speciella hundraser/typer man söker. Man ska förhopningsvis inte heller idka avel. Man tycker att man gör en god gärning och det är ju bra. Då tycker jag att man kan lika gärna göra den goda gärningen inom landet. Utbudet torde vara likvärdigt och därför förstår inte jag att man väljer en hund från ett annat land.

Men jag håller med både trådskaparen och dig. I nämd ordning. Det är aldrig fel att hjälpa. Bara det att jag tycker "Städa hemma först", därefter kan man gott hjälpa på andra ställen med. ... och eftersom varken du eller jag eller någon annan kan bestämma det så är det ju upp till var och en. Vi övriga kan bara ha vår åsikt i frågan.

Nä brist är det inte.... se exemelvis tråden: Blir så Förbannad.. av Gnist här......

Där är det 11 st hundar som troligen kommer att behöva nya hem...

Tror personligen att det har att göra med att det är lite mer "speciellt" med en spansk vovve... eller var den nu kommer ifrån..

Att ta en vanlig svensk omplacerings vovve är inte lika "ovanligt"!
(Även om det börjar bli rätt vanligt med spanska vovvar nu)

Sen att behovet för den enskilda individen är lika spelar ingen roll.
Personligen tycker jag att det är att "gå över ån efter vatten"

Problemhund och hittehund är nog ganska ofta samma individ:devil: . Här i trakterna bor en som har jagat bort allt vilt inom en halvmils radie. I och för sig dens naturliga beteende för där den kom ifrån fick den skaffa käk själv.

Även om hundarna, de tar in från andra länder, går ingenom en veterinär besiktning så bär det oftast på sjukdomar. De sjukdomar de bär på går inte att bota.

Är det verkligen rätt att låta djuret plågas på det sättet? Även om man tycker synd om dem är det mycket bättre att avliva dem, de kan inte bli friska. Och det är inte rätt att smitta de andra, de som inte fått sjukdomen, hundarna här i sverige, eller något annat land. Det är inte rätt!

Varför kan man inte bara avliva hundarna, tills man kan hitta ett botemedel? Allt hade blivit mycket lättare för både hundarna och människorna. Även om det låter hemskt, tänk på konsekvenserna, ska alla andra behöva lida för att några inte kan förstå att hundarna inte kan botas?

Fast...jag anser inte att det är samma sak...

En problemhund är en hund med problembeteende. Oavsett om problemet uppstått genom arv eller miljö eller både ock så har den ett problembeteende.

Hittehund är ju en hund som saknar ägare/hem. Den behöver inte ha ett problembeteende för det.

Omplaceringshundar behöver inte heller alltid ha problembeteende även om det ofta är orsaken till att det placeras om. Det kan faktiskt vara en fullt fungerande hund men med ägare som fått ändrade förhållanden som medför att hunden bör placeras i ett annat hem.

Rabies och dvärgbandmask. Det går inte bota. Och man ska inte tala om hur de behandlas när de smgugglas in! De smugglas in genom att ligga i en väska i bagageutrymmet på en bil, inte alla men det finns många hundar som gör det.

Rabies är en sjukdom som skadar nervsystemet, kan även människor få.

Dvärgbandmask visst det går att bota och visst hundarna lider inte, men människorn kan få det.

Fast det är viss skillnad på smuggel och laglig väg. Dessutom finns inte rabies i alla länder utanför Sveriges gränser. Rabies finns i Östra europa och medelhavsländerna. Länderna är klassade i hög respektive lågriskländer beroende på hur allvarligt rabiesproblemet är. Hundar från ett högriskland får inte importeras direkt till Sverige utan måste vistas i ett annat lågriskland först och genomgå såväl vaccination samt blodtest. Estland försöker bekämpa rabies genom att erbjuda gratis rabiesvaccinationer. Enligt Jordbruksverkets bestämmelser skall en hund vid ankomsten till Sverige vara ID-märkt (tatuering eller mikrochip), vaccinerad mot rabies och avmaskad mot dvärgbandmask. Allt detta ska stå i hundens pass...smuggelhundar kan man inte jämföra med då detta ej är laglig import.

Glömde en sak..du tror inte att många har tänkt igenom beslutet att ta en sk: omplacering från utlandet ? Det som får mest nyheter och slås upp stort är ju dessa som ogenomtänkt köpt en smuggelhund. Sällan intervjuas folk som faktiskt funderat, vridit och vänt på saken om att ta en hund från en organsiation som råkar ligga utom Sveriges gränser. egentligen förstår jag inte varför du blir trött...det finns folk i Sverige som tar en omplacering från Sverige och andra som tar en någonannanstans....en del gör både och. Jag tycker man ska glädjas åt folks förmåga att trots allt kunna agera i alla läger...man behöver inte begränsa sig till ett land bara för man råkar bo här. Det är ju detsamma som att man får höra: Om det börjar brinna, skulle du rädda mormor eller hunden först. Idiotfråga ! Och en del som anser att man INTE kan angagera sig i flera saker samtidigt. endera hjälper man djur från utlandet eller i Sverige. Man kan fakstiskt göra båda sakerna.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 292
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 417
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama