Brist på kläder knäcker.

Sv: Brist på kläder knäcker.

http://image01.bonprix.se/bonprixbilder/235x328/var1/1384501895/937014-gk89QmuF.jpg

Den här var fin.

Tror dock att nätshopping kommer vara svårt för mig. Jag provade mycket fina kläder i dag som inte passade när dom kom på.

Och det gäller tvärtom också, en del saker som ser tråkiga ut när de hänger blir jättesnygga när de sitter på.

Det är det som är kruxet med nätshopping. Man kan iofs beställa mycket på en gång och skicka tillbaka det som inte passar. Fast då får man ju ligga ute med en del pengar.

Antingen passade inte modellen min kroppsform. Annars passade det inte min stil( vilken nu det är).

Kl. Utan ha läst dom tre senaste timmarna har jag kommit fram till följande. Jag gillar inte mig skälv och tycker därför inte att mycket är fint på mig. Jag vill ha stiliga kläder men inte med massa detaljer. Jag vill va lite mer än vardagsklädd utan att se tantig ut.
Jag har handlat elva par strumpor, sex par trosor, två enkla toppar(runt hundringentoppar) och en enkel klänning som var jag och satt bra. Det som gjorde mig besviken var att det fanns i stort sett inga tunikor( som man kam ha till tights) och än mindre ngt med rött, det är ju jul.
Ska kolla nätet senare för nu är jag iaf lite taggad. Tack alla.

Nu hoppar jag också in och håller med ngn tidigare talare om klädmärken.

Om du har pengar som ligger och skräpar och behöver normala kläder och inte har lust att shoppa i olika affärer, men vill ha modefärgen -typ så.

Leta upp en Filippa K butik, gå in, köp tre toppar (450 kr st eller så, men de håller i evighet, då pratar jag många år. I alla fall för mig) och en kofta.

Gå vidare till JC, de brukar väl finnas lite överallt, säg att du ska ha ett par jeans. (Jag brukar gå in, hitta en kille, säga att jag behöver jeans i typ min storlek och så dyker byxorna upp av sig själva. Man frågar vilket par man ska köpa. Eftersom du är i helt normalstorlek kanske du kan fråga en tjej, men de brukar göra grodögon :o åt min breda ända.)

(Filippa K är notoriska på smala jeans, så med breda lår och dåligt med ork kan man ju strunta i att testa.)

Om du har energi över, släng ett getöga in på Tiger.

Budgetvarianten av det här är, gå in på HM, gå rakt fram till rundan med bastopp 50 kr (se dum ut och fråga var om det kniper). Köp mörk färg (för de ljusa är vansinnigt genomskinliga). Lustigt nog håller de också ganska länge och de är lika hyperneutrala. Gå omedelbart ut igen innan du svimmar av klädmängden.

Senast ändrad:

Varför inte se möjligheterna istället? Du kan beställa hem så mycket du vill, prova i lugn och ro, och skicka tillbaka allt om du inte vill ha nåt.
Vari ligger det svåra?

Det där låter nästan som, -se möjligheterna istället, det är bara att åka in till stan, gå i alla affärer och prova i lugn och ro, köpa det du vill ha, hänga tillbaka det du inte vill ha. Vari ligger det svåra :D:p

(För mig låter det som en mardröm med högar av kläder som ska provas och skickas tillbaka. ;) Har inget emot konceptet annars såklart, men det är ju roligare att beställa ett plagg och det passar... har jag beställt en gång och det inte funkar så tröttnar jag direkt.)

Senast ändrad:

Och det gäller tvärtom också, en del saker som ser tråkiga ut när de hänger blir jättesnygga när de sitter på.

Det är det som är kruxet med nätshopping. Man kan iofs beställa mycket på en gång och skicka tillbaka det som inte passar. Fast då får man ju ligga ute med en del pengar.

Gäller inte alla företag. Man kan ju betala på faktura också.

Leta upp en Filippa K butik, gå in, köp tre toppar (450 kr st eller så, men de håller i evighet, då pratar jag många år. I alla fall för mig) och en kofta.

Gå vidare till JC, de brukar väl finnas lite överallt, säg att du ska ha ett par jeans.

Filippa K är ett jättebra tips. Deras toppar håller verkligen en evighet och är ofta ganska tidlösa i snittet. Hjälp att prova ut jeans i en jeansaffär kan också löna sig och de är ofta duktiga på att se direkt vad du passar i. Be om något klassiskt som funkar till mycket, ett par i en mörkare blå tvätt eller ett par svarta, så har du en bra bas. Denna bas kan du sedan komplettera med skojigare saker, som tunikor om det är vad du gillar, eller stickat i lite mer färg.

Just jeans har jag hyggligt. Har ett par som jag bara har när jag ska vara lite extra välklädd. Sen har jag några vanliga par och tre par baggyjeans. Har ett par svarta jeans och ett par svarta finbyxor. Så när jag ska köpa byxor är det någon annan typ av byxor eller jeans i annan färg.
Äger två svarta klänningar som jag trivs med, en svart bolero. Ett par stickade tröjor. Och en kavaj. ( I sommarväg har jag två klänningar, en jeanskjol och lite linnen)
Så det jag saknar är lite finare toppar, tröjor, tunikor i färger, tights, blusar/skjortor med stil, skor( kan ej ha klack och det ställer till det)

Om man ska klä sig lite finare är det svårt att hitta en tillräckligt fin sko om det inte ska va klack på.

Om man ska klä sig lite finare är det svårt att hitta en tillräckligt fin sko om det inte ska va klack på.

Det finns ju ballerinaskor, kanske inget man knallar omkring med utomhus på vintern dock. Och nog finns det väl läderstövlar med låga klackar? Eller vill du ha helt utan klack?

Själv får jag ont i fötterna av alltför platta skor.

Håller jag inte riktigt med om. Om man bara ska vara smått formell fungerar vanliga jodphurs-kängor. De verkar dessutom poppis just nu.

Vill man vara lite finare än så och formell så finns ju rejäla skor med bred, lite högre klack. Läs jodphurs-kängor med klack. Man behöver inte ha 10 cm med spets.

Men det gäller att hålla sig borta från hårdrockiga och cowboyiga om de ska se formella ut.

Och som någon sa, ett par ballerina för fest. Har ett par som nästan rullar ihop sig när man tagit av dem.

Ett par stövlar för klänning också.

Med stövlar är problemet att jag har små fötter och stora vader så det är svårt att få tag i. Har ett par "kängstövlar" som funkar till typ tights och en lite "grövre" klänning/tunika men annars är det skitsvårt att hitta rätt skor tycker jag.

Men stövlar är väl inget måste? Jodphurskor är som Badger säger i ropet och det har de varit i minst fem år nu. De är dessutom klassiska och går att bära även till kjol eller klänning. Nättare, välputsade varianter funkar helt klart om du vill vara lite lätt uppklädd. Även kängor av elegantare typ funkar till kjol och klänning. Annars finns det ju pumps med extremt låg kilklack och den fasansfulla taxklacken har faktiskt börjat komma tillbaka!

Med stövlar är problemet att jag har små fötter och stora vader så det är svårt att få tag i. Har ett par "kängstövlar" som funkar till typ tights och en lite "grövre" klänning/tunika men annars är det skitsvårt att hitta rätt skor tycker jag.

Jag tycker det är väldigt svårt att hitta sånt som passar!

Beträffande skor så brukar jag hitta de bästa när jag egentligen inte alls är ute efter skor. Går jag förbi en skobutik så tittar jag in och det händer att jag tittar sånt jag gillar. Betydligt oftare än när jag verkligen är ute efter att köpa nåt.

jag brukar handla med min stilsäkra dotter. Inte sällan är det så att jag hittar mer när det är henne vi ska handla åt och tvärtom.

Jag gillar inte höga stövlar utan har levt mitt liv med stövletter. Både med klack och utan.

Byxor är ett svårt kapitel. Jag vill inte ha jeans och jag vill verkligen inte ha stretch. Söker byxor med lite vidd i benen. Ibland finns det, och då köper jag flera par. Sedan kan det gå lång tid innan jag hittar något igen. Just nu är det lite kris. jag äger två par linnebyxor som håller på att ge upp i grenen. Har letat nya byxor i snart ett halvår utan att hitta något.

Det verkar sannolikt att jag får tillbringa våren i kjol faktiskt.

Sammanfattningsvis så ÄR det svårt att hitta kläder. Det tar tid och hittar man något så bör man köpa flera plagg. jag köper inte sällan minst två par byxor i olika färg när jag väl hittar en modell som funkar.

Känns trösterikt att inte vara ensam.
En period för några år sen var det så modernt med smala jeans ( Jag kommer inte i det) att det snudd på inte gick att få tag i raka modeller. Det slutade med att jag gick i slitna jeans och jeans med noll passform
Jag är säkert petig men oj vad många som går i jeans som sitter dåligt.

Jag gör ofta som du, köper flera av det jag hittar, när jag hittar.

skor( kan ej ha klack och det ställer till det)

Hur ställer det till det?
Jag kan inte heller ha klack (stelopererad i en fot) men det finns ju många skor?

Själv går jag mest i mina jodphurs (blunnisar) till vardags när jag går mycket och inte ska vara fin, sköna, enkla och praktiska.

Ska jag visa mig bland folk och vara lite finare har jag två par lågskor ett par från Pomar och ett par från Rieker båda fotriktiga och bekväma med goretex.
Funkar även till klänning/tunika.
Vill man ha stövlar så finns det ju platta stövlar med snörning, jag har ett par varmfodrade vinterstövlar med snörning från Rieker som är ett par av få som passar mig då jag också har små fötter men breda vader men dessa går ju att ställa in så de passar mig med :)

Såhär ser mina skor ut men det finns ju många fler modeller.

07133085-1-450x400.jpg

36-3003-a.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka