Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tror ni att det blir ett "JA"? Själv hoppas jag att det blir JA för då finns det risk att fler följer efter. Det är bra om var o en sköter sitt eget land själva![]()
Tror ni att det blir ett "JA"? Själv hoppas jag att det blir JA för då finns det risk att fler följer efter. Det är bra om var o en sköter sitt eget land själva![]()
Inte föll väl Sverige sönder innan vi gick med. Vi hade ju en fantastisk utveckling innanVarför det? Enade vi stå, söndrade vi falla... Självklart är det svårt att komma överens, men det bör ju inte hindra oss från att försöka och förskansa oss bakom våra egna gränser.
Det står väl och väger, men jag hoppas de röstar nej.
Men svenska företag ojar ju sig redan nu om det blir ett Brexit JADet mesta tyder på att de stannar och Jo Cox ger sannolikt ytterligare vind i seglen för den sidan. Oavsett hur det går kommer det inte bli några stora förändringar.
Har du talat om för en engelsman eller en skotte att deras land heter Storbritannien, och inte England eller Skottland?En viss skillnad mellan en union och nationsbildning år 1707 (1603) som enade en ö och medlemskap i EU kan jag tycka. Ungefär som att Skåne skulle bryta sig loss från övriga Sverige.
Nej nej nej så är det INTE. Tex vi följer inte gemensamma beslut när det gäller flyktingarna. Där har vi nypt åt rejält och följer inte gemensamma beslut, tex idkontroller vid gränsen. Och imorgon ska ännu en ny lag om flyktingar röstas igenomSverige verkar ju dessutom i stort sett vara enda medlemsstaten som faktiskt respekterar och följer de gemensamma besluten.
Men svenska företag ojar ju sig redan nu om det blir ett Brexit JA
Inte föll väl Sverige sönder innan vi gick med. Vi hade ju en fantastisk utveckling innan
Yes indeed. Vi hade en fantastisk utvecklig på grund av att vår omgivning hade slagit sönder varandra i andra världskriget. Men hur mycket farbror än tror det så kvarstår inte de effekterna idag, 70 år efter krigets slut.Vi hade ju en fantastisk utveckling innan
Men nu finns ju EU, världen har förändrats. Och som jag ser det är EU, och ambitionen att ena snarare än splittra Europa, bra. Och då får man ju bidra och vara med, inte sitta utanför. Jag tycker det är bra att vi ser oss som en del av Europa, och att det finns en gemensam europeisk sak. Vi är ett litet exportberoende land, vi har inget att vinna på att ställa oss utanför internationella samarbeten.
Men nu finns ju EU, världen har förändrats. Och som jag ser det är EU, och ambitionen att ena snarare än splittra Europa, bra. Och då får man ju bidra och vara med, inte sitta utanför. Jag tycker det är bra att vi ser oss som en del av Europa, och att det finns en gemensam europeisk sak. Vi är ett litet exportberoende land, vi har inget att vinna på att ställa oss utanför internationella samarbeten.
Tror du på det själv? Ser du verkligen Inga nackdelar med att vara med EU?
Frågan om Brexit och annan exit och EU-medlemskap eller inte, övergår definitivt mitt förstånd.
Jag har inte förmåga att förstå eventuella konsekvenser om Sverige skulle vilja gå ur.
Argumenten är väl handelshinder hit och dit och isolerad ekonomi, men å andra sidan (för Sveriges del) så kostar det ganska mycket att vara med i EU.
Sverige verkar ju dessutom i stort sett vara enda medlemsstaten som faktiskt respekterar och följer de gemensamma besluten.
Nej, jag vet inte, jag.
Ingen susning om hur britterna resonerar.
Ingen susning om eventuella konsekvenser.
Tja, praktiskt taget hela svenska näringslivet är emot brexit pga av ökade kostnader av export/import till England, så uppenbarligen anser de att Sverige och England ska vara med i EU trots kostnader. Och viss vi är en av nettobetalarna, men vi får även tillbaka en hel del, både i pengar och i form av ökad och billigare handel. Vi kan definitivt säga hej då till en hel del vi idag tar för givet vad gäller tex, kläder, skor, elektronik osv om England, som är en av vår största handelspartner lämnar EU. Arbetstillfällen i Sverige kommer att minska.
Sverige är ett exportland som är mer beroende än de flesta av tillgång till den europeiska/engelska marknaden som kommer att krympa iom med Englands uttåg. Tom de flesta engelska ekonomer har redan varnat för minskad BNP om England lämnar EU. Förnuft och logik säger att England inte längre kan köra sin 'splendid isolation', hur nostalgiska de än är efter den tid som flytt.
I värsta fall krymper den svenska ekonomin eftersom våra varor både export och import till England blir dyrare pga tullar.
Det beror helt på vilka företag det gäller.Ingen som är insatt i ekonomi kan förneka fördelarna för företagen.