Brevbärarfråga

MissFideli

Trådstartare
I mitt hus har vi postboxar. På varje box står 1-2 namn förstås.
Men jag ser ganska ofta kuvert stående uppepå boxskåpet. Ibland är det till folk som flyttat och därmed inte har sitt namn kvar, det är ju inte konstigt. Men det är även kuvert med namn som står på boxarna.
Det kanske står Anna Erika Malin Sundkvist på kuvertet och på en box står det E. Sundkvist.
Det är inte vanliga namn som är svårgissade, utan namn på kuvert som även finns på box.

Eftersom det händer rätt ofta (och jag inte träffar brevbärarna) så undrar jag om nån här har svar på varför?

Men jag ser ganska ofta kuvert stående uppepå boxskåpet. Ibland är det till folk som flyttat och därmed inte har sitt namn kvar, det är ju inte konstigt. Men det är även kuvert med namn som står på boxarna.
Det kanske står Anna Erika Malin Sundkvist på kuvertet och på en box står det E. Sundkvist.
Det är inte vanliga namn som är svårgissade, utan namn på kuvert som även finns på box.

Eftersom det händer rätt ofta (och jag inte träffar brevbärarna) så undrar jag om nån här har svar på varför?
Jag skulle tro att det inte är brevbäraren utan folk som bor i huset som har fått fel post och lagt det uppepå.
Mvh brevbärare

Jag tror precis som @PrinceFair. Har själv sett det. Vad du skulle kunna göra är att kontakta de som kör ut post där och berätta att det blir så, om inte annat för att de ska kunna säga åt brevbärarna att vara lite mer noga vid utdelningen. Posten ska ju såklart inte ligga och drälla utanför postboxarna.

Jag tror precis som @PrinceFair. Har själv sett det. Vad du skulle kunna göra är att kontakta de som kör ut post där och berätta att det blir så, om inte annat för att de ska kunna säga åt brevbärarna att vara lite mer noga vid utdelningen. Posten ska ju såklart inte ligga och drälla utanför postboxarna.

Jag vet inte om det är Bring eller PostNord som delat ut dessa brev. Kanske är båda.

Tror också på felutdelat, brevbärare för 10 år sen. :p Står ibland på breven vem som delat ut, om orange lite otydlig streck-kod längst ner är det Postnord...

Tror också på felutdelat, brevbärare för 10 år sen. :p Står ibland på breven vem som delat ut, om orange lite otydlig streck-kod längst ner är det Postnord...

Har konstaterat att åtminstone de som står där nu är Brings. Men om det alltid är Brings post eller om det är från båda vet jag inte.

Slarviga brevbärare skulle jag säga.

Nu är visserligen min håla ett skräckexempel som figurerat i Agenda/Debatt/dylika sedan åtminstone 2014, men för de som bor i lägenheter med postboxar här, har det inte varit ovanligt att alla brev bara legat slängda i en hög antingen ovanpå postboxarna eller i värsta fall på golvet, och så har man själv fått leta rätt på sina kuvert. Om posten ens har kommit väl säga. Under perioder var det inte ovanligt att (oberoende av boendeform) att posten i bästa fall kom 1-2 ggr/vecka. Men det är en annan historia.

Slarviga brevbärare skulle jag säga.

Nu är visserligen min håla ett skräckexempel som figurerat i Agenda/Debatt/dylika sedan åtminstone 2014, men för de som bor i lägenheter med postboxar här, har det inte varit ovanligt att alla brev bara legat slängda i en hög antingen ovanpå postboxarna eller i värsta fall på golvet, och så har man själv fått leta rätt på sina kuvert. Om posten ens har kommit väl säga. Under perioder var det inte ovanligt att (oberoende av boendeform) att posten i bästa fall kom 1-2 ggr/vecka. Men det är en annan historia.

Ja, oavsett så verkar det som det i grunden är brevbärarna som slarvar. Så ska kanske ta ett snack med respektive utdelade här.

Jag har jobbat som distributör och skulle fått iaf tillsägelse, kanske varning, om jag lämnade brev utanför rätt låda. De ska komma rätt och är man osäker ska man hellre returnera breven/låta närmaste chefen ta reda på exakt vilket lgh-nummer som ska ha dem än att gissa själv. Just iom att post är känsliga grejer.

Jag har jobbat som distributör och skulle fått iaf tillsägelse, kanske varning, om jag lämnade brev utanför rätt låda. De ska komma rätt och är man osäker ska man hellre returnera breven/låta närmaste chefen ta reda på exakt vilket lgh-nummer som ska ha dem än att gissa själv. Just iom att post är känsliga grejer.
Det är min erfarenhet också. Inte en chans i världen att det skulle vara accepterat att lämna post hur som helst (sedan finns det väl tyvärr slarviga chefer också, men ja...).

Sist jag flyttade fick jag ett samtal från nye hyresgästen några dagar efter dennes tillträde. Trots att jag hade begärt eftersändning av posten så hade brevbäraren ställt ett brev som var adresserar till mig på elementet innanför entrédörren. Någon annan än brevbäraren kunde det inte ha varit eftersom lägenheterna hade dörrinkast. Det var tur att nye hyresgästen uppmärksammade detta för brevet var en kreditupplysning från UC (vilken min nye elleverantör beställt)...Jag var vansinnig när jag kontaktade pisten om detta.

Vi har postboxar på jobbet. Det händer ofta att det står brev ovanpå med anteckning "ej hittat datum". Oftast är det till företag som inte finns på postboxarna, så att de "ej hittar" är ju inte så konstigt, men av tidigare svar i tråden är detta alltså inte ok? Borde väl inte vara skillnad på företag och privatpersoner tänker jag.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 512
Senast: Hermelin
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 510
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 705
Senast: Glimra
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
10 988
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka