Bredd mellan skaklar?

N

Nickerie

Har fått tag på en rockard och funderar över hur mycket/vilka ändringar som skall till för att kunna använda den. Hästen är en ca 150 cm hög kallblodstravare.

Vilken bredd bör det vara mellan skaklarna där de är som smalast? Nu är bredden 56cm. Hur långa bör skaklarna vara för att hon skall kunna dra den bekvämt? Hur långt från vagnen måste svängeln sitta för att den skall kunna fungera bra?

Skall skaklarna gå i en helt rak linje från vagn till där de fästs i selen, eller beror det på hur vikten ligger i vagnen? Kan man ändra vikten genom att böja främre änden på skaklar ner/upp - svårt att tänka tekniskt...:smirk:

De borde gå att böja till, men jag vill att det skall bli rätt från början.

Sv: Bredd mellan skaklar?

Hej.

Det är lite svårt att få ett hum om rätt dragläge osv utan bild på hästen förspänd.

56 mellan skaklarna kan bli lite tajt, det beror på var du fäster dem och hur tjock hästen är. De flesta rockarder kommer via travet och vbl är ju smalare. Det är bara att testa!

Svängeln ska sitta 10-15 cm ut från närmaste balk. Stor häst stort mellanrum.

Skaklar kan se ut lite hur som, böjda, svängda, utåtställda eller helt raka. Allt hänger på balansen i sitsen med människa i. Man kan testa utan häst genom att vara två personer, en som är häst och en som är människa i sitsen. Kolla hur tungt det blir när ni drar framåt. Vikten på däckeln ska vara ca 5-10 kilo.

Ofta ser man vilken sorts sele/häst rockarden är byggd för genom att studera sitsen. OM sitsen lutar bakåt är rockarden gjord för antingen skitsele eller till en mindre häst. Lutar sitsen rakt eller neråt är det bättre.

Lägg in en bild så vi får se ditt ekipage. Kallblod är populära här!

Kan inte ta kort på ekipaget eftersom jag inte vet om skaklarna räcker till och då vill jag inte spänna för henne. Jag har dessutom bara en sk "skitsele". Funderar mest över om det går att fixa till rockarden.

Den är inte till trav utan en gammal rockard på saab-axel.

Det blir 3 cm kvar in till kroppen på var sida när jag lyfter ner dem om henne. Dvs mitt på kroppen "höjdmässigt". Undrar hur mycket jag bör böja ut dem.

När man håller rockarden så att skaklarna går i jämnhöjd lutar inte sitsen utan är plan. Måste se hur den ser ut när man håller dem där jag tror att de hamnar med sele på, men jag vet ju inte vilken sele det blir om jag ens får råd att köpa en.

Om du inte vet vilken sele du ska ha, vänta då med rockarden, och sen när du bestämt dig (lok eller bröstsele) då vet du hur din rockard blir bäst.

3 cm är bra, du ska inte ha för mycket för då vill skaklarna gärna slå åt sidan lite.

Du kan ta kort på rockarden om du vill och lägga in. Jag har en hel del erfarenhet av att bygga rockarder till det bättre, och flera härinne bygger rockarder eller vet hur det blir bäst.

Sele finns från 2000:- numera. Billigt och bra.

Equilex har billiga selar! :)

Du kan ju göra om skitselen, det finns bättre däcklar att köpa! :)
Skaklarna behöver inte vara helt raka, från sidan sett.
Men ska väl tänka på att dom ska vara svängda eftersom hästen är smalast där skakeln ska sitta i selen (tex ovanifrån sett) (skaklarna ska vara utåt/nedåt böjda längst fram och utsvängda för hästens mage).
Ta lite kort på vagnen!?
Kallblodstravare är tjusiga, men själv håller jag på riktiga kallblod :D

/Lisa

Hmmpf, jag tycker hon är fin nog mitt "oriktiga" kallblod ;)
Hon ser ut som en julbonadshäst.

Har mätt lite till hit och dit:

Från skakelremsfäste till framkant på vagn: 2meter
Beräknar jag 20 cm för svängel blir det alltså 180 cm kvar till skakelremsfästena och mätt från där jag beräknar att de sitter fast vid selen på henne så blir det enligt mina beräkningar 50-60 cm mellan has och svängel beroende på hur hon står.

Melan skaklarna där de är som smalast: 57 cm (behöver jag böja ut dem om det är 3-4 cm utrymme till hästen utan sele?)

Om skaklarna hamnar på 120 cm höjd - dvs 25 cm ner från manken - är sätet plant eller lutar kanske en aning framåt.

Visst borde det vara värt att köpa den då jag får den för några hundralappar? Den är ganska låg - ca 80 cm, men kanske gör det inte så mycket? Jag vill bara kunna köra några gånger i månaden som omväxling till ridningen.

Fästen för baksele? Jag är obildad: Hur ser det ut?

Du har stohäst mått på skaklarna, men kanske att du ändå måste böja 5 cm där fram, men testa först MED sele. Vad för sele har du/ska du köpa?

Får du den för några hundralappar och däcken är fräscha och starka så tycker jag det verkar vara ett bra köp. Vill du utveckla körningen och se över hästen (ett måste när man väl prövat en gång) så kan du sälja den för nån tusing eller mer.

Bakselefästen är små järnringar på skakeln framför virveln på hästens bak. Där fäster du bakselen (bromsen) som även den är nödvändig för en bra åktur, framförallt för hästen som slipper bromsa med manke, svanskappa och armbågen. Kolla in bilderna här på forumet för att se olika bakselar och fästen.

/jenny

Däcken måste bytas.

Jag har skitselen som Ni kallar den. Hade köpt den till Shetlandsponnyn, men han dog innan selen hann komma så jag bytte den mot en storhästsele. Det var ju ett dumt köp har jag förstått av det Ni skriver så nu ligger den där helt ny och oanvänd i onödan... Har inte tänkt på det där med lös brösta utan jag tänkte bara på att man kanske inte behöver nån baksele när man bor där det saknas backar i terrängen. :o

Jag kommer inte att ha råd att lägga 2000:- på en sele i den närmsta framtiden eftersom det finns annat jag behöver lägga pengar på i första hand så det här får väl bli ett långtidsprojekt.

Det sitter nånsorts järnknoppar på skaklarna en bit bak, men inga ringar.

Livet är inte alltid så som man vill ha det, vem vill inte ha en hög med pengar i vardagsrummet?

Det är ju synd att du har en dålig sele, jämför den med en ponnyputa så förstår du själv att man inte kan rekommendera den, ens till 1 tur i veckan.

Man kan använda draglinor och baksele, så blir selen bättre, men du kommer aldrig få ut full effekt av det då skaklarna sitter i armbågshöjd, och ju högre upp man spänner dem med skakelremmen, ju mindre effekt får du då av draglinan..så det är en ond cirkel kan man säga.

Är man händig och envis kan man fixa lösa skakelhållare till den remmen som håller uppe bröstan, så kommer skaklarna ur vägen och draglinorna verkar mer effektivt. Lösa skakelhållare kan du köpa på en travshop eller på börjes. En baksele till det och du har en relativt bra sele, men lite fix är det.

Baksele är billigast att beställa via Granngården. HMC Baksele 360:- ca.

Ang Rockarden, om hjulen behöver bytas innebär det minst 1000:- i utlägg för det om man inte har världens tur och har en motorcykelskrot på baksidan av sitt hus. Börjes speedcartdäck är väldigt klena, men de funkar. kostar ca 500/styck. Annars kostar ett däck 1100 på en travshop och det är bättre kvalitet. Med däck menar jag allt, fälg och däck.

I relation till vad du ev måste lägga ut så är rockarden knappt värt något, med lågt säte, kassa däck och säkert lite rost och varken bakselehållare eller avlånga skakelremsringar. Mycket fix alltså för att få en bra rockard.

Det verkar onödigt krångligt att fixa med en dålig sele för att få en halvbra istället för att vänta tills jag har sparat ihop till en bra sele som är komplett från början.

Allt småfix är redan svetsat och det är inget som rostat sönder på den. Det är bildäck på rockarden och det trodde sambon han kunde fixa för kanske 200:- styck med nya fälgar.

Avlånga skakelremsringar? Hur ska de se ut? De som sitter där nu är ca 7 cm långa. Hur kraftiga behöver de vara? Kanske man skall svetsa på andra än de som är där?

Bildäck, aha. Se hur svårt det är att veta nåt utan bild :)

Avlånga skakelfäste ja :) Se här på maratonskaklarna, de tillåter skaklarna att röra sig utan att störa hästen, de är minst 10cm och helst längre.
Bakselen och draglinorna håller skaklarna i mitten av fästet när man kör rakt fram.

Jag gav 300:- för rockarden. Den får duga åt den körning vi kommer att ägna oss åt även om man säkert vill ha bättre, högt säte osv, när man kommer igång.:D

Jag får prioritera. Får jag den bara funktionell och ok för hästen och sen får tag på en sele som duger så.

Det blir väl några gånger/månad som hon kommer köras.

Svängel då- fixa själv eller köpa färdig? Blir skillnaden så stor att det är bäst att köpa en färdig?

Har du tillgång tills vets?

Isåfall tar du några timmar åt att fixa skaklarnas skakelöglor, bakselefäste och tillverkar en svängel. Lunch ingick :)
Sök på svängel så får du säkert upp fina svängelbilder att kopiera.

Det går utmärkt att göra egen svängel!
Tror det är ganska dyrt att köpa en färdig svängel, typ ett par hundra tror jag (hehe dyrt det i mina ögon :D).
Begagnad svängel går nog att få tag på! :idea:
Driveout har nya för 300 kr...

/L

snigelfarmor skrev:
Bakselefästen är små järnringar på skakeln framför virveln på hästens bak. Där fäster du bakselen (bromsen) som även den är nödvändig för en bra åktur, framförallt för hästen som slipper bromsa med manke, svanskappa och armbågen. Kolla in bilderna här på forumet för att se olika bakselar och fästen.

/jenny

Aha, där lärde jag mig något med. Ska ha såna ringar med har jag bestämt mig för just precis nu ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 240
Senast: Åsa A
·
Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 472
Senast: Luff
·
Körning Hej! Jag har ett litet miniatyrsto som kag utbildat från scratch. Hon planeras att sättas framför vagn nu i sommar. Jag har lååååååång...
Svar
2
· Visningar
960
Senast: Blawe
·
Körning Min travare körs idag med remsele, långbrösta och rockard gjord på bilaxel. Förspänd på vanligt sätt med skaklarna fästa i däckeln med...
Svar
6
· Visningar
1 147
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka