Jag är engagerad och vetgirig. Det är inte samma sak som att vara arg, fäktas och skrika.
Det är tyvärr mycket likt, alltså inte hur uttrycket är (vilka handlingar man gör svär/gråter/ blir samlad och beslutsam) utan drivkraften och vad man strävar efter. Du får i slutändan ungefär samma resultat om du skriker och svär, går alla rättsliga och byråkratiska instanser du kan hitta eller bara inte kan släppa det. Jag säger det inte för att vara elak men jag tror faktiskt många här jämställer dig med den som skriker och fäktar. Jo det är trevligare att ha och göra med en verbalt trevlig och samlad person och man kanske får snabbare och trevligare service, men där slutar skillnaden. Någon gång behöver man ge upp, eller handgripligen uppfinna det man efterfrågar själv
Sammantaget spretar svaren väldigt och därför är det svårt att få en uppfattning om hur många som faktiskt skadats. Jag har fått svar som pendlar mellan ”ca 1 av 10 000”, till ”det är inte helt ovanligt tyvärr”
Och ju fler du frågar dess fler svar får du. Jag gissar att det inte finns något exakt svar förresten. Det finns ingen som samlar in all statistik från alla håll. De stora djursjukhusen har säkert bra svar som stämmer väl och du har fått här som alla pekar på mycket få olyckor. Det ligger om man får tro svaren här på bråkdelar av ett promille.
Att det skulle kosta ”multum” att se över säkerheten, som man gör med ALLA produkter löpande, är bara antaganden från flera. Vad jag förstår är det ingen, inklusive mig själv, som vet vad det faktiskt kostar?
Nej det är empiriska studier. Visst kanske man kommer på en revolutionerande kvantfysiskmaskin som för en bråkdel av dagen kostnad aldrig kan varken bli för var eller kall. Sannolikheten är dock ganska låg, det är väl beprövade vetenskaper som alstrar värme. Det man spelar med i dagsläget när det gäller värmedynor är termostater och kontroll av termostaten, lite som ett kärnkraftverk. Det får bara inte gå fel där, då har man kontrollsystem på kontrollsystem, både i kedjor och helt oberoende av varandra. Det blir dyrt just av den anledningen, och det är därför det är skillnad i pris på värmedynan du hittar på jula eller claes olsson och den man köper in som medicinskteknisk utrustning. Skillnaden beror både på antalet enheter man tillverkar, precisionen i tillverkningen, materialkostnad och säkerhetssystem. Vill du ha högre kvalitet då kostar det i allmänhet. Det finns en orsak till att en Teslas toppmodell är dyrare än hyundais billigaste modell.
Vad det faktiskt skulle kosta vet jag inte men sannolikheten att än ännu bättre värmedyna (tessla extra +++) skulle kosta mer än nuvarande är stor, samtidigt som klinikerna har mer ömmande saker som skulle göra mer för djurvälfärden att satsa på.
Ja jag har kontakt väldigt många just för att få svar så nära sanningen som möjligt.
Att kontakta många hjälper liksom inte. När tillverkaren och kliniken svarat och sagt de de fått fram och du inte accepterar deras svar. Att de inte kan hitta något fel men kasserar utrustningen för säkerhets skull? Det är ett skadat djur som ser ut att repa sig, hur tragiskt det än är så kommer de inte sätta in någon haverikommission för att utreda orsakerna.
Vem tror du kan svara bättre och vad för typ av svar vill du ha? 15 experter som gör mätningar på dynan och konstaterar att det inte var fel?
”Lägga mig platt”, jag tycker inte om att se saker jag tycker är fel och/eller orättvisa.
Vad är fel egentligen? Jo det är klart fel att ens någon kan bli sjuk eller skadad i samband med en behandling. Kan man undvika det? Ja oftast men ibland blir det fel och vill man undvika alla fel inom (djur)sjukvården så får man lägga ner den. Förbättringsområden finns säkert, men att just detta är extra viktigt vet jag inte riktigt, troligen ligger det långt ner på listan.
Vad är orättvist? Att just din hund blev sjuk? Att djursjukhus behandlar djur trotts att de inte till 100% garantera att ingen får vårdskador? Att du inte fått mer skadestånd?
Jag är inte heller någon som ”klagar” på något och inte försöker göra något för att förändra saken jag ”klagar” över.
”Vad jag ska göra med mina svar””syftet”, mitt syfte är att belysa/lyfta/påminna om att den tekniska utrustningen inom djurvården också är viktig att underhålla, precis som att det sker ett kontinuerligt underhåll för utrustningen inom humanvården.
Är det inte rimligt att först ta reda på om djursjukvården har ett kontinuerligt underhåll eller inte, vilket minst en här påstår de har, innan du påtalar att det borde finnas?
Många har säkert läst om värmedynor som givit brännskador inom förlossningsvården. Där tar man bort modellen efter 1 brännskada.
Tas modellen bort för alla i Sverige, kategoriskt utan att undersöka vad som är orsaken? De kan ju ha gått i sönder för att de är utslitna, något sabotage eller en olycka? Det låter inte så värst troligt att en modell totalt kasseras utan goda grunder. Har du någon källa? Klart man ska kassera modeller som har något genomgående fel, men inte för att någon orsakat en skada man missat eller man inte kasserat den i tid och den är utsliten.