Minskar riskerna skriver du, dvs du förstår att noll fall inte är möjligt för då hade du skrivit något i stil med "aldrig kan hända". Så till hur låg nivå tänker du dig att "minska riskerna" ska nå för att vara ok? 1 på 100, 1000, miljonen? Idag ligger de alltså på ca 1 på 10000. En nivå som på sövningspreparat enligt fass kan ge hjärtstillestånd som biverkan. Eller allvarlig andningspåverkan av Alvedon.
Du ställer i ett annat inlägg frågan hur många som är för många och vem som avgör det, uppenbarligen är 1 på 10000 som får hjärtstillestånd vid sövning ett godkänt antal enligt de hårda läkemedelsregleringar som finns. Ska det vara ännu hårdare på medicinteknisk utrustning? (som en värmedyna inom vården är, de är liksom inte inköpta på rea från jula) De genomgår extremt hårda krav, tester, lagar och reglementen innan de får säljas inom vården.
Sen vill jag ÅTERIGEN nämna individen, för att något alls i världen ska kunna garanteras 100% varje gång så måste förutsättningar varje gång vara exakt samma. Inom många yrken, ffa vården tas rutiner fram som ska följas av personalen för att det inte ska bli en variabel. Detta kontrolleras när något händer, att de följts. Den absolut största variabeln och som vårdgivaren aldrig kan kontrollera är patienten. Vet du till 100% att din hund tex inte är överkänslig? Inte reagerar och fungerar som hon "ska"? Skulle du kunna lämna din hund för sövning och säga till 100% att hon inte kommer att snedtända på ett vanligt läkemedel, första gången hon får det. Ja, det är en rak och ärlig fråga, som du ju uppskattar, men kanske också hård, för det är ju din lilla älskling som du partiskt älskar. Men kan du inte garantera (och det kan du inte) att din hund aldrig någonsin skulle överreagera fysiologiskt på någonting, någon gång så tycker jag faktiskt att du ska ta och fundera på att bli lite ner ödmjuk. Ska jag vara riktigt ärlig är det djurägare som beter sig som du gjort här som delvis bidragit till att jag bytt bana. Man har självklart rätt att bli ledsen och bedrövad men man behöver också se när ens kompetens och kunskap inte räcker till och lita på att välutbildad personal kan sitt jobb och följer sina rutiner och företag följer de regler och best practice som finns och till sist, vård handlar om biologiska, levande varelser där inga garantier kan lämnas OAVSETT hur säkra produkter som används.