Fast ska du eliminera risken för brännskador är det temperaturen på ytan som är intressant. Om dynan är lite tunnare på ett ställe kan yttemperaturen i alla fall teoretiskt sätt skilja sig några grader utan att det registrerats något på en mätpunkt där dynan är av ideal tjocklek.Med en extra temperaturvakt menar jag förstås den elektriska krets som kontrollerar att temperaturen inte avviker från sitt börvärdesintervall. Få, enkla, billiga komponenter, helt okomplicerad konstruktion, tryckt på ett kretskort av en industrirobot som programmerats av en i och för sig en kvalificerad IC-ingenjör på max en halvtimma inklusive kaffepaus. Temperaturvakt är den gängse termen.
Kontrollkretsen bör förstås ingå i värmemattan vid tillverkningen. Det är alltså ingen person som har som jobb att kolla temperaturen kontinuerligt vid varje operation, en person som dessutom skulle sköta jobbet mycket sämre än elektroniken.
Men jag är som sagt ute på lite hal is när jag patar el, jag jobbar med vätskor och gaser, och säkerhetssystemen som behövs där.