Fibusen

Trådstartare
Hur länge kan två nya hästar hålla på att bråka med varandra?

Lämnade iväg min pålle på foder igår,som sällskap,och den andra hästen jagade iväg han nån gång,och huttade med bakbenen.

Han var själv väldigt utsatt för sparkar m.m av senaste hästen dom hade,så antagligen så ville väll han sätta min på plats på en gång.

Min går undan på en gång,och försöker inte ens göra något tillbaka.
När den andra hästen lägger örona bakåt så flyttar min på sig (har han gämt gjort),så jag tycker ju att andra hästen borde ge upp rätt så fort,eller?

Sv: Bråkar.

Det tar alltid tid innan en ny häst accepteras i flocken. Det går sällan på en dag.
Vissa hästar tar det flera månader att komma in i flocken för och andrq tar det några dagar. Det beror helt på "personkemin" mellan hästarna i hagen.
Så det är inget som är ovanligt på något sätt.

Det tog 2 veckor för syrrans sto att acceptera russtoet med föl här. Likaså när min WC skulle införlivas i förra flocken...syrrans sto släppte inte in henne på ca 2 veckor.

Tack för ditt svar! Det lugnade mig då lite iallafall! :bow:

I början så kommer dom få gå in på nätterna,och stå brevid varandra i stallet och lukta igenom gallret,samt spärra av vidskydden,då det bara finns en in/utgång,och min försöker söka skydd där när han blir jagad,vilken kan göra så att han blir inträngd och sparkad.

Jag hoppas att det kommer bli bra,för allt annat är så jättebra där!

Idag hade det varit liiiite bättre iallafall.. Hoppas att det värsta är över..

Över en månads dagligt bråkande har jag varit med om. Men man får överväga ev skaderisk när det håller på så länge.

Precis som med människor, så fungerar inte alla hästar ihop. Hästar som liknar varandra till utseendet brukar komma bättre överens.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 958
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 032
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 132
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka