Bråk mellan ägare och medryttare - hjälp!

Sv: Bråk mellan ägare och medryttare - hjälp!

Hur bär du dig åt då?:confused:

Enligt min erfarenhet av hinkar så hamnar alltid de minsta och tyngsta sakerna underst. D.v.s hovkratsar, småborstar, helosan o.s.v. Hopplöst att behöva gräva ut allt för att hitta hovkratsen liksom... I lådan har man allt sånt litet överst ju!!

Men kommer inte ihåg vad min kostade... Det är den lilla blåa från Börjes.

hovkrats, vanlig borste/ryktborste/skrapa, piggborste ligger alltid överst i min hink..jag vet ärligt talat inte riktigt vad som gör att dom håller sej överst men dom ligger där när jag behöver dom varje dag.

sen använder jag aldrig snoddar och sånt eftersom jag inte tävlar, gör man de och behöver allt man behöver till knopparna så förstår jag om man vill ha en låda istället.

Jag tävlar inte heller. Och skulle jag gjort det skulle jag haft flätgrejerna i en egen låda ändå.

Tänker inte betala för det var inte hästen eller jag som tog sönder den, det var en olyckshändelse som jag inte kunde förutse, jag var dåligt informerad av allt, jag har inte pengar, ryktlådan går att använda och fixa, det var ett hål i locket bara.
jepp så ere ;)

Men vilken attityd! Det var väl för f*nken inte ägaren till ryktlådan som lämnade den på marken så att hästarna kunde kliva i den??? Vad hade du tyckt om det var DIN ryktlåda som råkade ut för detta, hade inte du då velat att den som var ansvarig för den när den gick sönder betalade dig?

Inte särskilt trevligt eller moget resonerat, ditt ovanstående citat. Man måste faktiskt ta lite eget ansvar, inte bara skylla ifrån sig på andra/annat i alla möjliga avseenden.

Oavsett vem som hade sagt vad om vilken ryktlåda som skulle användas eller inte så tycker jag det är vanlig hyfs att ersätta den, eftersom den gick sönder när du använde den.

Vi hade pratat om vilka saker hästen ska ha alltså träns, sadel, martingal och benskydd. Och när jag provred användes den ryktlådan som gick sönder. Den andra ryktlådan sa den förra ägaren att det var saker som inte användes som de hade i den. Jag trodde att man då skulle använda den andra ryktlådan. Men nehep så var det inte..

Jag skrev fel , ingen sa vad man inte skulle använda :P

Spelar det roll vilken ryktlåda som gick sönder ???

Du är orsak till olyckan som inte tog in ryktlådan .

Om det hänt att det var din ryktlåda och du var lika fattig som nu så skulle du själv anse att du INTE ville ha ersättning för lådan ?

Och sen vara 3 medryttare och en ägare så verkar det vara helt oseriöst folk allihopa !?!?

Oj oj oj :eek:

Mia

nu har jag tyvärr inte orkat läsa alla inlägg i tråden så det är mycket personliga diskussioner..

men första felet var att du inte har kontrakt, andra felet var att ägaren inte informerade om vilka grejer som skall användas, dessuom frågade du inte heller? varför frågade du inte? du förstod väl att om det står tre ryktlådor och det finns tre hästar är det en till varje, fråga vilken du skall använda.. piece of cake..

när det gäller andras saker så skall man ersätta det som gått sönder genom att man varit oaktsam/slarvig eller ej hanterat utrutningen hästmannamässigt..

är man oaktsam eller slarvig, t.ex att du hänger en sadel där en annan häst kan gnaga på den, ställer en ryktlåda precis vid en uppställd häst, hängt ett täcke på staketet till hagen där det går hästar så är du skyldig att betala..

om du ansvarat för utrustning och låtit någon icke hästkompetent människa hantera utrustningen får du stå för det då också.. ex du ger din pojkvän sadeln och ber honom hänga upp den, han fattar inte ett jota och hänger den inne på en hästs krubba, eller om du ber honom sadla och han drar i sadelgjorden så att sadeln åker ner på andra sidan och förstörs så är du skyldig att betala..

summa summarum, DU var oaktsam när du ställde lådan så att en häst kunde nå den, hade du ställt den där hästen inte kunde nå den, hästen sliter sig och springer på den skall du inte betala..
och grimman som det diskuterats om, om hästen är korrekt fastsatt i sin grimma, får panik utan känd orsak och sliter sönder grimman, betalar ägaren, har du däremot satt grimman fel eller för thight eller knäppt fast i fel ring får du stå för det, samma om du skrämmer hästen så får du betala för grimman..

och SKRIV KONTRAKT!!!! varför lär sig aldrig folk :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

varför ska hästägaren sponsra dig med både utlånadet av hästen och dessutom det du ser till att få förstört? Hade min medryttare vägrat ersätta en simpel ryktlåda så hade hon åkt ut med huvudet före.

Fortfarande, hon hyr hästen och jag är inte medryttare längre? Jag hoppade av när hästen såldes och hon som jag bråkar med, vi är inte kompisar och har aldrig varit och kommer aldrig vara. Redan innan vi började tjaffsa så tyckte vi inte om varandra.

Spelar det roll vilken ryktlåda som gick sönder ???

Du är orsak till olyckan som inte tog in ryktlådan .

Om det hänt att det var din ryktlåda och du var lika fattig som nu så skulle du själv anse att du INTE ville ha ersättning för lådan ?

Och sen vara 3 medryttare och en ägare så verkar det vara helt oseriöst folk allihopa !?!?

Oj oj oj :eek:

Mia

Väntar på svar om det var din låda som gick sönder , hur skulle du resonerat då och du är fortfarande lika fattig ?

Mia

Men vilken attityd! Det var väl för f*nken inte ägaren till ryktlådan som lämnade den på marken så att hästarna kunde kliva i den??? Vad hade du tyckt om det var DIN ryktlåda som råkade ut för detta, hade inte du då velat att den som var ansvarig för den när den gick sönder betalade dig?

Inte särskilt trevligt eller moget resonerat, ditt ovanstående citat. Man måste faktiskt ta lite eget ansvar, inte bara skylla ifrån sig på andra/annat i alla möjliga avseenden.

Hon har lånat min fårskinnspadd och martingal osv. och de kostar 2000 tillsammans.. hennes ryktlåda kostar 230kr. Skulle de varit mina saker skulle jag aldrig i mitt liv krävt att hon ska betala! Det är hästar vi har att göra med och saker händer oförutsett och saker går sönder. Man får bita i det sura äpplet och kanske inte låna ut sakerna om man är rädd om dem. Skulle jag vart rädd om något skulle jag sagt att helst får man inte låna men om man gör så måste man vara sjukt försiktig. Men Nej jag skulle inte ta betalt, aldrig!

men första felet var att du inte har kontrakt, andra felet var att ägaren inte informerade om vilka grejer som skall användas, dessuom frågade du inte heller? varför frågade du inte? du förstod väl att om det står tre ryktlådor och det finns tre hästar är det en till varje, fråga vilken du skall använda.. piece of cake..

när det gäller andras saker så skall man ersätta det som gått sönder genom att man varit oaktsam/slarvig eller ej hanterat utrutningen hästmannamässigt..

är man oaktsam eller slarvig, t.ex att du hänger en sadel där en annan häst kan gnaga på den, ställer en ryktlåda precis vid en uppställd häst, hängt ett täcke på staketet till hagen där det går hästar så är du skyldig att betala..

summa summarum, DU var oaktsam när du ställde lådan så att en häst kunde nå den, hade du ställt den där hästen inte kunde nå den, hästen sliter sig och springer på den skall du inte betala..

Klart jag fattar att om det finns 3 ryktlådor och 3 hästar så frågar jag?! MEN nu fanns det 2 ryktlådor till en häst och i den ena fanns det saker som inte användes och den andra använde alla 3 medryttarna och förra ägaren också, då trodde jag det var okej? ryktlådan vars lock som gick sönder tillhörde ena medryttaren som NU är hyrare på hästen.

Jag la ryktlådan där vi lägger ryktlådorna BAKOM där hästarna står uppbundna.. Vi får ej vara i stallet, så INGET stod i stallgången..

Det var inte min häst och jag hade stält den bakom där hästarna står uppbunda men ena hästen (inte min) hade ändå trampat igenom och på locket.

Men nu har hon tagit alla mina saker som jag har i stallet för att jag ska betala.. jag skulle hämta dem igår men hittade dem inte och ringde och hon sa att de ligger hemmos henne och hon har tagit saker för över 2000kr utan att förvarna mig och det med andra ord kallas stöld. Och som hon har hanterat situationen så har min familj gått med på att betala 150kr max för att vara snälla. Men ger hon sig inte så kallas det tyvärr stöld och utpressning.
Okej om hon tagit en sak som kostade runt 200kr som ryktlådan. Den skulle hon fått eftersom jag inte har pengar så kan hon väl få nått av mig. För jag är inte elak, bara fattig men inte snål. Jag vill bara att det ska bli bra för oss båda och mina föräldrar har gått med på att betala 150 om jag får mina saker tillbaka. :(

de spelar ingen roll vad du hade krävt om någon gjort sönder dina saker.

nu slarvade du så att du gjorde sönder någon annans ryktlåda, oavsett vems ryktlåda de va så är du ansvarig för att den gick sönder.

förstår inte vad allt annat har med saken att göra? spelar de någon roll om ni är ovänner? vad har de med den trasiga lådan att göra?

och frågar igen..vad har de med att göra vems låda de är?

Det var inte min häst och jag hade stält den bakom där hästarna står uppbunda men ena hästen (inte min) hade ändå trampat igenom och på locket.

de har väl inte heller med saken att göra vems hästen va som trampa sönder den, du ställde den inom räckhåll för hästarna.

Senast ändrad av en moderator:

Det du drar fram och ställer nära där du gör ordning din häst pluss andras hästar står..tar du ansvar över. Vill du vara småsint, sjunka ner på en låg nivå så betala inte. Lägg fram pengen, så är saken klar. Ovän eller inte sen förr.

En häst i vårt stall klev på en mkt dyr salva, som hamnade sen rätt över golvet och kunde inte användas. Hästägaren som tog in hästen i stallgången erbjöd sig betala men jag avböjde och tackade då jag själv inte plockat undan efter mig. :angel: kan ju bara skylla mig själv. :o

Fortfarande, hon hyr hästen och jag är inte medryttare längre? Jag hoppade av när hästen såldes och hon som jag bråkar med, vi är inte kompisar och har aldrig varit och kommer aldrig vara. Redan innan vi började tjaffsa så tyckte vi inte om varandra.

Du är alltså inte ens medryttare på hästen längre?:confused:

Tycker det verkar som gjort för konflikter om man är så många på en häst... Skulle aldrig ens övervägt att bli medryttare på en häst som redan har två+ägaren. Och jag skulle aldrig drömma om att ha mer än en medryttare på min häst.

Senast ändrad:

Du är alltså inte ens medryttare på hästen längre?:confused:

Tycker det verkar som gjort för konflikter om man är så många på en häst... Skulle aldrig ens övervägt att bli medryttare på en häst som redan har två+ägaren. Och jag skulle aldrig drömma om att ha mer än en medryttare på min häst.

Nä jag är inte medryttare längre, har inte varit det på några veckor nu. Hon som är "ägare" nu var inte det när jag red utan då var hon medryttare.

de spelar ingen roll vad du hade krävt om någon gjort sönder dina saker.

nu slarvade du så att du gjorde sönder någon annans ryktlåda, oavsett vems ryktlåda de va så är du ansvarig för att den gick sönder.

förstår inte vad allt annat har med saken att göra? spelar de någon roll om ni är ovänner? vad har de med den trasiga lådan att göra?

och frågar igen..vad har de med att göra vems låda de är?

de har väl inte heller med saken att göra vems hästen va som trampa sönder den, du ställde den inom räckhåll för hästarna.

hahah jag svarade på en fråga?.. orkar inte förklara till dig ..

Visst är det fel av henne att ta dina saker, men du får säkert tillbaka dem när du ger henne pengarna för lådan.

Får jag fråga hur gamla ni är? 12 år?

Det låter verkligen som om ni inte är gamla för sådana här saker är så självklara att man erbjuder sig att betala, sen om den som fått sina saker förstörda inte vill ta emot ersättning är en annan sak.

Fast visserligen kan ni lika gärna vara 63, för min farsa är precis likadan, han skulle heller aldrig betala för det han förstört eller erbjuda ersättning när någon har gjort honom en tjänst (som att dra upp bilen ur diket.)
Men så har han heller ingen som helst social kompetens:grin: han kan inte heller förstå varför han inte har några vänner.

kan tala om för dig att jag hade också tagit in din saker och du hafde fått dem åter när du betalt det du haft sönder..

Du verkar inte vara någon som man vill ha hos sin häst..

Får jag fråga hur gamla ni är? 12 år?

Skulle jag oxå vilja veta... precis som TS säger så går saker sönder när man håller på med hästar. Då kan det ju vara lämpligt att fundera över vem som ska stå för vad _innan_ något går sönder.

kan tala om för dig att jag hade också tagit in din saker och du hafde fått dem åter när du betalt det du haft sönder..

Du verkar inte vara någon som man vill ha hos sin häst..

kunde inte sagt det bättre själv!

2000kr för en padd och martingal? Har du råd att köpa sådana dyra saker så har du nog råd att betala en ny ryktlåda! Betala så är det hela ur världen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 950
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 426
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31