Bråk mellan ägare och medryttare - hjälp!

Sv: Bråk mellan ägare och medryttare - hjälp!

Och som hon har hanterat situationen så har min familj gått med på att betala 150kr max för att vara snälla. Men ger hon sig inte så kallas det tyvärr stöld och utpressning.
:(

Så om hon nu råkar ha sönder någon av sina saker som är hos henne nu, så kan hon bara ge dig en egen hittapå summa som hon anser att hon vill betala så skulle du tycka att hon var snäll??

Nä du, har du inte råd att ersätta saker så ska du tusan inte låna dem heller. Fruktansvärt pinsamt sätt att resonera på och jag hoppas att det har med ålder att göra.

Har du inte pengar nu så får du väl betala 150 nu och resterande när du kan, dvs betala av tills dess att det är betalat.

Svar till alla om den prasslande påsen:

Jag kan tycka att mitt exempel var ganska dåligt. Känns ganska avlägset eftersom att inget i själva verket gick sönder. Dessutom är jag inte medryttare till hästen, utan ryttare. Alltså det är bara jag som rider hästen. Ägaren rider inte hästen själv. Dessutom är hästen ganska.. speciell. Han blir aldrig rädd om jag är ute och rider i ett samhälle med bilar och skyltar osv. Men i skogen blir han lätt rädd om det prasslar i en buske.

Det stämmer att det var jag som tog emot påsen, därför också delvis mitt fel att hästen skenade. Jag tror han blev rädd när jag skulle lägga påsen till rätta. Han är för övrigt van vid pås-prassel. Men alla hästar kan bli rädda även i en vanlig situation. Det är möjligt att jag kanske inte skulle tagit emot påsen. Men så tänker man "det är ju bara 50 meter till stallplan". Men som sagt känns det ganska avlägset med betalning osv.

Kan också tillägga att tyglar har gått sönder för en tidigare ryttare. Då betalade ägaren dessa.

Angående trådens egentliga handlig så tycker jag att man mycket väl kan göra upp innan i kontraktet vem som ska betala om ngt eventuellt går sönder. Dessutom kan det tilläggas att TS var lite oaktsam som lämnade en ryktlåda i stallgången.

Senast ändrad av en moderator:

alltså aja.. vi har försökt att ringa dem och de håller på o säger att de ringer upp .. vi har ringt dem 5 ggr och varenda gång säger de att de ska ringa upp på direkten.. nu är kl. 23.30 och ingen har ringt.. fattar inte vrf de inte ringer? vi kanske vill betala? men padden och sakerna fick jag i present av släkt så de har inget med vår ekonomi att göra.
Och det är fel att säga att jag itne ska låna om ja inte kan betala, det betyder att jag ska ta dit egen sadel, träns, skydd, ryktlåda och allt bara för att jag inte kan betala om ngn olycka händer? nej så tror jag knappast att det är?
Mina föräldrar står fast vid sitt beslut och min släkting är advokat och det är han som säger hur vi ska lösa det. Jag kan säga att de inte är speciellt trevliga tillbaka de heller...

Jag är en sjukt bra medryttare annars för jag ställer upp till 100% med hästen, jag kan skippa alla mina planer om ägaren behöver nån hjälp den dagen. Jag har fått mycket beröm så du ska fan itne säga att jag inte är en person att ha på sin häst för det är jag verkligen.. jag är så himla bra på allt, men inte på att ta skit för det tål jag inte.

Jag brukar betala om jag tagit sönder något men detta är mer kompliserat än vad ni bukare kanske kan förstå.. :/

Jag är bäst ;)

Angående trådens egentliga handlig så tycker jag att man mycket väl kan göra upp innan i kontraktet vem som ska betala om ngt eventuellt går sönder. Dessutom kan det tilläggas att TS var lite oaktsam som lämnade en ryktlåda i stallgången.

Vem är TS? Och vem lämnade något i stallgången?

Tkr du ska betala ryktlådan. Man ska inte lämna saker vid hästar.

Ok, förstod att du inte var så gammal. :grin:

Bara detta okontrollerade masspostandet du håller på med tycker jag tyder på hur omogen du är! Så än en gång, ingen jag skulle släppa in till min häst!

Vad hjälper det om din släkning är advokat? Det var väl det dummaste jag hört. Så han är den snälla släktingen som tröstar och säger att du inte alls behöver betala det du har förstört? Ägaren får skylla sig själv? Om du nu är så bra som du påstår så tar du och gör rätt för dig och betalar för ryktlådan. Du lär knappast få några bra referenser från denna ägare iallafall!:devil:

Nej man kan inte stänga en tråd bara för att du får halva buke mot dig pga dett sätt att uppträda. Du ligger inte mera på plus efter det senaste i denna tråd, inte på min lista iallafall.

TS=trådskaparen
Det hela handlar väl om att TS lämnat en ryktlåda i stallgången som gått sönder? Och att hon inte frågat vilka grejer hon ska använda till hästen? Annars är jag helt ute och cyklar.

Edit: Förstår inte vad du menar med ditt inlägg till mig? Jag har läst efter och det är ju det tråden handlar om.

Misstänker att det har tagits bort en del inlägg och att det är därför man inte ser vem som egentligen svarat till vem...;)

Jag tycker att ägare skulle ha talat om hur hon/han ville ha det i stallet. Men jag tycker inte att detta ska vara några problem igentligen. Jag har själv varit medryttare i flera år innan jag skaffade egen häst, så jag vet hur det känns att något kanske har gått sönder även om det inte har varit jag som har förstört den grejen. Men eftersom du lämnade rycktlådan frammen så tycker jag att du ska köpa en ny. Det hade jag gjort även om det hade varit någon annan som hade förstört den. Men att du skulle betala för att hästen skulle bli halt det förstår jag inte. Ägaren ska TALA OM VAD SOM GÄLLER det är ägarens skylldighet tycker jag men DU måste fråga när du är osäcker på något. Men om hästen ofta är halt så är det kanske inte så bra att man rider den. Och om du bara skrittar en liten bit och hästen blir halt så tycker jag att man inte ska rida hästen. Man måste se till hästens bästa och om du inte kan eller får rida för att hästen är sjuk/halt så ska du inte göra det. Inte för att jag vet om du rider hästen ändån. Men prata med ägaren och känns det som att ni inte kommer överäns så tycker jag att du ska sluta som medryttare. Det är ingen mening att fortsätta om inte du eller ägaren har ett förtroende för den andra.
Men dom andra hästarna som hade förstört rycktlådan gjorde dom illa sig så tycker jag att du ska ta ditt ansvar eftersom det var ditt fel att det blev så. Jag menar inte att du är en dålig människa utan att du glömde/slarvade med att ta undan rycktlådan.

"storebror" har varit och ränsat upp lite i tråden. Tidigare idag hade ts dragit iväg en sisådär 10 inlägg på rad med bara massa strunt om att hon är bäst osv...:grin:

Jag brukar betala om jag tagit sönder något men detta är mer kompliserat än vad ni bukare kanske kan förstå.. :/

men du har ju slarvat och på de sättet gjort sönder en annans låda, de är ju de de handlar om och att du inte vill betala.

om du inte vart ansvarig för att nåt gick sönder..varför ens starta tråden för då?

Jag hade som ägare inte krävt att min medryttare skulle betala... Men om jag själv hade varit medryttare hade jag sett det som en självklarhet att betala en ny ryktlåda! Det var oförsiktigt av dig att lämna den där, och visst det låter som en sådan sak som jag själv mycket väl hade kunnat göra...är bra på att göra saker utan att riktigt tänka mig för.. men då tar jag också mitt ansvar. Tycker inte att nån annan ska betala för att jag har klantat mig. samma som du nämnde om sadeln, hade en sadel gått sönder när jag red, och den inte var fallfärdig när jag satte mig i den, då hade jag erbjudit mig att betala en ny eller i alla fall en del av en ny... man lär sig av sina misstag, du kommer nog aldrig ställa en ryktlåda så en häst kan komma åt den igen ;-)

Jag skulle betalat hela summan, tycker bara att TS är patetisk som inte inser att det är hon som har föstört=hon ska ersätta

ÄVEN om hon nu har en advokat som släkting!

Som medryttare om man betalar så betalar man ju just för att om något går sönder mm.

Man betalar en del av hästförsäkringen så skadar sig hästen så ska man inte ersätta nått enligt mig.. man betalar ju hästförsäkringen för de dagar man rider..

Jag slår alltid ut alla räkningar om kring hästen på 30 dagar.

Så är stallhyran 1000 delar jag de i 30 och får ut en dagsavgift.

33 kronor om dagen

Betalar jag 300 månaden för hästförsäkringen delar jag den också i 30

10 kronor om dagen
så med stallhyra och försäkring 44 kronor
Sen lägger jag på lite för slitage på utrustning mm ca 10 kronor månaden
så 54 kronor per gång medryttaren rider

rider hon eller han 2 dagar i veckan blir det en kostnad på
432 kronor i månaden
..

Väljer man som hästägare att köpa sig en snygg klänning till sig själv för dessa 432 kronorna eller lägger undan denna summa varje månad till ett om något går sönder konto..a de är ju upp till var och en...
Men väljer man de senaste alternativet får man också vara berädd att bekosta ev skador ur egen ficka!
Min åsikt iaf

Samma sak gäller ju om ägaren har sönder något vi säger saeln.. ska medryttaren behöva rida barbacka och endå betala fullt pris för slitage för bla sadeln??

Eller om en sko lossnar när ägaren rider hästen.. ska medryttaren bara få mocka och borta hästen denna dag och end betala 54 kronor denna dag??

Sånt tänker inte oftast ägare på men när väl något går sönder under medryttarens dag då ska de krävas fram stålar minnsann.

Är man så pengarkåt är de nog bättre och sälja hästen och lägga undan de pengar som hästen tidigare har kostad!

Jag tycker de är enbart löligt att hålla på och kräva saker.. olycka är ju olycka... ännu löjligare att skylla vem var felet på..
Så vem kan felet vara då??

Du som lämnade ryktlådan vid din plats eller de andra ägarna som inte har mer koll på sina hästar så de får panik och springer in på din häst uppställningsplats???
Eller den som byggt stallet som inte tänkte på helisolerade uppbindningsplatser där ingen häst kan skada sig??

Eller den som födde upp hästen som trampade på lådan som inte lärt hästen att stå still???

Eller ägaren till lådan som uppenbart inte har gett dig fullständig information om vad du som medryttare får och inte får använda??

Eller ingens fel utan det var en ren och skär olycka

Jag kör på den sista:D

Jag gör de mkt lätt för mig jag har ingen medryttare istället.. går något sönder så är det 100% mitt fel eller under mitt ansvar och får också betala allt själv!

Min häst får helt enkelt stå de dagar jag inte vill åka ut till stallet... då mockar stallägaren ist=):banana::bump:

Senast ändrad:

Som medryttare om man betalar så betalar man ju just för att om något går sönder mm.

de håller inte jag med om helt, man betalar för användandet av hästen, utrustningnen slits ju endå om ägaren hade använt den dom dagarna istället, man hoppar ju inte över att rida en dag pga att man vill spara på sadeln.

Samma sak gäller ju om ägaren har sönder något vi säger saeln.. ska medryttaren behöva rida barbacka och endå betala fullt pris för slitage för bla sadeln??

om nu inte medryttaren tränar seriöst med hästen och behöver sadeln eller absolut inte kan eller vill rida utan sadel då får den väl sluta på hästen om den inte vill betala pga den inte vill rida barbacka en tid?

Eller om en sko lossnar när ägaren rider hästen.. ska medryttaren bara få mocka och borta hästen denna dag och end betala 54 kronor denna dag??

Sånt tänker inte oftast ägare på men när väl något går sönder under medryttarens dag då ska de krävas fram stålar minnsann

jag anser att ja, de får den göra då..klart de beror på lite varför man har medryttare men om jag skulle ha de skulle jag ha de pga ekonomin och då kan jag inte ha en medryttare som inte vill betala för att hästen måste stå en dag pga tappsko..de är sånt man får räkna med tycker jag och förhoppningsvis får man en medryttare som gillar att umgås med hästen och vara med den och att den vill åka till stallet även när den inte rider.

har man en medryttare men inte behöver pengar så visst då hade de inte spelat någon roll om den betala eller inte för just den dagen.

men om medryttaren slarvar så nåt går sönder, som inte behövde gå sönder så självklart ska medryttaren betala de om ägaren vill de.
de är inte säkert ägaren har råd att lägga ut ett öre till på sånna saker och just därför har medryttaren, ska då ägaren betala för att medryttaren är slarvig?

Är man så pengarkåt är de nog bättre och sälja hästen och lägga undan de pengar som hästen tidigare har kostad!

Jag tycker de är enbart löligt att hålla på och kräva saker.. olycka är ju olycka

de är en väldig skillnad på en olycka och på rent slarv, kan inte tänka mej att folk vill ha betalt om de är en olycka för olyckor händer..men är den olyckan pga slarv så jo då ska man betala.

och som sagt, behöver man medryttaren för pengarnas skull så har man kanske inte råd att lägga ut 300 på en ny låda om man nu måste ha de, dom pengarna har antagligen då gått till andra viktiga saker.

*kl*

Nu har jag bara haft 3 olika medryttare, men ALDRIG att jag hade krävt en sån sak av mina medryttare.... Saker GÅR sönder när man håller på med hästar !! Man kan inte vara 110 säker jämt med hästar... Jag kan förstå om du hade haft sönder flera saker, flera gånger... Att man då som ägare tröttnar på att du "klantar" det hela tiden... Men en sån här grej ? Nej jag hade inte krävt pengar som hästägare... Gud så löjligt !!!

Jag håller med, vilket jävla fjant.

blir chockad över uppläxningarna och moral predikningarna till TS i denna tråden. Tänk, medryttare verkar behandlas som ett andra klassens släkte så fort ngt inträffar. Det är hästägaren som bett om hjälp men satan i gatan den dagen det inte passar.

TS: du skulle nog, som ett gott råd dock, kunna adoptera en liten mera smula ödmjukhet. Du är nog inte helt bäst, uppenbarligen missade du ju denna episod. Det är få som är full lärda : )

mackan/själv hästägare men med förståelse för medryttare

Senast ändrad:

I det här fallet skulle jag ersätta ryktlådan om den ägdes av ngn av de andra medryttarna men inte om den ägdes av hästens ägare.
Likaså så ersätter jag det min häst har sönder i stallet om det inte är normalt slitage på stall och hage.

Jag har haft medryttare till mina hästar. Jag skulle aldrig drömma om att ha en medryttare som jag ansåg vara ett slarvigt klantarsel som idiotred så hästen skadades, hade sönder utrustning på ren klantighet osv. För jag skulle aldrig drömma om att kräva ersättning, för jag anser som flera andra i tråden, saker slits och går sönder när det gäller hästutrustning.
Dock har faktiskt mina medryttare de få ggr ngt går sönder direkt erbjudit sig att köpa nytt/betala, vilket jag anser är en fin gest som visar på en människa som vill göra rätt för sig. Jag har dock aldrig låtit dem ersätta ngt.

Borde möjligtvis krävt en medryttare och tillika bästa vän på ersättning för direkt utlagda pengar för att behandla min sjuka häst som hon genom helt felaktig ridning förstört, men jag struntade i det, sa upp bekantskapen med henne i stället. Bryr man sig så lite om en häst att man rider sönder den och dessutom ljuger om hur hästen rids/sköts till ägaren (jag i det fallet), då får man varken ha kvar min häst eller räknas till mina vänner längre.

Men skulle en hästägare börja tjafsa om en trasig ryktbox som i det här fallet, då skulle jag betala. Är hästägaren så småaktig är det bäst att göra rätt för sig, för vad kan en så fjantig människa annars ställa till med? :angel:

de handlar väl mer om att folk blir irriterade på TS attityd att inte vilja betala för nåt som den gjort sönder.

sen är de väl en annan sak om man tycker ägaren är dum som vill ha betalt, vill ägaren ha betalt så ska man betala för de man gjorde sönder oavsett om man tycker de är en löjlig grej eller inte.

Det är hästägaren som bett om hjälp men satan i gatan den dagen det inte passar.
tycker man har lika mycket ansvar som alla andra har som hanterar hästen oavsett, bara för man bett om hjälp ska man inte behöva acceptera att folk slarvar med grejerna så dom går sönder.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 950
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 397
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 223
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Valp 2025
  • Fri tillgång på torrfoder?