Bråk mellan ägare och medryttare - hjälp!

Sv: Bråk mellan ägare och medryttare - hjälp!

*kl*

Jag har nog en helst annan uppfattning... ;)

Om/när jag har medryttare så är det för att jag ber om en tjänst. Alltså, jag vill ha hjälp och avlastning med hästen. Denne använder hästens utrustning.

Om tyglar eller annat då går sönder under ridturen så hoppas jag först och främst att det går bra utan att en olycka sker. Om det är så tackar jag en högre makt. Sen skulle jag gräma mig för att tyglarna gick sönder. Jag skulle känna mig skyldig för att jag har defekt utrustning när jag lånar ut den till tredje part. Skulle aldrig kräva betalning för att jag har dålig utrustning!

Om en olycka hänt hade jag fått rejäla skuldkänslor. För då tycker jag att jag skulle vara skyldig till att ha dålig utrustning.

Enda gången jag skulle kräva ersättning av en medis är om denne medvetet trotsade en "order" från mig. Ex om medisen skulle fara ut och galoppera på en konvalecent häst...

Norrland (som tycker att ägaren har ansvar för att utrustning är i brukbart skick när hästen lånas ut)

Jag tycker att 230 kr för en ryktlåda är fjantigt att bli ovänner över. Betala, så slipper du bråka.

Om det var min ryktlåda och häst så skulle jag tänka att slitage kan ske även när jag lånar ut hästen. Skulle aldrig komma på tanken att kräva ersättning. Det var ju en olycka, inget medvetet. Kan hända mig också.

Norrland

så du tror att man kan vänja en häst vid exakt alla situationer och garantera att den aldrig hittar på något? En häst är ett djur och kan reagera olika med olika ryttare. den kanske är bombsäker med mig om ryggen medans fjantig och osäker med medryttaren. Ska jag som ägare ansvara för hur hästen reagerar tillsammans med medryttaren?

Inte exakt alla situationer, det blir lite svårt. Men prassel med plastpåse är en ganska basal miljöträning.

Du kanske har en unghäst, eller en relativt nyinköpt, eller nyinflyttad häst. Ska man då inte kunna ha medryttare bara för att man inte kan garantera exakt hur hästen kommer att bete sig?

Då får man vänta sig att olyckor kan hända pga. hästen, inte medryttaren.

Jag kan ju säga att min häst beter sig på ett helt annat sätt tillsammans med en orutinerad ryttare än med mig på ryggen. Hon är snäll som ett lamm mot andra och testar mig ständigt! Ska jag då utgå från att det är min hästhantering det brister i?

Jag skulle aldrig klandra medryttaren för att min häst testar henne eller inte litar på henne.
Jag har i så fall valt att ta den risken att ha medryttare på min häst och om min häst beter sig "illa", antingen pga. brist på miljöträning eller genom att testa ryttaren så att utrustning går sönder - hur kan det vara medryttarens fel?

Klanteri och slarv med utrustning är en sak, olyckor p.g.a. bristfällig miljöträning, häst som inte är trygg med andra, kan man ju omöjligt beskylla medryttaren för. Hon sitter på ryggen och gör förhoppningsvis så gott hon kan för att slippa skada sig själv och hästen samt utrustning i en sådan situation som clara beskrev.

Senast ändrad:

*kl*

Jag har nog en helst annan uppfattning... ;)

Om/när jag har medryttare så är det för att jag ber om en tjänst. Alltså, jag vill ha hjälp och avlastning med hästen.

Jag tycker att det beror helt på.
Är det en medryttare som själv frågat om medryttarskap så ser jag det som att man "hyr" någons häst någon gång per vecka.
Har jag däremot anlitat medryttare själv, så tycker jag det handlar om en tjänst.

Men för det så ska medryttaren fortfarande ta sitt ansvar genom att vara rädd om häst och ägares utrustning.

Varför var hästarna uppbundna?
hästarna var uppbundna för att ryttarna skulle rida? De stod inte i en stallgång utan utomhus vid ett sånt här ställ, vet inte vad man kallar det.
Varför fick hästarna panik?
hästarna fick panik för att precis brevid stallet ligger ett flygplansgarage och de hade vart oförsiktiga där inne och så hade det smällt till och hästarna blev såklart panikslagna för det lät skithögt!

Det där låter precis som ett av stallen jag har "stått i". Är det i sthlmstrakten så finns det ett ställe som säljer bra begagnade hästsaker i jakobsberg.

Att resonera sådär får mig att vilja tipsa folk om att söka sig till närmsta ridskola! :mad:
Ridning eller att ha häst överhuvudtaget är inte gratis! Kollar man på ridskolorna så är har du nästan två ridlektioner för dom där ynka 230 kronorna som ryktlådan kostade..och då på en någorlunda billig ridskola.
Det är oerhört otacksamt att tänka i de banorna som du gör. Du får låna någon annans häst som du får nyttja på din fritid, vilket innebär att det är ditt ansvar över någon annans häst de dagarna du är där.

Det är inte ägarens fel att inte du har pengar. Det är ditt ansvar att se till så att du har pengar att kunna lägga ut för ev månadsbetalning och kunna ersätta saker.
Det är även ditt ansvar att se till att vara rätt informerad, att fråga en gång för mycket än för lite.

Okej... Alltså när jag VAR medryttare så hade hästen en annan ägare.. NU har en ut av oss 3 medryttare bestämt sig för att hyra hästen. Jag har inga som alls problem med förra ägaren utan den tjej som hyr hästen nu! hon VAR medryttare samtidigt som mig och det var hennes ryktlåda som jag och alla andra alltid använde och INGEN hade sina grejjer namnmärkta och jag lånade ut alla mina saker till hästen som jag tänkte att folk kanske eller kanske inte ville använda..
Kanske för dig är det ynka pengar och det är nästan taskigt och ett personangrepp känns det som att säga så.. :/
Jag trodde jag var rätt informerad och jag hade inte ens en Tanke på att fråga.. Jag frågar om jag har en fråga..

*kl*

Intressant vad olika folk tycker o tänker..
Hade jag varit i TS skor hade jag givetvis betalat, 230 kr är inte värt att bli ovänner över, o jag hade sluppit dåligt samvete för att jag inte höll undan grejerna. Olyckor kan givetvis hända men vissa saker kan man räkna ut ökar risken, som att t ex ställa en låda för nära hästen..
Det där med att inte betala hela för att lådan inte var ny - nej det var den inte, men ägaren lär ju behöva köpa en ny, o vem lägger till de pengarna då? Varför ska ägaren göra det, om hon inte palnerat att köpa en ny?

T ex för några år sen hade jag min häst på skolan en tid. En helg skulle jag hem o hade bett en kompis sköta om min häst. En annan kompis frågade om hon kunde få göra det, mot att hon kunde få rida lite under helgen. Detta gick jag med på, tyckte tat det var bra om hästen motionerades. Jag skrev ner lite skötselråd och "tänk på att", just för att vissa saker är större risk att det händer än andra. Bland annat skrev jag att hästen för tillfället hade fått förr sig att gärna rulla sig efter ridning när han var svettig, alltså kunde han få för sig att lägga sig när han var sadlad - inte särskilt lyckat. Med andra ord - håll ögonen på honom!
Hur som helst, under helgen kommer ett mess om att det tyvärr skett en olycka.. Väl tillbaka får jag då reda på vad som hänt. Ridit i ridhuset, hoppat av för att plocka skit, lämnar hästen sadlad (med stigbyglarna nere - bara det är väl en säkerhetsgrej att man tar upp dem direkt?!) o går iväg, hästen är lös o ser givetvis sin chans o ja precis, lägger sig, de får upp honom snabbt men ena stigbygeln är då demolerad, vilket alltså inte hänt om stigbygeln varit uppdragen utan nu kom dne under hästen.
Jag blev väldigt besviken eftersom hon bett att få rida, jag har inte bett henne, jag hade varnat henne för att dte kunde hända, ändå lämnar hon hästen utan att dra upp stigbyglarna. Stigbyglarna var inte heller av billigaste sorten o jag ser inte fram emot att behöva lägga upp pengar för nya. Då får jag höra liknande "eftersom jag bara förstörde den ena borde jag bara behöva betala hälften" - eehh, jaha, hur många stigbyglar säljs styckvis? Vem ska betala den andra?

Hade det varit jag som hade bett henne om hjälp och/eller om jag hade glömt säga ifrån så hade det varit en helt annan sak. Olyckor kan hända absolut o det var ju inte medvetet, men jag hade inte haft samvete att inte vilja betala om jag visste att det var jag själv som brustit i uppmärksamheten..

kl*

Jag hade definitivt erbjudit mig att betala, tycker det är ganska självklart att man betalar det man har sönder.

Är det extremt slitna grejer är det en sak, om de liksom ändå var på bristningsgränsen, men har man varit oaktsam så ersätter man!

Nu har hon tagit hem mina saker från stallet.. Jag har glömt och hämtat mina saker och när jag ringde och frågade efter dem så sa hon att de var hemmos henne. Hon har tagit(snott) mina saker utan lov.. :@ det kallas stöld.. och inte förvarnat mig heller!
Jag bråkar inte, det är hon som bråkar. Jag tänker bara inte betala. Det är en historia bakom också och svårt för er människor att förstå..

Senast ändrad av en moderator:

När jag började så började jag efter en dag, INGEN beskrev regler eller vilka saker som man ska använda,t.ex. vilken ryktlåda man får och inte får använda.

Jag trodde jag var rätt informerad och jag hade inte ens en Tanke på att fråga.. Jag frågar om jag har en fråga..

de va ju ingen som hade förklarat för dej? hur kan du vart rätt informerad då? snarare helt oinformerad..och då frågar man väl?

de va ju ingen som hade förklarat för dej? hur kan du vart rätt informerad då?

Vi hade pratat om vilka saker hästen ska ha alltså träns, sadel, martingal och benskydd. Och när jag provred användes den ryktlådan som gick sönder. Den andra ryktlådan sa den förra ägaren att det var saker som inte användes som de hade i den. Jag trodde att man då skulle använda den andra ryktlådan. Men nehep så var det inte..

Jag skrev fel , ingen sa vad man inte skulle använda :P

sen tycker inte jag att de har att göra med om man är ovänner eller inte sen tidigare, har man haft sönder någon annans saker pga slarv, vilket de är att ställa ryktlådan intill hästarna så betalar man de.

jag har nästan varit med om samma sak.. jag hade medryttarhäst i ett stall med andra hästar, ägare och medryttare.. och det hände att vi tog sönder varandras saker.. tex att man råkat ha sänder ngns borste eller tyglar och självklart ersatte man dom.. det e så himla enkelt lixom.. har man tagit sönder ngt så har man det!! och det får man stå för.. man ska lixom inte skylla på att " jag visste inte att man inte fick göra så" och "ingen hade sagt till mej att man inte fick andvända det"!!!

jag ställde mig på min kompis ryktlåda en gång när jag tvättade boxen (givetvis frågade jag om jag fick) och då så sprack den men gick fortfarande att andvända.. men iaf så betalade jag henne 300:- och hon köpte en ny låda... vi bråkade aldrig om det eler ngt.. hon ville bara ha ersättning för det jag hade sönder.. Jag hade ju tagit sönder hennes låda och jag betalade ersättning:)

det tycker jag oxå att du ska göra för det e en sån larvig grej att bråka om:bump::bump:

kl

lite OT nu men jösses vad dyra ryktlådor alla har..jag har en billig hink, jag hade aldrig lagt så mycket pengar på en ryklåda.

varför ska hästägaren sponsra dig med både utlånadet av hästen och dessutom det du ser till att få förstört? Hade min medryttare vägrat ersätta en simpel ryktlåda så hade hon åkt ut med huvudet före. Är man inte mer tacksam över att få låna hästen än så finns det ridskolor att vända sig till. Men där kostar det pengar att rida!

Det är mig oförståligt varför folk går med på att betala för att rida på ridskola men att det är så bannlyst att betala för att rida privatpersoners hästar. Oftast får man ut mest av att rida privathästar eftersom de sällan går som robotar.

hööks tar ex 230 kr för sin låda. Jag tycker inte att det är mycket pengar!

jo de är dyrt, vad ska man egentligen med en sån dyr till när man kan ha allt i en billig hink..som dessutom tar mindre plats..

Poängen med att ha ryktlåda o inte bara spann är åtminstone för min del dels att det är bättre utrymme och mer organisation på småsaker osv, men framförallt det faktum att jag har ett ordentligt lock att stänga så att jag inte får en massa spån/hö/halm/grus/vad-det-nu-kan-vara i lådan, dessutom hamnar det inte överallt om någon välter den... Det är absolut värt de 80 kr mina senaste lådor har kostat! O ja, jag belv irriterad när min senaste sparkades sönder av en opstinat fölunge, men det var bara att skaffa en ny.

vad man ska ha den till? Som ovanstående skrev så har en ryktlåda oftast flera fack att lägga sakerna i. Jag har hellre mina saker ordnade i en låda där man hittar allt fort än att raffsa runt i en hink när man ska ha gummisnoddar osv.

jo om dom är så billiga som 80kr, de kan man ju lägga ut på att få lite mera ordning, men när dom kostar 300 o så..:eek: de är de jag inte förstår.

sen vet jag när jag hade en låda för längesen, den blev lika skitig tillslut som min hink blir,

incognito:
att de skulle vara svårare att hitta i en hink kan jag inte riktigt hålla med om, jag har ganska organiserat i min hink.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 950
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 426
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31