Det stämmer inte, vi har hästar som kan vara ensamma inne men inte ut och vi har hästar som kan vara ensamma ute men absolut inte inne. Min häst kan oftast vara ensam både inne och ute, men vissa dagar går det inte alls att bli lämnad någonstans och under betesperioden när de går i stora hagar eller om det släpps in nya hästar i flocken går det inte att vara ensam/utesluten någonstans. Det har inget med fostran att göra utan helt och hållet med individen. Står man i ett stall där hästarna reser mycket och är borta vänjer sig säkert hästarna vid det eller skapar mindre starka band till varandra än i stall där hästarna lever tätt tillsammans i långa perioder. När jag stod i stall där varje häst hade en egen ruta ute och de gick ute korta dagar (9-15) så kunde hon inte bry sig mindre om vilka hästar som var vart. När vi står i stall där hästarna har mer flockar och dessutom stått i samma stall länge få hästar som inte åker någonstans blir det ju mer intressant när någon ny kommer även om den bara står i en box i stallet eller när någon liten rutin ändras.I vårt stall får man som hästägare lösa problemet. Jag hade blivit vansinnig om vi inte hade kunnat planera in träning och tävling utan att ta hänsyn till när det funkar för någon annan hästägare... Om det inte fungerar i det stall man står i för att en hästägare använder sin häst till ridning eller träning på andra tider - byt stall eller köp en till häst. Tycker för övrigt det är en viktig grej som hästägare - att träna hästen på att kunna lämnas ensam. Sitter i grundhanteringen av häst tycker jag.