Jag tänker såhär; i ett stall där hästar aktivt lämnar stallet för olika aktiviteter har man givna och överenskomna rutiner för att inte lämna en häst ensam.
I detta fall är blir stallkompisens häst även ensam i vinterhagen. OM inte vinterhagen ligger i anslutning till dit där ts nya hage ligger?
Jag gillar inte tanken på att någon häst blir kvar ensam, om den är en individ som blir änslig av det. Jag gillar heller inte tanken på att en rutin ändras med så kort varsel, där man måste ändra en hage.
Vi har tre hästar i stallet. Går vi ut tillsammans, stallchefen och jag, tar vi in alla tre, så får den häst som blir kvar, står i boxen. Det fungerar utmärkt för stallchefens hästar. Min skulle skita på sig av skräck av att vara ensam, men det händer ju aldrig.
Stallchefen kör bara en häst åt gången.
I vårt lilla stall, har hästarna gått ihop sedan 2011, och jag ser på stallchefens hästar som mina, och stallchefen ser min häst som hennes. Vi vårdar dem lika ömt, men det blir väl så när man har hängt ihop så länge. Stallchefen och jag hade stall ihop på 90-talet också, så vi är väldigt samspelta med våra rutiner.
Jag förstår att det är annorlunda i stall, där man kanske har stått en kortare period, än vad jag har gjort.
När jag läser sådant här, blir jag väldigt tacksam för att jag är i ett stall, där det råder samförstånd i hur vi vill ha det för alla hästarna i stallet.