Brännmärkning?

Sv: Brännmärkning?

Nej, det är ju lite så jag känner också...
Vad är din tanke då? :) Någon form av halvblod? Ponnykorsning?
 
Sv: Brännmärkning?

Jag tror att det kan vara en import från Polen eller Ungern. De brukar brännmärka sina hästar på vissa ställen. Den påminner lite om en trakehner jag hade innan, dock så skulle denna kunna vara en korsning med något annat med.. Definitivt ingen travhäst i alla fall!!
 
Sv: Brännmärkning?

Är inne på samma spår som dig Ireland, verkligen! Dock har jag haft Polen och Lettland (av någon anledning) i bakhuvudet, fråga mig inte varför...
Men trakhner brukar väl inte ha sådär lång rygg och grov hals???
Nä, travhäst tror jag inte heller innerst inne på! :)
 
Sv: Brännmärkning?

Nej, det där kan jag inte tänka mig att det är en trakhener.
Jag gissar på att det är någon sorts ponnykorsning
 
Sv: Brännmärkning?

Ok! :) Jo, trakhner kändes lite konstigt (fast inte lika som travare!).
Men kan ponnykorsningar bli så stora som 158-160 cm? Och dessutom så "resliga"/bära upp sin ryttares längd så pass? (Ryttaren på bilderna är för övrigt 162 cm lång!)
 
Sv: Brännmärkning?

Jag skulle spontant säga random korsningshäst, antagligen med mycket ponnyblod. Men varför skulle man brännmärka den undrar jag.
 
Sv: Brännmärkning?

Jo, men eller hur! Det är där det inte går ihop för mig heller! För jag trodde att man bara brännmärkte renrasiga hästar, eller möjligen sådana som var korsade mellan 2 raser...
Men fortfarande så brukar väl inte ponnyer bära upp sina ryttare så till den mildaste grad? (Den längsta jag sett rida henne var nog ca. 190 cm, och han såg inte ens förstor ut!)
Inte för att jag har så bra koll på ponnyer, har i princip aldrig haft så mycket med ponnyer att göra...
 
Sv: Brännmärkning?

Alltså ju kraftigare hästen är desto större intryck ger den. En ryttare kan mycket väl se större ut på ett 170+ fullblod än på en kraftig d-ponny. Jag är 163 cm och red en kraftig b-ponny utan att det såg särskilt konstigt ut.
 
Sv: Brännmärkning?

Jaha :S
Trodde ponnyer och ponnykorsningar oftast var "mindre på alla ledder" så att säga...
Men det förklarar ju en del i sådana fall! :)
 
Sv: Brännmärkning?

Har hon nån märkning på bakbenet? Tycker mig se nåt på vänster bak när jag förstorar bilden...
 
Sv: Brännmärkning?

KL

Min första tanke var att hon är väldigt lik en fransk travare jag kände en gång i tiden. :) Nu brännmärks inte de franska travarna vad jag vet, så det är säkert inget alternativ.
Då någon var inne på import och Ungern, så finns det ju lite varmblodiga raser från det hållet som faktiskt ser ut som din häst. Den ena är Furioso (North Star) och den andra är Nonius.

Det finns massor av raser som man brännmärker, men frågan är vilken ras detta sto tillhör? Hon bör nästan vara renrasig om hon är brännmärkt.

Spännande det här! Tidigare ägare har inga ledtrådar? Hästens namn är nog med all säkerhet ändrat om hon är import och har haft några ägare och papperen är borta. Hon ser trevlig ut, så egentligen spelar ju rasen en mindre roll. ;)
 
Sv: Brännmärkning?

Herregud, det hade jag inte ens sett Linda8142! Jag har bara sett siffrorna på halsen...:O Men jag tittade nu och har ritat av den! Lägger upp en bild här strax!

Jo, det bör hon ju vara, eller möjligen korsad mellan två raser??

Alltså hon är en ridskolehäst, så jag vet ingenting om tidigare ägare eller så. Jag vet bara att hennes namn bör vara "tillfixat" och att resterande, inklusive födelseår är okänt.

Ja! Hon är väldigt trevlig att rida och hålla på med! Hon har ganska rejält sadeltvång (hugger när man lägger på sadeln, spänner gjorden och ibland när man sitter upp), men annars är hon som en stor teddybjörn! :D Älskar småbarn gör hon också :)
 
Sv: Brännmärkning?

Frånsett siffrorna på halsen (höger sida), såg Linda8142 att hon har den här brännmärkningen på vänster lår! Tack Linda! :) (Fråga mig inte hur jag kunde missa den! :O)
Någon som vet vad det är för någon brännmärkning? Har aldrig sett något liknande tidigare, men...
Bild:
535062_330018733788132_2128095356_n.jpg
 
Sv: Brännmärkning?

Har du frågat de på ridskolan efter hennes namn? På min gamla ridskola hade de flesta namn när dom kom dit, men dom fick nya namn av ridskolan ändå. Dessutom skrevs oftast inte stammen ut, utan på namnskyltarna stod det okänd härstamning fast en hel del utav dom hade stam.
 
Sv: Brännmärkning?

Nej, jag vet att det är såhär. För på min ridskola står det utskrivet om hästen har ett annat namn egentligen eller så. Har dessutom kollat upp med TDB osv. Så jag vet att namnet stämmer (eller ja, det är ju antagligen förfalskat, men hon hette det när hon kom också.)
 
Sv: Brännmärkning?

Trodde bara renrasiga hästar hade sköldmärken?

Mitt sto som är holsteiner har en sån här:
Fer_holstein.jpg

på sitt ena bakben, likaså de andra holsteinerhästarna.
Frågan är ju då vad din hästs märke står för. :confused:
 
Sv: Brännmärkning?

Athena: Tittad på dem där, men hittade ingenting som ens kändes i närheten av det som hon har! :(

CaisaLundblad: Jo, trodde jag med..Men frågan är om hon i och med detta märke är renrasig? Eller vad tusan det är frågan om, för jag hittar inget som ens liknar hennes märke överhuvudtaget!
 
Sv: Brännmärkning?

Trodde bara renrasiga hästar hade sköldmärken?

Mitt sto som är holsteiner har en sån här:
Fer_holstein.jpg

på sitt ena bakben, likaså de andra holsteinerhästarna.
Frågan är ju då vad din hästs märke står för. :confused:

Vi har haft två ponnyer på ridskolan som har varit korsningsponnyer som var brännmärkta så det verkar vara populärt att märka sina hästar trots korsningshärkomst, deras märkningar var alltså inte från något rasförbund utan förmodligen stuteri/försäljningsstall i tyskland
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 519
Senast: giovanna
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 929
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 206
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 809
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp