Brännmärkning?

Sv: Brännmärkning?

Tack så jättemycket för länkarna Caballus! :)
Tyvärr hittade jag ingen som jag tyckte stämde in på hennes olika...Men jätteintressant ändå!
 
Sv: Brännmärkning?

Ungerskt varmblod som är märkt upp emot nacken och under mankammen, tyvärr så syns det inte så bra på den här bilden, hittar inte åt någon annan för tillfället heller men man ser märkningen som en mörkare kontur, är också märkt med stora siffror, tror det stod 02 upp emot nacken = födelseår
novelle1.jpg


tjeckiskt varmblod med sköldmärkning
Ajpis.JPG


ett till ungerskt varmblod som är märkt på halsen, fast på höger sida
länk
 
Sv: Brännmärkning?

Fuxen var i alla fall extriört ganska lik henne! :O
Men som sagt, hittade ytterligare 3 brännmärkningar på vänsterlåret (se sida 3, ganska långt ner)
 
Sv: Brännmärkning?

Hade nästan glömt bort den här tråden! :O

På senaste tiden har jag varit på "brännmärkningsjakt", och ju mer jag letat, ju mer har jag hittat "tyvärr".
Hela hennes båda baklår är "ruggiga" för att dem är så brännmärkta, dock har långt ifrån alla märkena varit så tydliga att dem gått att tyda, men har ritat så många som möjligt! Dessutom har hon en stor brännmärkning vid manken på vänster sida.

Har förtydligat märkena i Paint på datorn, men tyvärr så vill inte min dator att jag ska lägga upp dem på Internet, så jag har fått fota av bilderna jag redigerat i stället, så kvalitén är väl kanske inte den bästa! -.-'
Detta är alltså dem märken jag kan identifiera! Men hon har mångdubbelt gånger fler, som tyvärr är oidentifierbara...

554969_332953050161367_119991603_n.jpg

Vänster baklår.
Bland annat på den här bilder ser man hur "ruggigt" det blivit på hennes baklår av alla brännmärkningar.

529108_332953146828024_1256425748_n.jpg

Vänster baklår också.

15077_332953346828004_1133760880_n.jpg

Ytterligare en på vänster baklår.

306053_332953460161326_1473246913_n.jpg

Höger baklår, den enda där som var så tydlig att jag kunde tyda den.

388155_336631833126822_151319647_n.jpg

Den stora vid manken på vänster sida.
 
Sv: Brännmärkning?

Ja, Nonius känns väldigt troligt!
Det kan man ju också fråga sig varför hon blivit. Eller ja, det är mest på baklåren som hon är väldigt brännmärkt. Trodde också först att det var någon typ av ärr från skador, men även om dem är för otydliga för att rita upp så känner man/ser man svagt att "ärren" är symboler av olika typer...
 
Sv: Brännmärkning?

Mina 2 högsta ponnykorsningar var en connemara - holsteiner 162cm hög och drog Xfull i all utrustning och den andra är connemara -irländare med mycket fullblod i är runt 175 - 177 cm hög men drar bara full i utrustning.
Så nog kan ponnykorsningar bli stora...
 
Sv: Brännmärkning?

Palle: Oj! Så stora! :o Ja, då skulle ju även min favorithäst kunna vara det rent faktiskt...
Itz: Ja, det verkar onekligen som att det är nr. 32! Men det står ju "kleinpferde" och Pony = Ponny på tyska, så undrar om dem menar "kleinpferde" som i liten stor häst eller att det är en annan/slarvig benämning på ponny, eftersom att "kleinpferde" = "småhästar" :crazy:
 
Sv: Brännmärkning?

Jag lägger min röst på Nonius, det är väldigt mycket som stämmer in tycker jag.
Det som Inte stämmer in, är att hästen har en massa olika "brännmärkningar", och dessutom relativt svårtolkade sådana.

Nonius från östeuropa/ungern som är brännmärkta, har TYDLIG brännmärkning i sadelläget, oftast i 2 rader där det framkommer stuteri, fader, födelsenummer, ev. moderslinje med symbol, och i vissa fall även en brännmärkning på annan del av kroppen. Stona kan dessutom brännmärkas med sitt avelsnummer på halsen. Visst var det en valack?

Exempel på hur östeuropeisk brännmärkning tenderar att se ut i sommarpäls:
1314213949_thumb.jpg


Fast varför den stackars hästen blivit brännmärkt över halva kroppen kan jag inte svara på, om det inte är något annat, typ ärr efter skador.
Tenderar att tro att flera av dessa symboler kan vara ärr efter skador, exempelvis finns det ett överflöd av ärr i sadelläget som inte borde vara där, som inte ger någon konklusiv information.

Däremot finns ju både treklövern i cirkel och stjärnan med punkt i upptagna över de tyska hästarna på den länk jag lade in några inlägg upp.

Hetaste tipset är att ta nya, ordentliga bilder om några veckor när hästen fällt klart sin vinterpäls alternativt raka områdena i fråga, samt blöt ner dessa inför fotograferingen så syns det tydligare.

Spännande!
 
Senast ändrad:
Sv: Brännmärkning?

Tack för infon Caballus! :D
Nej, det är ett sto...
Det är inte min häst, så jag lär inte få raka henne, men blöta med vatten ska jag absolut prova! :)
Problemet är bara att de allra flesta "ärren" sitter på vänster baklår, en del på höger baklår, så absolut att det kan vara skador, men jag förstår inte hur en häst naturligt skulle skada sig just där, och "ärren" skulle på något sätt likna symboler av olika slag (vad jag sett/försökt tyda), men vad vet jag...Annars skulle det kanske kunna vara så att några av märkena är verkliga märken, men "falska" (alltså att dem finns, men inte tillhör någon ras, utan är typ "ägarmärken" eller liknande), bara en liten teori jag kom att tänka på...

Ja, spännande är det verkligen! Och tack för all hjälp såhär långt! :D
 
Sv: Brännmärkning?

Itz: Ja, det verkar onekligen som att det är nr. 32! Men det står ju "kleinpferde" och Pony = Ponny på tyska, så undrar om dem menar "kleinpferde" som i liten stor häst eller att det är en annan/slarvig benämning på ponny, eftersom att "kleinpferde" = "småhästar" :crazy:

I Tyskland finns det en egen stambok för "små" stora hästar "Kleines Deutsches Reitpferd". Hästar som inte klarar mankhöjden för stamboksföring eller för att bli godkänd hingst kan bli upptagna i denna stambok. Mankhöjd 149-158 cm . Hingstar upp till 162 cm.
http://www.zuechtervermittlung.de/Pferde/rassebeschreibung/Rassen/KleinesDeutschesReitpferd.html
 
Sv: Brännmärkning?

Jaha! Det förklarar ju saken! :) Och det stämmer ju även väl in på hennes mankhöjd (hon är ju 158/159 cm).
 
Sv: Brännmärkning?

Sammanställde bilder på brännmärkningarna! Det var lite svårt att tyda alla eftersom att jag bara tittade på en mobilbild, men jag tror det gick ganska bra.
De som är ritade bredvid varandra sitter bredvid varandra på riktigt osv. Tog inte med det sista siffran/bokstaven/whatever på halsen eftersom att jag inte lyckats tyda den...
548997_330236690433003_1749808609_n.jpg

Kan inte symbolen längst ner till höger vara denna?
hannover_pony_gr.JPG


Och den till vänster denna?
westfalen_paso_gr.JPG


Bilder härifrån: http://www.pferdekutscher.de/home/brand/brand.html (redan länkad i tråden)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 519
Senast: giovanna
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 929
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 206
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 809
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp