Brännmärkning?

Sv: Brännmärkning?

Ja, jag läste upp mig lite på det nu! :idea:
Uppfödare kan ju ha egna brännmärkningar, blir nog lite svårare att söka upp ett specifikt uppfödarmärke, tyvärr.
 
Sv: Brännmärkning?

Jaha, så hästar behöver inte vara renrasiga för att brännmärkas alltså, Zuzzi?
Så märket som vi såg på bilden (som jag kladdade upp för att förtydliga) kan alltså vara något försäljningsstalls märke?
 
Sv: Brännmärkning?

Jo, det lär det ju bli tyvärr Caisa :( Men vet du förresten i vilka länder som uppfödarna fick märka själv?
Men då är det ju konstigt att hon har två brännmärken på olika sidor och olika delar av kroppen...
 
Sv: Brännmärkning?

Jag får östeuropavibbar av den där. Har kollat alla brännmärkningar som dök upp på googlesidan men hittade den inte bland dem. :(
 
Sv: Brännmärkning?

Jag vet ju tyvärr väldigt lite om ämnet egentligen, det man kanske kan göra (om man har engagemanget) är att skicka runt bilden till olika rasföreningar i lite olika länder och fråga om de vet något.
 
Sv: Brännmärkning?

Jo, jag känner fortfarande samma sak Linda...Allt känns liksom så "anonymt" på något sätt, för båda brännmärkningarna går ju inte att hitta någonstans (och det känns som att jag vid det här laget vänt upp och ner på hela Google), och sen så är ju hennes namn väldigt anonymt och säkerligen förfalskat också (det är engelskt, kort, enkelt och har en hyfsat otrevlig innebörd).
Min första känsla är något halvt oseriöst försäljningstall i Polen, men jag kanske återigen är ute och cyklar?
 
Sv: Brännmärkning?

Jag tycker du är duktig Caisa! :) Jo, det skulle man väl kunna göra, men som i t.ex. Tyskland finns det ju väldigt många rasförbund, så det skulle ju vara ett väldans göra i sådana fall :(
 
Sv: Brännmärkning?

Jag får östeuropavibbar av den där.

De östeuropeiska statsstuterierna brukar tillämpa ett annat system att märka sina hästar med hjälp av brännmärkning i sadelläget - nummer, bokstäver, symboler. Inga hästar jag träffat från de östra europeiska trakterna har haft sköldmärkning.

Däremot kan det mycket väl förekomma individuella uppfödarmärkningar på hästar från iberiska halvön - sköldar såväl som andra symboler, och flertalet uppfödare som alla har olika. Leta lite kring lusitano/PRE och se om du kan finna?
 
Sv: Brännmärkning?

Mja, varenda en är kanske inte nödvändig, ofta har väl rasförbunden ett visst hum om hästlivet i landet.
Du kanske kan hitta någon motsvarighet till svenska ridsportförbundet och skriva till?
(Jag har spenderat timmar med att söka reda på mitt stos avkommor i Tyskland, och då hade jag ändå ett renrasigt sto med full stam och pass. När jag insåg att de stavat "Apple" som "Appel" i alla utländska register blev det genast mycket lättare... -.- )
Det var ju lite lättare för mig som iaf hade Holsteinerförbundet som utgångspunkt.
 
Sv: Brännmärkning?

Caballus: Så du menar att hon skulle kunna vara PRE eller liknande? :O Jag trodde att dem var mer "maffiga" och "kallblodsaktiga" (lite som friesrar i kroppen), och dessutom ofta skimlar?
Men tack för tipset! :)
 
Sv: Brännmärkning?

Aha, såpass! Det förenklar ju en del Caisa! :)
Men problemet framförallt känns det som är att hennes namn är med största sannolikhet förfalskat...Och efter som att hon inte har några utmärkande tecken känns det som att det kan bli svårt? Eller har jag fel? (Alltså även svårt för de utländska förbunden)
 
Sv: Brännmärkning?

Jag tror inte, om du inte kan få fram de exakta siffrorna på halsen tillsammans med att ta reda på vad det är för sköldmärke(kanske inte ens då), att du kommer få fram hennes rätta identitet, däremot kanske du kan få veta vart hon kommer ifrån och vad hon har för blod. Men konstigare saker har ju hänt att man hittat en hästs härstamning liksom. ;)
 
Sv: Brännmärkning?

Jo, och jag kollade senast igår på märkningen på halsen. Den sista bokstaven/siffran/tecknet/whatever går verkligen inte att tyda :(
Nej, och när hon liksom verkligen har noll papper (förfalskat namn, okänt födelseår, okänd import, okänd härstamning osv.) så känns det liksom BRA om man kan säkerställa vilken del av Europa hon kommer ifrån...
Absolut, visst har det det! ;)
 
Sv: Brännmärkning?

Tycker mig känna igen den där brännmärkningen... Ska luska lite. :) Kanske att den är "spansk"?
 
Sv: Brännmärkning?

Granskade bilden från vänster noggrannare, och upptäckte att hon har inte mindre än 4 olika brännmärkningar där! Och dessutom har hon ju siffrorna på höger sida under mankammen :O Någon som hört talas om internationellt halvblod/varmblod? -.-'
Lägger upp bilder så fort jag har tytt dem närmare och ritat dem!
Men någonting känns ju onekligen skumt...
 
Sv: Brännmärkning?

Sammanställde bilder på brännmärkningarna! Det var lite svårt att tyda alla eftersom att jag bara tittade på en mobilbild, men jag tror det gick ganska bra.
De som är ritade bredvid varandra sitter bredvid varandra på riktigt osv. Tog inte med det sista siffran/bokstaven/whatever på halsen eftersom att jag inte lyckats tyda den...
548997_330236690433003_1749808609_n.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 519
Senast: giovanna
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 929
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 206
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 809
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp