Brännmärkning?

Sv: Brännmärkning?

Hade nästan glömt bort den här tråden! :O

På senaste tiden har jag varit på "brännmärkningsjakt", och ju mer jag letat, ju mer har jag hittat "tyvärr".
Hela hennes båda baklår är "ruggiga" för att dem är så brännmärkta, dock har långt ifrån alla märkena varit så tydliga att dem gått att tyda, men har ritat så många som möjligt! Dessutom har hon en stor brännmärkning vid manken på vänster sida.

Har förtydligat märkena i Paint på datorn, men tyvärr så vill inte min dator att jag ska lägga upp dem på Internet, så jag har fått fota av bilderna jag redigerat i stället, så kvalitén är väl kanske inte den bästa! -.-'
Detta är alltså dem märken jag kan identifiera! Men hon har mångdubbelt gånger fler, som tyvärr är oidentifierbara...


529108_332953146828024_1256425748_n.jpg

Vänster baklår också.

15077_332953346828004_1133760880_n.jpg

Ytterligare en på vänster baklår.

badenwuerttemberg_pony_gr.JPG

badenwuerttemberg_haflinger_gr.JPG
 
Sv: Brännmärkning?

Isafore: Huvudet på spiken! Ser ut som att du lyckats hitta alla symboler - frågan är bara Varför man har Alla dessa symboler på EN o SAMMA häst? Lite förvirrande för mig iaf. Har hästen tjänstgjort som brännmärkningsexperiment? :o
 
Sv: Brännmärkning?

Oj! De symbolerna stämmer ju verkligen in!
Men som Caballus säger; Varför skulle så många symboler (och mångdubbelt fler, otydbara till) sitta på samma häst? Är faktiskt inte på din linje Caballus....Men varför har man ens en stackars häst som brännmärkningsexperiment?! :o
 
Sv: Brännmärkning?

Förlåt om jag återuppväcker den här tråden :(
Men jag har hittat ytterligare en väldigt tydlig brännmärkning. Även denna sitter på vänster baklår.
Vad är det för någon? Den ser ju ut som någon form av Holsteiner? Men det är ju mer "krusiduller" runt...

1016059_362560533867285_1530777848_n.jpg


Jag vet att det är lite snett ritat, men jag är inte världens bästa på Paint :p
"Hästarna" skär egentligen lite längre ner, och det är mer "symmetriskt". Dem och bladet på "klingan" till vänster är tjockare, medan det "liggande F:et" och själva skölden är "tunnare". Hoppas ni förstår! :D
 
Sv: Brännmärkning?

En sak är dock väldigt underligt när jag upptäcker brännmärken; Jag ser dem knappt/otydligt i verkligheten, men på bilder ur "rätt vinkel", särskilt mobilbilder (konstigt nog) syns dem väldigt tydligt :o Hur kan det vara så?!

Förövrigt gick jag igenom nytagna bilder etc. En vända till nu.
Upptäckte flera tyska brännmärken, som likt det i förra inlägget ser lätt "modifierade" ut. Hittade bl.a. Ett tyskt westernhäst märke, fast det var upp-och-ner, och ett "modifierat" Weser-Ems ponnymärke, roterat ett halvt varv åt höger.
Hittade även ett par "änglavingar", taggiga sådana, som var roterade ett halvt varv åt vänster...
Samtliga av dessa sitter på vänster baklår.
Ska jag utefter ovanstående bara betrakta dem som falska direkt?
För jag menar, åtminstone Weser-Ems ponny kan ju uteslutas direkt...
 
Sv: Brännmärkning?

Ser inte den sista bilden du försökte lägga in.

Vad gäller hur man ska tolka dessa brännmärkningar så är jag tyvärr helt okunnig och totalt förvirrad varför det är så många.
Jag skulle rekommendera dig att försöka maila dina bilder/ritningar och frågor till ett av dessa avelsförbund, förhoppningsvis kan de bättre besvara hur dessa ska tolkas.

Och får du svar från dessa får du gärna lära oss också ;-)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 519
Senast: giovanna
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 929
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 206
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 809
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp