Sv: Bra tips på förstahund?
Nr 1 blev inte tränad i t ex lydnad, det var ovanligt att man gjorde det på 60-talet. Lugn och snäll.
Nr 2 blev SLCH, uppflyttad Appell spår, godkänt BOK, tävlade även agility. Lugn och snäll.
Nr 3 hade jag aldrig koppel på, gick max 5 m från mig. Tränade lydnad o agility. På grund av att han blev överfallen på platsliggning vågade han aldrig ligga plats tillsammans med andra hundar. Kunde därför inte tävla. Godkänt karaktärsprov. Lugn och trevlig.
Nr 4 är omplaceringshund, har fått prova på det mesta. Lydnad, spår, viltspår, agility och rallylydnad. Vill inte apportera p g a dåliga erfarenheter i sitt första hem, därför inte tävlad. Hans favoriter är viltspår och att springa race. Han är MH-testad och Korad. Lugn och trevlig hund.
Hanar alla 4.
Visst jag aktiverar en del, men det viktigaste är den mentala biten. Och där tror jag att jag har lyckats hitta rätt. Hundarna kommer alla från olika uppfödare. Oavsett ras/storlek på hund är mentaliteten superviktig. Man bör välja en valp/hund som är pigg och glad för allt och alla, hälsar på alla med viftande svans. Man bör alltså undvika den valp som backar/drar sig undan eller som morrar/biter.
Mina råd till den som ska köpa sin allra första hund är:
Ta reda på så mycket som möjligt om rasen/raserna du är intresserad av. Låna böcker kolla rasklubbar t ex. Kolla eventuella rasbundna sjukdomar.
Kontakta uppfödare och be att få hälsa på när de INTE har valpar. Hunden är valp i max 18 månader, resten av livet är den vuxen = 10-15 år.
Åk till hundutställningar och titta/träffa hundar/uppfödare, då får du se hur de beter sig i annan miljö.
Besök gärna en större brukshundklubb och hör om de har någon som tränar hundar i rasen.