Bra tips på förstahund?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare unspection
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 3 340
U

unspection

Har någon något bra tips på någon hundras som passar som första hund?
:)

Sv: Bra tips på förstahund?

Det beror på vad du vill ha hunden till =).

Om du vill ha en hund att "bara" gå promenader med/trixa med och ha som sällskap, så kanske en cavalier eller en sheltie?

Pudel tycker jag är roligare än cavalier o sheltie :)Du kan ju välja storlek och så är dom lättlärda och med på det mesta sådär :)

Annars är väl nån ur "sällskapshund-gruppen" ett bra tips..en som inte är för stor eller kräver massa motion, jakt, alltför speciell pälsvård...

Eftersom du inte skrev nåt speciellt som du vill göra med hunden så antar jag att den bara ska vara sällskap och sådär? Lycka till iaf :D

Om du vill ha en korthårig liten hund som hänger med på det mesta så är dvärgpinscher en utmärkt ras. Välj gärna en valp som är efter mentaltestade föräldrar. Ögonlysning och patellakontroll hör det till att man gör på avelshundarna. Det finns röda (som på avataren) och black and tan.

Tilläggas bör väl att pinnarna kräver en hel del mental aktivering och tenderar till att i perioder vara väldigt tålamodsprövande.

Ingen av mina 4 har varit tålamodsprövande. De blir vad man gör dem till. De har varit födda 1960, 1982, 1991 och 2000. De blev i nämd ordning 15½, 14½ och 10 (på grund av elakartad tumör, väldigt sällsynt) och så då Oscar som nu är 8½ och fortfarande är som en unghund.

Där kan jag dock inte riktigt hålla med dig. Det går inte att komma ifrån att det är väldigt mycket hund och som dessutom i regel har väldigt stor tilltro till sin egen förmåga samt egna ideér om hur saker och ting ska genomföras. Just det gör att det enligt mig och alla dp-ägare som jag har pratat med är hundar som kräver en hel del tålamod. Mina hundar är inte på något vis otrevliga, men visst får dom sin matte att ibland vilja slita sitt hår och byta hobby.

Får sälla mig till det och påstå att alla pinnar jag träffat varit en rejäl handfull.

det ska helst vara en hund som inte fäller för mycket.Och ska inte kräva så jättemycket motion och aktiviteter,men gärna någon hund med "hopplust" :D
lätt att lära.

Tycker du ska kika på dvärgschnauzer som är otroligt bra första hundar om du får tag på rätt linjer (vissa kan tyvärr vara väldigt småhundsaktiga och bjäbbiga). Fäller ingenting alls, men du måste ullkamma ca 1 gång i veckan samt trimma (rycka pälsen för hand) minst var 3:e månad. Detta kan man ju dock låta någon annan göra.
De är träningsvilliga men klarar av att ligga på soffan och bara gå runt kvarteret någon dag. Alla hundar kräver ju hjärngympa men dvärgen inget extremt. Kolla på http://www.dvargschnauzer.se

det ska helst vara en hund som inte fäller för mycket.Och ska inte kräva så jättemycket motion och aktiviteter,men gärna någon hund med "hopplust" :D
lätt att lära.

Om du söker en mindre hund så jag kan rekommendera att skaffa en löwchen. Löwchen är en bichonras, max 32 cm i mankhöjd och vikt på 5-8 kg. De finns i många färger. Löwchen är en frisk och sund ras, positiva och lättlärda hundar som har en stor personlighet och hög "gullighetsfaktor". Pälsen är lång och lite vågig och ska enligt standarden vara lejonklippt. Rasklippningen kan du göra själv med klippmaskin. Vi har vår löwchen kortklippt för bekvämlighets skull. Då klipper vi med en vanlig sax. Han fäller lite i kammen men ingenting på golvet.

En löwchen hänger gärna med på långa promenader men klättrar inte på väggarna om du skulle vara lite krasslig någon dag. Med vår löwchen har vi gått diverse lydnadskurser, spår, agility och kantarell. Han kan många trix och är väldigt duktig på att lösa olika uppgifter.

http://slclowchen.se/ kan du se massor av bilder på löwchen i olika färger och hitta mer info om rasen.

Nr 1 blev inte tränad i t ex lydnad, det var ovanligt att man gjorde det på 60-talet. Lugn och snäll.
Nr 2 blev SLCH, uppflyttad Appell spår, godkänt BOK, tävlade även agility. Lugn och snäll.
Nr 3 hade jag aldrig koppel på, gick max 5 m från mig. Tränade lydnad o agility. På grund av att han blev överfallen på platsliggning vågade han aldrig ligga plats tillsammans med andra hundar. Kunde därför inte tävla. Godkänt karaktärsprov. Lugn och trevlig.
Nr 4 är omplaceringshund, har fått prova på det mesta. Lydnad, spår, viltspår, agility och rallylydnad. Vill inte apportera p g a dåliga erfarenheter i sitt första hem, därför inte tävlad. Hans favoriter är viltspår och att springa race. Han är MH-testad och Korad. Lugn och trevlig hund.
Hanar alla 4.

Visst jag aktiverar en del, men det viktigaste är den mentala biten. Och där tror jag att jag har lyckats hitta rätt. Hundarna kommer alla från olika uppfödare. Oavsett ras/storlek på hund är mentaliteten superviktig. Man bör välja en valp/hund som är pigg och glad för allt och alla, hälsar på alla med viftande svans. Man bör alltså undvika den valp som backar/drar sig undan eller som morrar/biter.

Mina råd till den som ska köpa sin allra första hund är:
Ta reda på så mycket som möjligt om rasen/raserna du är intresserad av. Låna böcker kolla rasklubbar t ex. Kolla eventuella rasbundna sjukdomar.
Kontakta uppfödare och be att få hälsa på när de INTE har valpar. Hunden är valp i max 18 månader, resten av livet är den vuxen = 10-15 år.
Åk till hundutställningar och titta/träffa hundar/uppfödare, då får du se hur de beter sig i annan miljö.
Besök gärna en större brukshundklubb och hör om de har någon som tränar hundar i rasen.

Oavsett ras/storlek på hund är mentaliteten superviktig.

Nu blir det väldigt OT.
Men på vilket vis är det där relevant gällande mitt inlägg? :confused:
Mentaliteten är oerhört viktig, absolut. Men att en hund är krävande och tålamodsprövande innebär väl inte per automatik att den är dålig mentalt?

En hund kan bli en handfull av många olika orsaker. Några av orsakerna kan vara att den är osäker på sig själv, osäker på hur den ska bete sig i olika situationer, osäker på att läsa av andra hundars och människors kroppsspråk, rädd för bilar, bussar eller rullskridskoåkare t ex. Sådant de är osäkra på gör de gärna utfall emot, eller försöker fly ifrån. Därmed har jag inte sagt att dina hundar har dålig mentalitet. Jag har bara sagt att ju bättre mentalitet, desto stabilare hund i alla situationer. Och att detta gäller oavsett ras/storlek.

Jag kan inte göra annat än att hålla med Yeah faktiskt.

De festa Dp jag har träffat, och ja jag har träffat många och även äger, beter sig som en handfull skit rent ut sagt och har fruktansvärt kass mentalitet. Trots "fina" MH.

En liten tragiskt historia från mig.
Råkar på en Dp träff, då jag själv har med mig en av mina, jag tyckte såklart det var jätte roligt.
Sätter mig ner o gröngräset och försöker lite snyggt hälsa på någon av deras hundar. Inte en enda av de ca tio hundarna kommer fram för att hälsa under de typ två timmarna jag satt där.
Medans min tik, hoppade från knä till knä och tiggde godis och uppmärksamhet. :grin:
Inte ens fyramånaders valpen kom fram för att hälsa...
Sedan när jag står på parkeringen för att lassa in kompisens hundar och oss själva, kommer två tjejer fram från Dp träffen som även innehar kennel och frågar mig lite försynt hur jag har gjort för att få hunden sådär trevlig. :crazy:
Mitt brillianta svar blev-Eh-tvingar den??:rofl:

Dock har jag inte någonstans skrivit att pinnarna har kass mentalitet, utan enbart att det är krävande hundar.
Dom flesta som jag har träffat är trevliga, men kräver ändå tålmodiga ägare.
Min erfarenhet av Dp-träff skiljer sig även markant ifrån din, faktum är att jag aldrig har träffat en pinne som inte hälsat, men däremot har dom haft varierande grad av intresse.

Summa summarum; Dvärgpinscher är inte på något vis en otrevlig ras, utan snarare är det i regel riktigt roliga hundar att jobba med. Däremot krävs det en hel del tålamod och engagemang som ägare, och en Dvärgpinscher som inte aktiveras kommer mest troligt inte heller vara en trevlig hund.

Senast ändrad:

nej det gjorde du inte, det var typ jag som gjorde..

Alla har ju olika erfaranheter av allt så..

En bekant till mig hade köpt en tik från Öland, jag kom ner för att kika in vovven, satte mig ner och skulle hälsa, blev biten.. :crazy:
Den hunden blir aktiverad mer än de flesta med spår o dyl..
Sånt är pisstråkigt.

Och nej, jag menar inte att mina är något bättre än någon annans.
(med de bits bannimej inte och är sociala iaf.. )
Jag bara funderar på hur i hela friden rasens mentalitet och sätt att vara kan skilja så förbenat. :crazy:

Ajaj, ska sluta dribbla om detta iaf..

Till Ts, om du skulle få för dig Dp, hälsa på föräldradjuren och vid minsta tvekan, köpa inte valp därifrån..

cavalier är en helt underbar hund ras som älskar att vara med på allt man gör utan att ta så stor plats:laugh:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
805
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 391
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
924
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka