Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du räknar fel Rose. 72 % av proteinet är animaliskt protein och i Magnussons Meat & Biscuit i Adult blir det 17,28 % +fettet från köttfärsen 9 % +mineralerna 6,5 % + köttsaften som är vattnet 9 % = 41,5 % animaliskt i fodret. Om du räknar på samma sätt med Meat & Biscuit Work blir summan 47,3 % Köttsaften innehåller massor av näringsämnen och är inte att jämföra med vatten i andra torrfoder. Man kan räkna bort det om man vill och då blir summan 9 % lägre.
Magnussons Meat & Biscuit är unikt på flera sätt:
1) proteinet av färskt kött och färska ägg är av betydligt högre kvalitet (biologiskt värde) än protein av köttmjöl, vilket finns i alla andra torrfoder. Magnussons är ensamma om detta i Sverige. (Det kan ev finnas något annat foder i världen också men det är inget jag känner till.)
2) Fodret ugnsbakas vilket är skonsammare än extrudering, vilken är metoden i andra torrfoder.
3) Fodret är ensamma om att ha 100 % svenska råvaror (av torrfoder)
4) Eftersom fodret inte sväller i vatten på samma sätt som andra torrfoder
så är det säkrare med tanken på risken för magomvridning.
Jag säljer inte foder, om någon skulle tro det. Däremot finns det andra här i tråden som gör det.
Fett är väl just fett varifrån det än kommer, och inte protein?
Rättar mig själv:
Nu ser jag att du specificerar procentandelen animaliskt innehåll och inte procentandelen protein.
Jag gillar inte Magnussons sätt att varudeklarera innehållet. Det leder helt uppenbart till missförstånd.
Kl
Vilka veterinärer påstår att torrfoder i princip dödar hundar? Då borde större delen av hundbefolkningen vara utrotad idag...
*kl*
Ang. majs i hundfoder så har jag läst att gluten, soja och majs fungerar som sammanbindande (="klister"). Hunden saknar ett enzym i saliven, amylas, och klarar inte av att bryta ner detta utan cellulosan (och stärkelsen också för den delen) klistrar sig fast i tarmluddet och hämmar upptaget av bl.a kalcium, järn, jod och B-vitaminer.
..med cellulosan och stärkelsen är det samma sak, hunden saknar totalt matsmältningsenzymet amylas i saliven,all amylas produceras av bukspottkörteln, först när maten nått mage och tarmar. Cellulosan och stärkelsen kan inte brytas ned utan stannar kvar och lägger sig även den som en klistrig beläggning på villi med känt resultat.När så villi täcks med klister påbörjas en undernäring. De livsviktiga näringsämnen vars upptag nu kraftigt reduceras är bl.a: kalcium, järn, jod, alla B-vitaminer (ofta upptäcks B-12 bristen först), C-vitamin och andra vattenlösliga vitaminer, de flesta spårmineraler som zink, mangan, magnesium.
Okej, hittade igen det jag läste och det var b.la.
Nej, du reflekterade rätt från början.
Frågan var hur det kunde bli 72% animaliskt protein, inte den totala andelen animalier i det färdiga fodret.
Den sammanräkningen är ju helt utan fakta. Siffran 72% animaliskt protein har ingen förklaring, fettet och den ytterst räringsrika "köttsaften" har ju inget med det att göra.
Fodrets vätskehalt består naturligtvis inte av "köttsaft"...
Alla foder har dessvärre inte rikligt med vitaminer och mineraler.
Många ligger skrämmande nära lägsta rekommenderade nivå. Antagligen för att det blir mindre kostsamt då...
Inlägget jag svarade på var lite rörigt, men när jag läser igen ser jag att det handlar om procentsatsen animaliskt protein. Jag undrar också var de 72 procenten animaliskt protein kommer ifrån. Håller med, köttsaften borde inte räknas. Proteinet är ju beräknat på det färska köttet som inkluderar köttsaft.
Din uträkning där du kommer fram till 10 gram animaliskt protein stämmer ganska bra tycker jag. Man ska vara bra generös med proteininnehållet i de 44 gram kött och de 15 gram ägg de tillsätter för att komma upp i 17 gram animaliskt protein. (Var har du fått 15 gram ägg ifrån? Står ingenstans på hemsidan om mängden ägg.)
Som sagt: Ska bli intressant att få ett mer utförligt svar från Magnussons!
Höga vitaminnivåer pekas också ut bland riskfaktorerna när det gäller magomvridning hos hundar. Jag ser en större risk med höga vitaminnivåer än med något lägre.
Dessutom tillverkas de flesta vitaminer i Kina och det känns inget vidare med extra mycket av kinesiska råvaror.
Jag säljer inte foder, om någon skulle tro det. Däremot finns det andra här i tråden som gör det.