Bra svenskt torrfoder

Sv: Bra svenskt torrfoder

Jag har faktiskt inte fått något svar från Magnussons.

Fö tycker jag det var bra att disskusionen kom upp, för nu har jag äntligen kommit mig för att göra det som jag länge tänkt, Kompletterat torrfodret med VoH. :grin:

Det var väl en god idé!
Men du får gärna lägga in förklaringen här, om de skulle råka svara.
För de måste ju kunna beskriva hur de får fram en siffra, ex 72% animaliskt protein i den ätfardiga produkten.

Du räknar fel Rose. 72 % av proteinet är animaliskt protein och i Magnussons Meat & Biscuit i Adult blir det 17,28 % +fettet från köttfärsen 9 % +mineralerna 6,5 % + köttsaften som är vattnet 9 % = 41,5 % animaliskt i fodret. Om du räknar på samma sätt med Meat & Biscuit Work blir summan 47,3 % Köttsaften innehåller massor av näringsämnen och är inte att jämföra med vatten i andra torrfoder. Man kan räkna bort det om man vill och då blir summan 9 % lägre.

Magnussons Meat & Biscuit är unikt på flera sätt:

1) proteinet av färskt kött och färska ägg är av betydligt högre kvalitet (biologiskt värde) än protein av köttmjöl, vilket finns i alla andra torrfoder. Magnussons är ensamma om detta i Sverige. (Det kan ev finnas något annat foder i världen också men det är inget jag känner till.)

2) Fodret ugnsbakas vilket är skonsammare än extrudering, vilken är metoden i andra torrfoder.

3) Fodret är ensamma om att ha 100 % svenska råvaror (av torrfoder)

4) Eftersom fodret inte sväller i vatten på samma sätt som andra torrfoder
så är det säkrare med tanken på risken för magomvridning.

Jag säljer inte foder, om någon skulle tro det. Däremot finns det andra här i tråden som gör det.

Fett är väl just fett varifrån det än kommer, och inte protein?

Fett är väl just fett varifrån det än kommer, och inte protein?

Rättar mig själv:

Nu ser jag att du specificerar procentandelen animaliskt innehåll och inte procentandelen protein.

Jag gillar inte Magnussons sätt att varudeklarera innehållet. Det leder helt uppenbart till missförstånd.

*kl*

Ang. majs i hundfoder så har jag läst att gluten, soja och majs fungerar som sammanbindande (="klister"). Hunden saknar ett enzym i saliven, amylas, och klarar inte av att bryta ner detta utan cellulosan (och stärkelsen också för den delen) klistrar sig fast i tarmluddet och hämmar upptaget av bl.a kalcium, järn, jod och B-vitaminer.

Det stämmer att hunden saknar amylas, och därför inte kan hantera dessa näringsämnen på ett optimalt vis.
Ofta ingår även dessa, plus ärtor, på bekostnad av det animaliska proteinet.

Ännu en orsak att undvika majs är att det är relativt rikt på Tyrosin, vilket kan försämra kroppens upptag av Tryptofan. Som i sin tur påverkat bildandet av serotonin.
Extra viktigt att tänka på om man har en stressad hund, eller om hunden varit med om något obehaligt.

Rättar mig själv:

Nu ser jag att du specificerar procentandelen animaliskt innehåll och inte procentandelen protein.

Jag gillar inte Magnussons sätt att varudeklarera innehållet. Det leder helt uppenbart till missförstånd.

Nej, du reflekterade rätt från början.
Frågan var hur det kunde bli 72% animaliskt protein, inte den totala andelen animalier i det färdiga fodret.

Den sammanräkningen är ju helt utan fakta. Siffran 72% animaliskt protein har ingen förklaring, fettet och den ytterst räringsrika "köttsaften" har ju inget med det att göra.
Fodrets vätskehalt består naturligtvis inte av "köttsaft"... :grin:

Kl

Vilka veterinärer påstår att torrfoder i princip dödar hundar? Då borde större delen av hundbefolkningen vara utrotad idag...

Jag har aldrig påstått att veterinärerna säger att torrfoder i sig dödar hundar, utan jag talade om torrfoder med en massa spannmål. Men det finns ju hur många sidor som helst om BARF, rå föda m.m. där olika veterinärer propagerar för att hundar bör äta rå föda. Jag har inte tid att leta rätt på dem nu, men det står en del på sundhundmat.se.

Jag tycker inte att påståendet är särskilt mycket konstigare än att säga att vår moderna kosthållning dödar människor. Övervikt, diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar kan alla kopplas till vår kosthållning. Även hundarna verkar bli sjukare och sjukare. Tror aldrig jag hade hört talas om en allergisk hund när jag var barn, men nu verkar var och varannan hund ha allergier. Var och varannan är överviktig. Känslig mage verkar vara vanligt. Nästan alla hundar har tandproblem trots att det påstås att torrfoder ska rensa tänderna (rent nonsens enligt min uppfattning).

Jag vet att jag sade det i en annan tråd men jag vet så många hundar med magproblem som har blivit bra direkt efter övergång till färskfoder. Senast för någon vecka sedan pratade jag med en tjej vars mopsvalp hade diarre varje natt och mådde pyton. Efter övergång från RC till Nordic på bl.a. min inrådan var problemen helt borta. Samma dag. För mig är det så uppenbart att färskfoder är snällare mot hundmagar.

*kl*

Ang. majs i hundfoder så har jag läst att gluten, soja och majs fungerar som sammanbindande (="klister"). Hunden saknar ett enzym i saliven, amylas, och klarar inte av att bryta ner detta utan cellulosan (och stärkelsen också för den delen) klistrar sig fast i tarmluddet och hämmar upptaget av bl.a kalcium, järn, jod och B-vitaminer.

Hunden saknar bara amylas i saliven, den utsöndrar dock amylas från bukspottkörteln vilket innebär att stärkelse visst kan spjälkas i tarmen. Förutsatt att stärkelsen har tillagats så att cellväggarna är krossade.

Fytater (som främst finns i tex. spannmål) kan mycket riktigt hämma upptaget av en del både makro- och mikromineraler men det beror inte på att stärkelsen klistrar fast sig på tarmluddet. Kommersiella foder är ju ofta duktigt berikade med både vitaminer och mineraler så man har antagligen lyckats kompensera för fytaterna i de flesta foder.

Okej, hittade igen det jag läste och det var b.la.
..med cellulosan och stärkelsen är det samma sak, hunden saknar totalt matsmältningsenzymet amylas i saliven,all amylas produceras av bukspottkörteln, först när maten nått mage och tarmar. Cellulosan och stärkelsen kan inte brytas ned utan stannar kvar och lägger sig även den som en klistrig beläggning på villi med känt resultat.När så villi täcks med klister påbörjas en undernäring. De livsviktiga näringsämnen vars upptag nu kraftigt reduceras är bl.a: kalcium, järn, jod, alla B-vitaminer (ofta upptäcks B-12 bristen först), C-vitamin och andra vattenlösliga vitaminer, de flesta spårmineraler som zink, mangan, magnesium.

Tyvärr finns det sällan eller aldrig några som helst vetenskapliga belägg på det som beskrivs som fakta på dessa sidor. Det mesta grundas bara på tyckande, tänkande och "egna erfarenheter".
Till exempel har man inte kunnat hitta större samband mellan torrfoder och allergier, snarare har allergier hos hund samma orsak som hos människor -vi lever för rent. Samt att det oftast avlar på allergier då det kan uppkomma så pass sent i en hunds liv eller att hundens symtom inte uppfattas som ett problem eller att hunden skulle vara sjuk.
Tandsten hos hund se också främst med avel/genetik och bristen på tandborstning att göra.
Sen vågar jag inte påstå att torrfoder skulle göra alla våra hundar överviktiga, det är vi ägare som gör det genom att vi helt enkelt ger hunden för mycket att äta (ofta är det inte ens fodret som är problemet utan godiset, smakbitarna, tuggbenen, matresterna) samt ger hunden för lite motion.
En hund kan lika gärna bli fet på färskfoder (som i många fall faktiskt har en högre kalorihalt än torrfoder) om man ger den mer än vad den behöver.
Det finns dessutom ett samband mellan överviktiga ägare och överviktiga hundar.

Personligen så tycker jag att det känns bättre att ge en hund ett bra färskfoder utan spannmål än ett torrfoder. Men det finns även torrfoder utan spannmål som är minst lika bra. Men jag avfärdar inte torrfoder pga av det viktigast av allt är väl att hunden mår bra av det den äter, oavsett vad det är. Sen är det upp till var och en att välja vad man vill ge sin hund, vad man har möjlighet till att ge sin hund samt vilka krav man har (pris, råvaruursprung, miljötänk, innehåll) etc.

Okej, hittade igen det jag läste och det var b.la.

Det är delvis rätt och delvis fel. Det stämmer att cellulosan inte kan brytas ned, det är olösliga fibrer som passerar genom tarmen. Den klistrar inte fast någonstans. Stärkelsen spjälkas av amylas från bukspottkörteln.

Fytaterna som hämmar upptaget av vissa mineraler gör det inte genom att klistra sig fast på tarmväggarna utan det har med att de rent kemiskt binder vissa mineraler till sig (och därmed tar med sig dem ut med avföringen).

Men som sagt, kommersiella foder innehåller ordentliga mängder mineraler och vitaminer så det är tveksamt om fytaterna spelar någon roll i sammanhanget.

Alla foder har dessvärre inte rikligt med vitaminer och mineraler.
Många ligger skrämmande nära lägsta rekommenderade nivå. Antagligen för att det blir mindre kostsamt då...

Nej, du reflekterade rätt från början.
Frågan var hur det kunde bli 72% animaliskt protein, inte den totala andelen animalier i det färdiga fodret.

Den sammanräkningen är ju helt utan fakta. Siffran 72% animaliskt protein har ingen förklaring, fettet och den ytterst räringsrika "köttsaften" har ju inget med det att göra.
Fodrets vätskehalt består naturligtvis inte av "köttsaft"... :grin:

Inlägget jag svarade på var lite rörigt, men när jag läser igen ser jag att det handlar om procentsatsen animaliskt protein. Jag undrar också var de 72 procenten animaliskt protein kommer ifrån. Håller med, köttsaften borde inte räknas. Proteinet är ju beräknat på det färska köttet som inkluderar köttsaft.

Din uträkning där du kommer fram till 10 gram animaliskt protein stämmer ganska bra tycker jag. Man ska vara bra generös med proteininnehållet i de 44 gram kött och de 15 gram ägg de tillsätter för att komma upp i 17 gram animaliskt protein. (Var har du fått 15 gram ägg ifrån? Står ingenstans på hemsidan om mängden ägg.)

Som sagt: Ska bli intressant att få ett mer utförligt svar från Magnussons!

Alla foder har dessvärre inte rikligt med vitaminer och mineraler.
Många ligger skrämmande nära lägsta rekommenderade nivå. Antagligen för att det blir mindre kostsamt då...

Stämmer inte. Enl jvb:s kontroller ligger t ex halten av kalcium ofta högre än angiven mängd. När det gäller vitaminer tillsätts extra höga doser för att nivån ska hålla tills utgångsdatum på fodersäcken. Ett nytillverkat foder kan innehålla så höga nivåer att det irriterar mag/tarmslemhinnan på en hund.

Höga vitaminnivåer pekas också ut bland riskfaktorerna när det gäller magomvridning hos hundar. Jag ser en större risk med höga vitaminnivåer än med något lägre.

Dessutom tillverkas de flesta vitaminer i Kina och det känns inget vidare med extra mycket av kinesiska råvaror.

Inlägget jag svarade på var lite rörigt, men när jag läser igen ser jag att det handlar om procentsatsen animaliskt protein. Jag undrar också var de 72 procenten animaliskt protein kommer ifrån. Håller med, köttsaften borde inte räknas. Proteinet är ju beräknat på det färska köttet som inkluderar köttsaft.

Din uträkning där du kommer fram till 10 gram animaliskt protein stämmer ganska bra tycker jag. Man ska vara bra generös med proteininnehållet i de 44 gram kött och de 15 gram ägg de tillsätter för att komma upp i 17 gram animaliskt protein. (Var har du fått 15 gram ägg ifrån? Står ingenstans på hemsidan om mängden ägg.)

Som sagt: Ska bli intressant att få ett mer utförligt svar från Magnussons!

Endast genom informationen på hemsidan.
Produkter av animaliskt urspung, nöt och fläsk (blandfärs) ger 14,7-14,8 % fett.
Fett ingår med 12%, varav 4 % är veg. olja. Rest 8 % är ju då animaliskt.
6,6 % kommer från köttråvaran. 1,4% måste då komma från ägg. Vilket ger 15% (15 g/100g) ägg.

Fett är den enda näringskällan som anges relativt noggrant. Något annat sätt att söka information på är med hemsidans information inte möjlig.

Men om fodret även innehåller köttmjöl, så lär ju ägginnehållet vara mindre.
Och möjligen det animaliska innehållet högre.
OM fodret även skulle innehålla köttmjöl, så är det konstigt att de inte anger det.
Detta skulle ju bara göra fodret bättre!

Höga vitaminnivåer pekas också ut bland riskfaktorerna när det gäller magomvridning hos hundar. Jag ser en större risk med höga vitaminnivåer än med något lägre.
Dessutom tillverkas de flesta vitaminer i Kina och det känns inget vidare med extra mycket av kinesiska råvaror.

Vad har du för erfarenheter av detta?
Hur många hundar har fått problem av foder med högre nivåer, som du har träffat på?
Och hur många av dessa har fått magomvridning?
Vilka tillskott tillverkas i Kina?

Jag säljer inte foder, om någon skulle tro det. Däremot finns det andra här i tråden som gör det.

Jasså vilka då? Eller är du i fel tråd o snurrar?

Här finns det vet, vet studenter, mångåriga djursjukvårdare en o annan som haft mer än en hund, till skillnad från dig som äger din första hund o har lärt dig att kopierar o klistrar.

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 936
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 506
Senast: dobbis
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka