Bra svenskt torrfoder

Sv: Bra svenskt torrfoder

Nej det finns inget som kräver att man måste ange vad som finns i torrfodret efter processeringen. När de skriver 44% menar de att 44% av utgångsråvarorna bestod av kött, men det säger inget om proteininnehållet efter en tillagningsprocess.

Men att blodsockret åker berg och dalbana måste väl också ett annat lika sockerrikt spannmål kunna orsaka? Inte direkt för att jag kan komma på något sockerrikare....

*kl*
Köpte en liten påse magnussons idag, ska börja vänja in och se vad magen säger men jag hoppas den blir nöjd!
Handlade också cordasyl, men har redan misshandlat hunden med tandborstning, kloklippning (framtassarna i alla fall) och underulls borttagning så nu kan han få vila lite innan han får det;)

Om du inte tror oss så kan du ju maila Magnussons o fråga.

Det har jag faktiskt gjort. ;) Dock inte fått svar ännu.

Det handlar inte om att jag inte tror er, jag tycker bara att det låter vansinnigt. En innehållsförteckning ska väl ändå vara på vad produkten innehåller i den form den säljs, inte hur det såg ut innan tillagning?

Stämmer det ni skrivit kommer jag byta foder, inte för att hunden inte fungerar bra på Magnussons, utan för att jag känner mig lurad.

Majs är sämre än andra spannmål eftersom det får hundens blodsocker att åka berg o dalbana.

Var kan jag läsa om vetenskapliga undersökningar om att just majs är sämre för hundar än annat spannmål.

Skulle vara intressant att läsa vad forskare har kommit fram till.

Fast du ser inte själv att det borde vara väldigt logiskt med tanke på sockerhalten i majs? Och om inte, google is your friend;)

Precis, finns nog ingen som forskat på det pga den uppenbara faktan att majs innehåller mycket socker och lite näringsämnen.

Fast du ser inte själv att det borde vara väldigt logiskt med tanke på sockerhalten i majs? Och om inte, google is your friend;)

Majs används för att att få kolhydrater i foder alltså bör det innehålla socker av någon form. Precis som allt annat som tillsätts för att få kolhydrater i foder.

Det är skillnad på färsk majs och majs som är mald och används i foder. Ska se om jag kan hitta fakta om just majs och hundar. Det enda jag har hittat är att majs är lika bra som något annat spannmål att ge hundar.

Fakta om olika mjölsorter. För det är ju inte något annat i torrfoder.

Näringsvärden per 100 g majsmjöl:
fibrer 5 g
energi 1 461kJ/349 kcal
protein 7,8 g
kolhydrater 73,2 g
varav sockerarter 2,3 g
fett 1,2 g
E-vitamin 1,10 mg
vitamin B6 0,12 mg
järn 1,1 mg
vatten 12 g

Näringsvärden per 100 g vetemjöl (berikat):
fibrer 2,6 g
energi 1 494 kJ/357 kcal
protein 10,2 g
kolhydrater 73,1 g
varav sockerarter 0,5 g
fett 1,6 g
E-vitamin 0,41 mg
vitamin B6 0,33 mg
järn 1,19 mg
vatten 12,1 g

Näringsvärden per 100 g grahamsmjöl
Energi 1294 kj/309 kcal
Protein 10 g
Kolhydrater 60,7 g
varav sockerarter 0,7 g
Fett 2,5 g
Kostfiber 11,4 g
Vitamin B6 0,35 mg
Järn 35 mg
vatten 12 g

Det kan säkert variera lite mellan olika märken och listor men se det som ett snitt.

Det är 44% färskt kött. Dvs inkl 66% vatten.
18-18,5% protein i köttråvaran ger 8-8,1 g köttprotein i det färdiga fodret.
Sedan tillkommer 15 g färskt ägg, vilket ger 1,85 g protein från ägget.
Av proteinet i Magnusson är alltså max 10 g av 100 g färdigt foder animaliskt.

Sedan tillkommer animaliskt fett från kött 6,6 g + från ägg 1,4 g.
Totalt ca 18% animaliskt innehåll i fodret. (Trikalciumfosfatet från benmjöl kan ev höja upp med någon procent.)

Du räknar fel Rose. 72 % av proteinet är animaliskt protein och i Magnussons Meat & Biscuit i Adult blir det 17,28 % +fettet från köttfärsen 9 % +mineralerna 6,5 % + köttsaften som är vattnet 9 % = 41,5 % animaliskt i fodret. Om du räknar på samma sätt med Meat & Biscuit Work blir summan 47,3 % Köttsaften innehåller massor av näringsämnen och är inte att jämföra med vatten i andra torrfoder. Man kan räkna bort det om man vill och då blir summan 9 % lägre.

Magnussons Meat & Biscuit är unikt på flera sätt:

1) proteinet av färskt kött och färska ägg är av betydligt högre kvalitet (biologiskt värde) än protein av köttmjöl, vilket finns i alla andra torrfoder. Magnussons är ensamma om detta i Sverige. (Det kan ev finnas något annat foder i världen också men det är inget jag känner till.)

2) Fodret ugnsbakas vilket är skonsammare än extrudering, vilken är metoden i andra torrfoder.

3) Fodret är ensamma om att ha 100 % svenska råvaror (av torrfoder)

4) Eftersom fodret inte sväller i vatten på samma sätt som andra torrfoder
så är det säkrare med tanken på risken för magomvridning.

Jag säljer inte foder, om någon skulle tro det. Däremot finns det andra här i tråden som gör det.

Det ser ju inte livsfarligt ut, vore intressant att veta näringsvärdena för majsgroddar som ju används i en del foder också.

Det finns massor av hundar som inte äter något spannmål över huvud taget. Är definitivt inget som hundar behöver för att leva och må bra. Vad jag förstår innehåller hundfoder spannmål av två anledningar (någon får gärna rätta mig), 1. för att det är en billig energikälla och 2. för att det behövs något som liksom binder ihop torrfoderkulan. Fast det finns ju också spannmålsfria torrfoder, så det tycks ju gå att få till det ändå.

Lika lite som jag hade låtit ett barn äta corn flakes till frukost, lunch och middag hade jag utfordrat en hund med ett foder baserat på majs eller något annat spannmål. Basen i ett hundfoder ska vara kött.

För övrigt finns det massor att läsa om hundfoder på internet. Finns veterinärer som menar att vi i princip dödar våra hundar genom att ge dem torrfoder med en massa spannmål i.

Länka gärna! Jag googlade nämligen(visserligen på engelska) menade att det inte fanns några studier som visade att torrfoder skulle vara skadligt för hundar eller att majs skulle vara sämre än andra sädesslag.

Kl
Torrfoder är inte skadligare än andra foder. Såvida det är rätt sammansatt och innehåller bra ingredienser. Det finns fördelar och nackdelar med alla typer av utfodringsmetoder.
Det är "lättare" att göra skada med barf/hemlagad diet, särskilt till växande hundar, då det är svårt att få till en rätt balans mellan alla näringsämnen om man har dålig koll på näringslära och foderstatsberäkningar. Men, om barf görs på rätt sätt är det ett väldigt bra och naturligt alternativ till kommersiell hundmat :) Det finns också torrfoder som är fel sammansatta och inte innehåller det som står på förpackningen. Till exempel räknades det på ett vanligt torrfoder för katter från erkänt märke och det visade sig att det bland annat innehåll mycket mer fettlösliga vitaminer än det stod angivet. En katt som hade ätit det i flera år hade tagit skada!

Att torrfoder skulle ha något samband med magomvridning har man inte kunnat hitta något bevis för så vitt jag vet.

Vilka veterinärer påstår att torrfoder i princip dödar hundar? Då borde större delen av hundbefolkningen vara utrotad idag...

Neta, vi har ju diskuterat detta så många ggr...
OM fodret innehåller det de deklarerar, så är det enligt min uträkning.
Nu har jag också fått höra att det innehåller köttmjöl/köttbenmjöl. Och utan att de deklarerar denna mängd och kvalité kan man inte räkna ut innehållet själv.

Din uträkning saknar helt fakta, efter texten på hemsidan. En påhittad nivå av 72% animaliskt protein, som de inte skriver ut någon stans. OM det skulle vara så, varför har de inte gått ut med det? Antagligen för att någon skulle kunna komma på att det inte är rimligt om alla animalier ingår i färsk form.

Hoppas den som sände frågan till Magnusson också bett att få det hela redovisat utefter de uppgifter som nu finns att tillgå.
För 44% färskt kött (utan inblandning av köttmjöl) kan omöjligt ge den högre siffra som du vill tro på.

Ska bli spännande att se svaret på måndag!

Jodå 72 % animaliskt protein

Kopierar svaret från min mejlbox. Namn på den som svarat får man nog inte sätta ut. Jag frågade för ett par år sedan och fick då samma svar.

"Ursäkta du fått vänta på svar.

Andelen animaliskt protein i Meat & Biscuit är 72%."

Det går tydligen bra för Magnussons. Såg alldeles nyss på fb att deras foder också börjat säljas på Willys.

Men man skulle gärna vilja ha det preciserat hur 44% färskt kött och ägg kan ge så stor andel animaliskt protein...
Utan tillsatt köttmjöl/köttbenmjöl är det inte en möjlighet.

Väntar med spänning på svaret nordsvensken får!

Men andel animaliskt protein anger väl bara hur stor del av proteinet som kommer från animaliska källor? Alltså inte alls att jämföra med hur många procent kött produkten innehåller.

Precis!
Animalier kan ju också ge ex fett och mineraler/vitaminer.
Den totala andelen animalier totalt är minst lika viktig.

Jordbruksverket gör årliga kontroller och om sammansättningen av ett foder inte stämmer får tillverkaren en anmärkning och om det upprepas flera år i följd så dras tillståndet in. Komplettera gärna med exakta detaljer om någon har dem.

Man kan också ringa till jordbruksverket och höra efter hur fodret klarade sista kontrollen. Forskaren inom hundfoder/hundhälsa Marie Sallander uppmanar oss att göra det. Hon rek bl a Magnussons Meat & Biscuit ett antal gånger i sina "Redan besvarade frågor" på hemsidan när folk frågar efter ett prisvärt foder som hundar mår bra av. Marie Sallander har själv analyserat ca 50 foder på den svenska marknaden och hon vet med all säkerhet vad som finns i Magnussons foder.

Magnussons fabrik tar också emot studiebesök. (Grupper eller enskilt vet jag inte) Du Rose kan ju försöka komma med på en guidning och se med egna ögon. Folk som har varit där beskriver det som rent, fräscht och att det luktar gott och att några av jordbruksverkets egna kontrollanter väljer Magnussons till sina hundar (inte alla förstås)
Besök fabriken och kika efter om du ser något köttmjöl:)

Jag har aldrig påstått att fabriken skulle vara ohygienisk...

Jordbruksverket kollar att deklarerade näringsämnen stämmer inom de marginaler som är tillåtna.
De kollar inte råvaror eller andelen animalier. (De anger ju för övrigt ingen stans hur stor andelen animalier skulle vara.)

Vad Marie Sallander anser prisvärt är ganska ointressant i frågan...

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 941
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 510
Senast: dobbis
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka