Bra svenskt torrfoder

Sv: Bra svenskt torrfoder

Men varför anger inte de organisationer som utformar vetenskapsbaserade rekommendationer för foderindustrin kolhydrater som essentiella för hunden om det är vetenskapligt fastslaget att det är så?

(Jag struntar i om folk ger sina hundar kolhydrater, men jag är mer noga med att man baserar så bestämda uttalanden på vetenskap.)

Det finns inte heller vetenskapliga bevis på att majs är skadligt för hundar eller är värre än något annat spannmål men ändå är det exakt det som sägs i tråden.

Orkar inte kommentera det övriga som står i tråden men jag har provat Standardt, Magnussons Meat & Bisquit, Robur och Doggy professional genom åren. I färskfoderväg har jag provat Fodax och Nordic (och köper då och då någon korv Priima).

Standardt gav minst skitar. Bra päls och klor. Gamla tiken blev dock för hård i magen och kunde inte fortsätta med fodret. Jag tycker också det är något mysko med att det tar så lång tid att vänja över på detta foder.

Magnussons gav också fin päls. Ger det fortfarande som belöningsgodis, för hundarna älskar det och det är smidigt att ha i fickan. Men de skiter MYCKET av detta fodret. Märks alltså redan om de fått lite extra som godis. Inget fel på konsistensen dock, det är bara väldigt mycket bajjande :).

Robur gav så konstiga skitar, typ smuliga, att jag valde att bara ge en enda säck. Mycket skit där med.

Doggy proffessional gav mycket och lös skit, så det slutade jag också ganska snabbt med.

När det gäller färskfoder så gillar jag Nordic Special + mest. Dels så gillar jag att se vad fodret innehåller, Fodax är som leverpastej typ. Priima har samma konsistens som Fodax. Dels så tycker jag att både pälsar och skitar är överlägset bäst på detta fodret. Ett stort + är att min hunds kvalsterallergi har försvunnit sedan jag helt gick över på färskfoder så han behöver inte käka kortison mer.

Senast ändrad:

Nu handlar väl för all del tråden om torrfoder, inte färskfoder, men iom sista inlägget här kom jag att tänka på Fodax... :o

OM jag förstått rätt, innehåller fodax nästan enbart animalier (95%?) och detta svenskt, till ett väldigt lågt kilopris, beroende på inköpsmängd 1/2 eller 1/3 av VoH (som har 100% animalier). Det måste vara stor kaviltetsskillnad om man ändå ska välja VoH?

Någon som gett bägge och/eller är insatt och kan redogöra för sin åsikt?

Jag kan inte jämföra Fodax och VoH, men jag har gett både Nordic, Bravo och Fodax. Bravo gillade jag inte, men Fodax och Nordic funkade lika bra på mina jyckar och eftersom Fodax kostar typ hälften av Nordic är valet enkelt för mig.

Fodax är ju billigt mycket pga leveranssättet, de kör ju ut med egen lastbil med egen personal. Sen är ju frågan då om det även har billigare råvaror och är slarvigare gjort, men det är inget jag märkt av på mina hundar.

Nu handlar väl för all del tråden om torrfoder, inte färskfoder, men iom sista inlägget här kom jag att tänka på Fodax... :o

OM jag förstått rätt, innehåller fodax nästan enbart animalier (95%?) och detta svenskt, till ett väldigt lågt kilopris, beroende på inköpsmängd 1/2 eller 1/3 av VoH (som har 100% animalier). Det måste vara stor kaviltetsskillnad om man ändå ska välja VoH?

Någon som gett bägge och/eller är insatt och kan redogöra för sin åsikt?

Fodax innehåller spannmål. Det är inte så mycket animalier i det som 95 %.

Fodax omräknat till torrsubstans 90 %(torrfoder) har mellan 17 och 27, 70 % kolhydrater omräknat som om det vore torrfoder. Gå in på fodax hemsida och klicka på varudeklaration av de olika sorterna. Längst ner på sidan står jämförelsen med torrfoder.

I VoH:s foder finns spannmål i den med ris, men inte i de övriga. Om man räknar om det för att jämföra med torrfoder blir det ca 14 % kolhydrater i VoH med ris.

Vilda vargar äter ca 10 % kolhydrater och jag ser inget fel att hundar äter det också. Vargar får kolhydrater från bukinnehåll av bytesdjuren, växtätares avföring, bär, svamp och fallfrukt av t ex äpplen om de kommer åt det. Fibrer i växtdelar hjälper tarmens arbete. Kolhydrater gör hjärnan piggare. Jag skulle inte vilja utfodra en hund utan kolhydrater.

*knapp*

Min valp på 4 månader funkade inte alls bra på Eukanubas valpfoder. Hon åt jättedåligt också. Kanske kan det berott på att det var kyckling i, vovve verkar föredra lamm och nötkött.
Bytte till Magnussons M&B och har fått en vovve som äter upp maten, bajsar iofs flera gånger om dagen men hon äter 3 ggr. Avföringen är normal och luktar inte överdrivet.

Min tanke är väl att så mycket kött som möjligt borde logiskt sett vara bra för hunden. Förstår dock inte denna rädsla för spannmål. Vi ger många djur olika saker de inte skulle äta i vilt tillstånd men som de faktiskt kan tillgodogöra sig och äta av när de är domesticerade. Hästar ska leva på gräs, vi ger dom alla möjliga konstigheter. Lite samma med hundarna tror jag. Så länge hunden är frisk, pigg och glad tror jag inte man ska oroa sig så mycket.

Dessutom (som bla marie sallander säger) så är de svenska fodren ganska hårt kontrollerade och man gör analyser. I princip alla foder håller bra kvalité och jag tror inte skillnaden är så stor foder emellan mer än att det skiljer sig på individnivå för hundarna.

*knapp*
Vi ger många djur olika saker de inte skulle äta i vilt tillstånd men som de faktiskt kan tillgodogöra sig och äta av när de är domesticerade. Hästar ska leva på gräs, vi ger dom alla möjliga konstigheter.

Ha ha, om jag gör DEN jämförelsen, så blir jag garanterat helt övertygad om att hundarna inte ska äta spannmål. :angel: Min uppfattning är nämligen att hästar mår absolut bäst av enbart grovfoder, och att kraftfoder bara ska ges i absolut nödfall, om det inte går att tillfredsställa hästens behov ens med ett riktigt bra hö och lucern...

Helt rätt!
Detta är en av orsakerna till att det är lättare att arbeta med hundägare som också har häst.
De är mycket mer medvetna om kostens vikt för att djuret ska må bra.

Varför håller du fast vid torrfoder?
Prova ge din fina hund färskfoder.
Sund hundmat har ett rent köttfoder som är kanon.

Varför håller du fast vid torrfoder?
Prova ge din fina hund färskfoder.
Sund hundmat har ett rent köttfoder som är kanon.

Nackdelen med detta halvfoder är att många tolkar det som ett komplett färskfoder.
Men har man lust/ork/kunskap så kan man absolut använda dessa råvaror till en hemlagad/BARF-inspirerad kost.

Annars kan ju steget till färsk mat gå lite lättare om man tar vägen via ett komplett färskfoder, som alltså är ett helfoder.

Håller med! Tycker dessutom att det inte står klart och tydligt på hemsidan att det endast är halvfoder och bör kompletteras med annat. De borde vara mycket tydligare med det.

Ha ha, om jag gör DEN jämförelsen, så blir jag garanterat helt övertygad om att hundarna inte ska äta spannmål. :angel: Min uppfattning är nämligen att hästar mår absolut bäst av enbart grovfoder, och att kraftfoder bara ska ges i absolut nödfall, om det inte går att tillfredsställa hästens behov ens med ett riktigt bra hö och lucern...

Jag håller helt med dig. Nu är det ju så att alla hästars behov tyvärr sällan går att täcka med grovfoder, inte ens det bästa "stuterihöet". Vilken tur att hästarna då kan tillgodose sig olika typer av spannmål!

Självklart är det nog bäst för hunden att glufsa i sig en rå köttbit. Men ibland måste man ju tänka praktiskt och jag tycker det verkar vara lite hysteri på forumet att man inte ska ge torrfoder för det är sååå himla dåligt.

VOH och liknande är det enda som gäller. Typ. Annars är man idiot.. :grin:

O lika illa är att deras återförsäljare inte alltid vet det.

Det kan jag skriva upp på.
Var på ar*en zoo för ett par månader sedan och såg detta foder. Frågade lite om det och hon sa att det var ett helfoder. Jag hävdade då motsatsen, men då sa hon att man behöver inte lägga till vitaminer eller något annat i foder som består av rent kött då det är kolhydraterna i andra foder som förstör köttets egna vitaminer, därför måste man tillsätta det i torrfoder :confused:

Hängde ni med? Detta påstod alltså en foderåterförsäljare. Det gick inte att argumentera. Behöver jag säga att förtroendet är i botten för folk som rekomenderar foder hit och dit... :grin:

Rent allmänt tycker jag att det inte går att lita på personal som säljer foder i djurbutiker. Jag undrar rent allmänt vad de har för utbildning inom ämnet? Ingen låter det som.

Det krävs ingen utbildning alls.
Men det betyder ju inte att alla är ointresserade och okunniga.
Dock får de flesta sin utbildning av fodertillverkare, så de är ofta dåliga på att ta redan på neutral fakta.
Man märker snabbt vilka butiker som fått sin "utbildning" från ex Eukanuba eller Royal...

Ja det är tråkigt. Ofta blir man rekommenderad foder man inte vill ha. En försäljare försökte pracka på min mamma något torrfoder trots att hon kommit in och sagt att hon letar efter bravo vilt (utan nötvåm!) då hunden är allergisk mot nästan alla de "vanliga" proteinkällorna och således inte kan äta mycket av det som finns i en djurbutik.
Som tur vad hade mamma lyssnat på mig och avböjde. Någon annan kanske hade gått på säljarens snack om att "detta foder är för också för känsliga hundar, det står ju på förpackningen att det är bra vid intolerans..." och så drar försäljaren fram ett vanligt lamm och ris-foder....

Jag är faktiskt uppriktigt förvånad över alla galna tips ni får av era försäljare i djurbutikerna. Alla butiker jag varit på här har aldrig propsat på att jag ska köpa ett visst foder "för att det är bra". Utan snarare har jag kunnat diskutera foder med dem på ett vettigt sätt.

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 936
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 506
Senast: dobbis
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka