Bra omplaceringar

Ciindy

Trådstartare
Vart hittar man bra hundar som behöver omplaceras? Förstår ju att mycket går via bekanta men om man inte har de kontaktnätet då? Vill ha en renrasig tik på runt 2-3 år. Ras spelar mindre roll, men det ska vara en pigg och glad arbetsvillig hund som kräver "lagom" mycket. Storlek modell liten/mellanstor, max 50-55cm och inte under 30cm.

Står ju just nu och velar mellan valp och omplacering. Egentligen har jag inte orken för att börja med en valp just nu men i bristen på bra omplaceringar lär det nog bli en valp ändå. Har kollat blocket (ingenting), rasklubbarnas hemsidor m.m.

Känns hopplöst att hitta omplacering om man inte vill ha en 10 månaders rottis korsning ;)

Sv: Bra omplaceringar

Kan du inte kontakta de rasklubbarna där du är intresserad av en omplacering? Tänker att det kanske finns folk som har hört något/känner någon men där det inte har kommit ut ännu?

Uppfödarna brukar väl ha en del koll? Ta kontakt med en/flera uppfödare och be dem hålla ögonen öppna.
Kan du annonsera på rasklubbens hemsida?

Släng ut en annons på Blocket och var tydlig i annonsen med dina kriterier, SKK-reggad, vilka raser som är intressanta osv.
Min uppfödare hittade en helt underbar tjej på Blocket till en omplacering, det enda som stod i annonsen var typ "Söker en renrasig retriever för träning och tävling. Max 2 år gammal hane".

Jag hittade min omplacering på rasringens hemsida.
Jag tror att du nog kan hitta en om du är lite tålmodig

Båda mina är från Blocket, okomplicerade trevliga hundar bägge två. En blandras som var 1.5 år och en renras på 3 år.
Om du vet vilken ras du vill ha, komtakta rasklubben och uppfödare som du tycker verkar vettiga. På det sättet hittade vi vår förra hund.

Jag har också hittat mina hundar på blocket. Jag har visserligen blandraser men det finns ju mycket renras också. Om man läser mycket annonser och är beredd att åka en bit finns det massor av hundar. Jag kollade i mitt län + angränsande län nyss och på fem minuter hittade jag åtminstone fem renrasiga hundar, visserligen inte alla helt exakt enligt din beskrivning.

Ditt storlekskriterium begränsar utbudet mycket i renras eftersom det ju inte finns så många mellanstora raser (40-50 cm). Om du kan gå upp en storleksklass så att flera vanliga raser kommer med har du genast mer att välja på. Föreslår också att du kontaktar rasklubbarna för de raser du är intresserad av och gör dig själv känd. Likaså ditt ålderskriterium kan du fundera på - om du väljer mellan valp och vuxen hund kanske du också ska öppna dörren för äldre valpar. Då blir du plötsligt intressant för uppfödare som fick tillbaka en valp pga allergi eller som har fått någon eller några valpar osålda. Och du kan få en trevlig 7-9-månaders unghund.

Och en uppfödare har ofta annan användning för bra trevliga tikar i bästa avelsåldern... så om du kan tänka dig äldre tik som gjort sitt i aveln eller hanhund/kastrat har du genast mycket mer att välja på.

Rasklubbens hensida och uppfödares bloggar har jag nog hittat mest på. Dock bara köpt valp.

Steg ett är nog att specificera dina kriterier och sen välja ut en eller ett par raser.

Fick ett mail igår om en tik "american wolfdog", ett år gammal som ägaren ville jag skulle ta tillbaka. Sålde henne som valp förra året. Nu vill de inte ha kvar henne, tror jag, för de undrade om jag kan ta tillbaka henne. Det går inte, har två tikar och två travhästar att ta hand om och tre stora hundar blir för mycket. Pappan är en alaskan malamute. Dessa hundar är snälla och kan med fördel användas för drag, om man är intresserad.

Man kan höra av sig till synskadades riksförbund, Ibland skall ickefungerande ledarhundar placeras ut i nytt hem.
Välfungerande välutbildade hundar, har själv 2 st :)

Men man kan även höra av sig till hundstallen som utbildar bland annat ledarhundar, för att få tag på sådanna som inte håller måttet för att gå hela utbildningen.

Tack för alla tips! Har kikat på alla intressanta rasklubbars hemsidor men har inte hittat något just nu. Vi har väl letat omplacering nu i drygt ett halvår men det är svårt att hitta rätt. Jag kommer heller inte dra ned på kraven, möjligtvis kan jag kan ta en hund som är mellan 1-4 år men resten av kraven står kvar. Och hittar jag ingen som matchar tar jag hellre en valp än nått som bara känns okej.

Jag kan tänka mig att åka ca 50 mil enkel väg, alternativt än lite längre om det verkligen känns rätt. Så allt ovanför Umeå är helt okej. Hade ju också kunnat hämta hund från norra Finland/Norge så ska försöka hålla koll även där. '

Men tack för info om "gamla" blindhundar. Ska genast kolla upp det!

Men har du kontaktat uppfödare? Många omplaceringar kommer aldrig ut på annons.

Nån uppfödare här och där har jag hört av mig till. Men eftersom jag har många raser som jag kan tänka mig är det svårt att höra av sig till alla :) men det optimala hade varit att ta hund i aug/sep så ska börja leta ordentligt nu. :)

Har du inga hundmänniskor i närheten som du kan nämna saken för så de också kan hålla ögonen öppna åt dig? Eller så kanske du kan få sätta upp en lapp hos din veterinär? :)

Jag hittade mina senaste omplaceringshundar på Blocket.
Den ena är en långhårig collietik, som väl passar ganska precis in på dina kriterier. Så det går att hitta. :-) sen fick vi hennes kompis - en schäferkorsning - på köpet.

Jag var helt inställd på att åka långt men hittade dessa tre mil hemifrån, så ibland har man tur!

Tidigare omplaceringar har jag hittat på annons och genom bekanta.

Jag hittade min omplacering via uppfödarens hemsida. Det är nog ganska vanligt att de lägger ut någon rad eller annons där om att de har en hund som söker nytt hem.

Du kan ju också bilda kontakter. Dvs kontakta uppfödare och berätta om att du finns och fråga om de vet något.

En annan sak jag sett är folk som lägger ut en egen annons på tex rasklubbarnas facebooksidor osv om att de söker omplaceringshund.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 833
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 853
Senast: AnneB
·
Övr. Hund I mina hundinförskaffartankar (chihuahua nr två) har jag allt mer börjat överväga en unghund eller vuxen omplacering snarare än en valp...
Svar
18
· Visningar
1 548
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 996
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar