Bra medel till boreliahäst!

Royal

Trådstartare
Min underbara tävlingshäst var starkt positiv för borelia nu i våras, är nu behandlad så nu hoppas vi att han mår bättre igen. Men nu börjar det närma sig sommar och nya fästingar är på väg. Och då han redan haft borelia en gång nu så är det jätte farligt om han får en fästing med borelia igen :(. Där för undrar jag om någon har nått bra tips på något bra medel imot fästingar. Switch on hade han förra sommaren men det verkar ju tyvärr som om det inte hjälpte. Är tacksam för alla svar!

Sv: Bra medel till boreliahäst!

Vi har använt Ultra Shild (tror jag det heter) på vårt fullblod och han har klarade sig från fästingar förra sommaren men vi sprutade lite oftare än vad som stod på flaskan, man skulle spraya 3 dagar i följd sen skulle det räcka en tid men vi väntade inte utan sprutade tätare.

håll gräset på betet kort. fästingar trivs bäst i långt gräs. jag tycker switch funkar bra mot fästingar, dock inte mot nymferna (dom små svarta). men man får ha på det lite oftare än rek. ultra shield har väl samma verksamma substans som switch har jag för mig, fast svagare.

viktigast är ändå att kolla hästen noga varje dag! smittan överförs inte direkt, utan först när den har sugit ett tag. så risken för smitta är mindre om du kan plocka dom direkt.

Han går bara på kort gräs, hade switch förra året men de hjälpte ju inte tyvärr så skulle vilja prova nått annat.

Jag har använt rosmarinvatten med förvånande bra resultat. Bor i Mälaren och har gott om fästingar men inte en enda så länge jag hade detta på hästarnas ben och mage.

Jag använder switch och tycker den hjälpt (har dock mina på ganska kort gräs) men gör även ett eget "flugmedel" med ätika, pressad citron och vatten som jag sprayar på hästarna varje dag. ett billigt allternativ som inte luktar så gott ;) tyvärr när det gäller fästingar och borelia (har själv haft en ponny med detta) så kan ju hästen få ett fästing bett och sen kan det ta flera år innan borelian bryter ut...så hade din häst det i somras så behöver han inte fått bettet i somras utan tidigare. Lurigt det där! Hoppas det går bra iaf!

Ja det är jätte lurigt, men då jag inte vill att det ska bryta ut igen så vill jag göra allt för att försöka skydda honom.

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 217
Senast: mars
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 581
Senast: LovingLife
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 266
Senast: sorbifolia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 328
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar