Bra lakan?

saddi

Trådstartare
Första gången jag ska köpa lakan själv.. Så ja, hjälp tack! :p Vet ju vart man kan köpa dem så vart det finns är inte problemet utan hur vet man vilka lakan som är bra? Vad ska man titta efter? Något speciellt material? Priset? Är det någon som testat på "dra på lakan"?

Letar inte efter några svindyra lyxlakan men iallafall några som håller sig bra ett tag med ett vettigt pris.

// Precis insett att jag är gammal nog för att förväntas veta det här.. :o

Jag köper lakan på Ikea eller Rusta ;) Trots att jag har hund i sängen så har de hållit finfint i många år, hundar som även bäddat med lakanen, busat i sängen osv. Lägger inte ner några stora summor på sängkläder utan köper billigast möjliga som ändå ser ok ut. Skulle tex inte köpa ett vitt underlakan för 300kr om jag kan få ett annat vitt underlakan för 50kr. Det enda som skulle få mig att betala mer är om det var i ekologisk bomull.

Och på tal om ekologisk bomull... jag köpte en gång lakan i polyester... Aldrig mer! De halkar runt, gör hela kroppen elektrisk och.. fysjutton. Bomull ska det vara, annars vägrar jag. Dra på-lakan har jag inte testat, men kanske skulle göra det om det mot all förmodan fanns till bra pris som även passade min säng. (Finns förvånansvärt få saker till 120cm-sängar)

Jag har ingen aning om vilka märken som räknas som bra, mina lakan brukar hålla fint i vilket fall (trots att jag köper billiga). Men dra-på-lakan! :love: det är nog ta mig tusan det bästa som finns, jag älskar det! Lär dig vika dem bara så sparar du lite huvudvärk ;) Finns till och med instruktionsvideor på youtube :D

Edit: Kan tillägga att precis som Red_chili har jag också alltid haft hund i sängen, inga problem. Senaste lakanet köptes nog på Ge-Kås.

Jag handlar på ullared och dra på lakan är bäst! Ända som ligger still i vår säng haha! Använder bara de numera. Lägger inte många kronor på bäddsätt men de har hållt bra i tre år så :banana:

Okej, priset spelar alltså inte så stor roll. *nöjd* :D Tråkig grej att lägga pengar på..

Ni som köper dra på lakan, köper ni samma storlek som sängen eller ska tar ni större/mindre? Läst recensioner os.v. och blev bara ännu mer förvirrad. :p

Samma storlek! Precis som med vanliga lakan så märks de ju upp med vad de ska passa för storlek på säng (ett vanligt 180-lakan är väl egentligen 220 brett tror jag) så det blir tokigt att ta en annan storlek :)

Jag tycker Ikeas är helt okej. De är inte de skönaste men de funkar och håller rätt bra. Favoriten på underlakan är Himla; de är väldigt mjuka och blir inte noppriga (men kostar en slant). Jag har kasserat underlakan från Hemtex (satin) och Åhléns ekologiska serie eftersom de blev noppriga.

Vad det gäller bäddset så kör vi med H&M Homes linnesängkläder. De är jättesköna och snygga, och de transporterar undan fukt bra så de håller sig svala och fräscha mycket bättre än bomull. Jag skulle gärna köpa Himlas bäddset också, men priset avskräcker.

Angående sängkläder och pris så köper jag hellre 1-2 uppsättningar av bra kvalitet istället för att ha många billigare uppsättningar att växla mellan. Jag har inga sämnproblem, sover i regel väldigt bra, men har ändå insett att bra sängkläder kan göra stor skillnad för sömnkvaliteten.

Jag håller med @hvala - för mig spelar kvaliteen på sängkläder in - man spenderar ju ändå en massa och viktig tid i sängen.
Behöver inte vara superhotell lyxigt, men om sagts, undvik polyester, och köp iaf ok bomulls lakan.
Jag skulle rekommendera att kolla på trådtätheten - ju tätare dessto bättre generellt.

Dra på-lakan är the shit för mig som inte orkar stoppa in lakanen ordentligt samt snurrar lakanen runt benen i sömnen annars! Mycket snabbare och enklare att bädda med också. Köper inte vanliga lakan längre. H&M's är bra tycker jag, har även ett från Jotex som är bra.

Jag älskar Hemtex satin lakan och är numera det enda jag har som påslakan/örngott. Har dock billiga underlakan från jysk.
Båda har överlevt hundens bäddande.

Jag kör ikeas dra på lakan till min 120 säng, det är helt underbart med dra på lakan. :love::love::love:
Har samma storlek som sängen.

Kuvertlakan :love:

Och endast i 100% bomull. Har börjat använda Gripsholms (finns eko) påslakan + örngott och gillar verkligen. Kör på jysks kuvertlakan och de blev tyvärr noppiga snabbt :(

Dra-på-lakan är underbara :)! Köpte ett par när vi fortfarande bodde i USA och det måste ha varit superkvalitet, för de håller ännu (tror att de har typ 15 år på nacken vid det här laget...). Vanliga underlakan måste man ju hålla på att rätta till hela tiden, tycker jag. Det blir dra-på-lakan igen när mina trotjänare lämnar in!

Ojoj det här är viktiga grejer! Jag har hittills bara träffat på ett bra lakarn, och det är Åhléns dra-på-lakarn. Det håller kvalitén och formen perfekt!
Har provat Ikea, Jysk, gekås, mio, rusta och även dyra märken från nätet. Inget har hållit form, färg och kvalité som Åhléns! Jag är sängklädesgalning och har garderobsvis med sängkläder, så jag utnämner mig själv till expert på ämnet

Bästa lakanen är de äldre. De som knappt går att få tag i längre. Det är kvalité (liksom handdukarna från förr).

Beställde precis ett 'dra på lakan' eftersom de flesta verkar tycka att det är kanon. :) Fick bli ett ljusgrått från H&M, vågade inte köpa fler förrän jag testat det. :D Tack för hjälpen!

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
477
Senast: Windy
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 091
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 003
Senast: Enya
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka