bra köp eller

lady foxglove

Trådstartare
okey då ja inte har nån erfarenhet av trav eller körning..
vill ja höra har nyss införskaffat mig denna som finns på bild visst gammal inget märke som visar fabrikat..
hel å fin dock ytterst lite sssned i ena hjulet men de går ju att lämmna in för riktning inget annat fel på denna tänkte bara hhöra om ni tycker att ja gjort ett bra köp
köpte den för under 400

http://s50.photobucket.com/albums/f322/ladyfoxglove/?action=view&current=1459980162.jpg

Sv: bra köp eller

Är det träskalmar på en begagnad sulky man har köpt så ska man kolla ordentligt att de inte har sprickor och att de håller för påfrestningar. :idea:

om den e sne i ena hjulet skulle jag vara lite rädd för att den varit med om en olycka. kolla igenom den noga innan du annvänder den så det inte är nåra sprickor i skalmarna. kan sluta riktigt riktgit illa!!!

ahh tack för era svar vi har gått egenom den den var inte sned i själva stommen hjulen har nog fått en smäll på något vis så att ena hjulet e lite vint,, inga sprickor som vi kan se i trät... hmmm tävlings sulky inget man använder till vardags VARFÖR inte det om man får fråga.. ja har enbart skaffat en sulky för att kunna vara ute och motionera shettisen en "tävlings sulky" går enligt mig precis lika bra att använda som nån annan sulky eller :)
iaf vi har då varit ute å kört den i dag inga proplem men ska som sagt var lämmna in hjulen för att fixa till de

visst går det att köra till vardags med en sulky om man vill det. Det är däremot inte så vanligt då en sulky inte har någon som helst dämpning och inte är den mest bekväma vagn man kan köra om man inte enbart kör på preparerade banor/träningsvägar. Det som vanligtvis används till motionskörning brukar vara speedcart eller rockard, men naturligtvis kan du använda en sulky om du tycker det fungerar för dig.

Bra att den verkar hel iallafall. Skulle också ha kontrollerat skalmarna ordentligt på en äldre vagn och eftersom det är gjort så är det väl bara att köra och ha trevliga stunder med din häst.

nja största skillnaden är ju att den är kort - sitter nära hästen, och att den inte har nå stötdämpare - du kan få ordentligt ont i ryggen om du kör på skogsslingor. den är ju gjort för att rulla på en superslät tävlingsbana.

visst vet ja att man få kanske ont om man åker på skogs slingor men det kan jag ta haha allt för min liila hästs skull :angel:
som tur har vi faktis relativt plana vägar osv att köra på så man har väl lite tur men som min väninna sa du kan ju alltid byta däck å ssätta på bredare med mer mönster då kan de ju bli lite bekvämare haha men men ja e inte så noga,,
tack för svaren
en absolut nybörjare på trav grejor lol

Ok, det är ditt val. :) Men jag hade inte köpt en sulky om jag skulle ha den som träningsvagn.

En liten fråga: Om du är nybörjare, så varför inte ta reda på vad man ska ha för utrustning innan man köper något? :idea: Tänkte bara för din egen skull alltså. :) Trist att köpa saker som kanske inte är riktigt rätt för ändamålet i slutändan ändå.

*kl*

Hur påverkar de hästen att springa med en icke stötdämpad vagn som studsar runt på skogsvägar? Blir det inte väldigt... ryckigt i selen för den också?

Om du ska använda den hemma till en shettis så kan du skaffa lägre hjul som är lite bredare, då kommer du att ha det lite bekvämare, många ponnyvagnar på marknaden är utan fjädring/stötdämpare! Antar att det är för att det blir billigare och behovet är inte lika stort då farterna inte blir detsamma som med stor häst.

haha de var ju de ja hade tänkt att sätta på nya och bredare däck.. har väl kollat naturligt vis ja kkörde med vanlig shettis sele gick då bra utan proplem detta med att ksava osv de ser man ju rätt snabbt elelr hur.. och hur hästen reagerar..
lol dock e ja glad att den var av trä för i dag blev han skrämd av något på vagen skena i väg ja flög av och åkte på magen hängandes i tömmarna dum som ja e släpper ja inte.. men vi har då kollat skaklarna hade gått av vid infästningen bak kan kapa av de eller skaffa nya sen blev hjulen vinda oasv nya iaf som tänkt däremot funderar vi på att bygga om den då vi nu lär renovera den iaf lol såna här gånger känns de inte så mycket i fickan då den allt kosta under 400... ja elite blå slagen mhmmm lite å lite nu ljuger ja haha

jag fattar absolut ingenting av vad du skriver!?

eller förlåt menade inte att låta snäsig antar du inte är så gammal...

Senast ändrad av en moderator:

Enligt profilen 19 :smirk:

men andra inlägg jag sett av användaren är lika otydbara.....

okej då är det inte bara jsg som är snurrig då!
jag brukar ju slarvskriva och kasta om bokstäver men jag hoppas folk fattar vad jag menar ändå ;)

imao nu såg jag hur dåligt ja stavade bara de att ja fortfarande var lite i chock /eller skakis ska jag säga ,,
ursäkta men där tog jag illa upp :) jag är gammal om ja hållt på med hästar i hela 20 år men aldrig med körning utan bara ridning / hantering av proplemhästar

de jag menade var som sådant att
ja jag har tänkt skaffa mindre och bredare däck då de borde verka lite mer stöt dämpande
proplemet nu är att sulkyn e lite trasig lol naaa shettis blev rädd för en soptunna som blåste omkull framför honom sken efter stora vägen med mig hängandes bakom hela ekipaget ..... envis som ja e släpper ja inte lite lol skador har väl aldrig skadat .. tillbaka till fakta nu då den e trasig i skaklarna vid infästningarna ( HAN PARKERA DEN MELLAN 2 TRÄD så kan jag passa på a tt byta till nya skaklar och nya däck eller göra om den till rockard .. hm vet ni vart jag kan få tag på ev ritningar till en ombyggnation till typ en rockard eller dylikt
ps jag är hela 29 år tackar:)

Senast ändrad:

humm klart de inte var bra alls att den gick sönder skit samma om den hade kostat flera tusen de är ju hästen som är det dyrbara i det hela en vagn/sulky är ju bara ett förmål en häst en levande individ,,, fast de ju klart är ju glad att de inte var min dyra trä vagn som gick i bitar som ja ärvt ...
hade ju räknat med att sånt kan hända och då kunna man lika väl hitta en bra sulky gammal och beg för en liten summa mena känns inte lika i plån boken om en sulky för 4oo pajar än en för typ 6000 men men nog om priset osv osv...
:) klart en dyrare är bättre många gånger men om man inte ska tävla så tycker jag ju inte att de ska spela nån roll om mna nu bara ska skrote runt hemma :) :)

Senast ändrad:

om du är 29 år borde du kunna använda punkt.
sen vet jag ingen över 20 som skriver lol och andra konstiga förkortningar. inte heller e och naaa osv. trodde faktiskt du var typ 12.

men lycka till med körningen. är du ovan kanske någon som kört innan skulle hjälpt dig först. tex hästen måste ju vänja sig vid vagn.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 912
Senast: mackan
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·
Ekonomi & Juridik Behöver lite hjälp med mina rättigheter å skyldigheter, hoppas någon vet mer än jag och orkar hjälpa... Sålde mitt fd. tävlingssto...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
12 479
Senast: IzeUnicorn
·
Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
16 046
Senast: SusieQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar