Sv: Vad händer nu??
Jag tror så här. Om du berättar för henne att du antingen inte går med på att ta tillbaka hästen och lämna tillbaka alla pengarna alt. bara en del av pengarna, så kommer inget mer att hända. För när hon vänder sig till en jurist så kommer hon med stor sannolikhet bli avrådd från att gå vidare (om det inte finns ytterligare omständigheter som inte framkommit i tråden). Och jag har svårt att tro att hon då väljer att lägga pengar på det.
När det gäller rättsskyddet så behöver det inte gå så långt som till domstol. Om köparen vänder sig till en jurist som skickar en skrivelse till dig, och du i din tur vänder dig till en jurist som besvarar skrivelsen (och där motsätter sig köparens krav, helt eller delvis), så har en tvist uppstått varpå det finns förutsättningar för att bli beviljad rättsskydd (juristen hjälper dig att ansöka).
Men som sagt, jag tror köparen kommer att lägga ner ganska så fort om du inte går med på hennes krav. Men om du sen av andra skäl ska gå med på hennes krav, dvs ta tillbaka hästen och lämna tillbaka pengarna, är en annan femma.