Bra hundböcker

Bamse

Trådstartare
Någon som vet av några bra hundböcker? Inte då dom för de allra yngsta hundarna då hunden är 1,5 år.
Får gärna vara lite av varje i dom som lydnad, spår, klickerträning, saker man kan träna på bara på skojs skull osv.

Just nu tränar vi en del på saker vi får lära oss på vardagslydnadskursen men eftersom att den bara är en gång i veckan blir det nästan lite långdraget med bara dom små övningarna vi får lära oss där. Hittils har vi tränat ganska mycket kontaktövningar på kursen.

Vi är ute och går mycket men känns som att vi bara går och inte gör så mycket annat, visst tränar jag en del inkallning samt sitt, ligg, stanna, leta godis och han har även fått börja balansera lite på stockar och stubbar. Men det känns som att han blir lite less dom övningar vi jobbar på och min fantasi är inte heller den bästa.

Så är det någon som vet av någon bra bok som är ett "måste" för alla hundägare att läsa?

Sv: Bra hundböcker

Bra relation av Kenth Svartberg. En himla bra bok för alla hundägare. Innehåller dessutom en massa tips på övningar!

Den och Eva Bodfäldt´s Kontaktkontraktet ligger i min väska just nu.
Bra busslektyr till och från jobbet :idea:

Förutom dom två tycker jag hundens språk och tankar med Per Jensen, Spårhunden och lukterna med Lars fält och Tobias gustavsson.
Om man är intresserad av typ ett uppslagsverk är boken hundens beteende - en fotoillustrerad handbok en sjukt bra bok.

Och jag lägger även till Nosarbete av Maria Brandel (f.d Hagström), jättebra bok som beskriver hur man kan jobba bra med nosarbete oavsett om man ska bara ha det som aktivering eller tävling.

kl

tack för tipsen allihopa!
Ska först och främst kolla på Bra relation av Kenth Svartberg då det verkade vara en väldigt omtyckt bok :)

Bra val, jag sällar mig till kören som hyllar den boken! Den borde ALLA hundägare läsa!

Läste förresten någonstans att det var någon som rekomenderade "lydnadsträning i teori och praktik". Är det någon som har läst den och vet om den är bra? :)

Det är en extremt teoretisk bok med massa text och klickertermer i, men än man väl insatt i klickertänket (eller är helt såld på att läsa mycket teoretiserande text ;) ) så är den grym. Ingen man läser från pärm till pärm på en gång (enligt mig) utan lite mer som ett uppslagsverk att ta till och bläddra till utvalda stycken :).

"Hundens språk och signaler" av Lars Fält, "Lugnande signaler" av Turid Ruugas och "Kontaktkontraktet" av Eva Bodfält är mina favoriter, de handlar främst om hundens beteende men även vardagslydnad och kontakt.

Lägger till "Hundens språk och tankar" av Per Jensen. Riktigt bra bok! Den handlar om även hundens ursprung, domesticeringen etcetcetc...

tack! Var kanske inte riktigt vad jag sökte då.

Kontaktkontraktet ska jag också köpa då många rekomenderar den också.
Har också sett att många tycker att Memea Mohlins bok Lydnadsboken är bra. Kan de vara någonting?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 192
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 708
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 269
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 078
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka