Sv: Bra hästböcker till 3-4-åring?
Får man länka till ett bibliotek?
Dessa är läsa lätt böcker för 7-8 åringar tror jag. Men en släktings 4-5 åring får dem höglästa och jag har precis lånat en bunt. Får se hur det slår ut.
https://biblioteket.stockholm.se/sok/topic/Börja läsa;Hästböcker
Full fart Loke har vi lånat och läst, lagom svår. Märta har vi lånat nu.
Annars verkar det stendött, detta var det enda bibliotekarien kunde skrämma upp. Verkar inte heller finnas med ponny som huvudperson (som det finns om katter). Finns ngn räknebok som heter tio glada hästar el dyl, där de räknar ned allteftersom de springer bort sig och räknar upp när de hittas igen.
Lite av ett mysterium funderat på om man måste rita en själv till barnet.
Vi har en som heter ponnystallet finskt ursprung el dyl också, men den är nästan för svårbegriplig/omständlig/långrandig att läsa för en treåring, tror det ska till en sjuåring ändå. (Låt öronen växa ut, ögat i naveln, led hästen rätt osv)
Lite mer könsneutrala enstaka hästinslag får man leta efter i suck, typ Elsa Beskow el sagor, Min skattkammare, gamla utgåvan såvitt jag märkt. Eller Bamse för de minsta! De rider en hel del ibland och berättelserna är underbara! (Billy Boy och Vargen på skogsutflykt
, den är helt underbar! Eftersom Billy Boy tänker i pratbubblor så får man mer liv i hästen än i standard 1a flicka på ridskola berättelser. Billy Boy -Hjälp ett spöke! -Vargen, nej nej det är ingen fara, det är ju bara en trädstubbe. -Billy Boy är snabb och Vargen är modig, tillsammans hämtar de honungen och räddar mössen. )