bra för hund?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Madame
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 485
Sv: bra för hund?

Om hunden ändå bara ska in och sova/vila så spelar det ingen roll om den sover i hundrum eller inte. Ingen skillnad från att ha hundfritt i sovrum eller vardagsrum och det är verkligen inget konstigt. Alla vill inte ha leriga tassar och hundhår överallt, speciellt inte om det finns småbarn i hushållet. Det där att hunden måste vara med precis överallt börjar gå till överdrift.

Öh, vadå ytterligheter?

KL

Min tik rör sig i hela lägenheten. Dock va jag på kurs för en väldigt meriterad tränare som va strikt emot att människor "daltar" bort sina hundar och gör dom till sina barn och jämför dom med behov som en människas. Han menade på att det är oehört stressande för en hund att ständigt få gå i hälarna och behöva ha koll på sin ägare. Enligt honom som har alla sina 10 hundar + hundar som är där på träning så har dom ett rum med bås där de sover men det är öppet till rummet. De fick inte lämna sitt vilobås utan skulle ligga där tills det va dags för träning eller rastning. Inne är en viloplats så hunden behöver inte ha hela huset att gå på. Jag anser att min hund är en falijlemedlem och hon ligger både i soffa och sängen när jag tillåter, men nästa hund ska jag ha mer gränser för då säng och soffa bara ska vara för oss tvåbenta och hunden får ligga i sin egen bädd:)

Men jag förstår inte varför man hela tiden måste ta till ytterligheter. Finns det verkligen bara 2 alternativ? Antingen har hunden en bur/ett eget rum eller så ska den gå hack i häl på matte och husse och bo i soffan.

Jag har absolut förståelse för att folk inte vill ha sin hund i säng och soffa eller i ett specifikt rum. Jag har över huvud taget inte förståelse för de som tycker det är OK att hunden går hack i häl. Jag tycker huvudsaken är att hunden på ett eller annat sätt får vara med i största mån. Att vara med betyder inte att sitta i knät eller sova i sängen 24 h /dygnet. Det betyder helt enkelt att den, som flockdjur ska ha en grundläggande samhörighet med sin familj eller åtminstone med en annan hund. Jag tycker att det är så märkligt att folk lägger så himla mycket åsikter i en hunds övriga behov, men att se till något av det mest grundläggande kvittar.

Sedan får man ju se till rasen eller individen. Ett par hundar skiter helt i folk, jag ser tex inga problem med att placera ut herdevalpar tidigt hos flocken de ska vakta. De flesta har dock ett behov av samhörighet. Visst, hunden kommer inte dö, och det är inte precis ett djurplågerifall. Det är dock i grunden ett flockdjur, och något man bör ha hänsyn till.

Hade den här tråden handlat om en häst som stod själv och bara fick se andra hästar då och då hade det varit en helt annan ton..:cool:

Nej såklart så gör man det man känner är bäst för sig själv och sin hund. En hund är ju ett vanedjur och tillåter man saker och ting sen bara ändrar det så blir det förvirrande för hunden. Jag sa bara ett ex på hur den tränaren ansåg, kvinnan jag va på kurs med tog det hårt att han rekomenderade henne att hennes hund inte fick "ränna" i hälarna då det va ett stressigt beteende för den tiken som ville ha stenkoll på sin ägare. Som sagt ja visst är hundar olika och det behöver inte vara svart eller vitt utan ska finnas en balans i det hela.

Min hund får röra sig fritt då hon tillhör familjen och det är det jag trivs med, om hon går efter mig hela tiden när jag tex damsuger så säger jag bara till henne att gå och lägga sig för att jag klarar att städa själv och ho blir tacksam att slippa bry sig och få sova:). Jag tycker man ska göra det som känns bäst för en själv och lyssna på ena örat vad andra anser men bara därför så anser jag inte att en hund helt plötsligt ska få ändrade rutiner som gör den utstött och förvirrad.

det handlar ju lite om ägaren också! jag hade mått dåligt om jag var tvungen att stänga ute hundarna från sovrummet. men min ena hund vill ändå helst ligga i vardagsrummet när vi ska sova. för hans del hade det inte spelat någon roll om han inte fick vara i sovrummet. att jag inte har något förbud är helt och hållet för min skull (+ att tiken vill sova närmare mig).

Många gånger handlar det mer om ägaren än om hunden. Jag vill ha min hund hos mig och därför han får gärna ligga i möblerna, men han skulle inte må dåligt av att bo på en begränsad yta. Min ex-särbos hund och min gick inte att ha ihop i början och Sam fick därför vara i hall och kök när vi var där och det fungerade utmärkt det också. Den enda som var minde förtjust var jag.

Vilka ytterligheter menar du då?

Jag säger bara att en hund mår inte dåligt av att få bo i hundrum inne. Att kräva att hunden måste få tillgång till större del av bostaden är för mig en överdrift. Hundens behov av samarbete och kontakt kan tillgodoses på annat vis än att den får ligga och sova i vardagsrummet.

När en del av min familj tidigare hade större uppfödning av GD, så fanns det som mest 9 st sådana hemma. Det är rätt sannolikt att alla hundar inte fungerar ihop, med så många i båda könen och i olika åldrar.
Därför fanns det 5 st hundrum, med grind i öppningen. Där inne bodde olika hundar, vissa ensamma, andra två och två.
Alla hundarna fick sin egna tid ute i huset varje dag, samt promenader etc också (Ingen hård träning direkt av den rasen ;)). Även lek med ett flertal av dom andra på stor inhägnad tomt.

Jag såg faktiskt ingen hund som mådde dåligt där, trots att dom var så många och fick sova ensamma en del av dom.
Men, dom hundarna som följde med i flytten från mindre ställe, och mindre skala på uppfödningen, slapp bo så utan var alltid ute i hela huset. Dom trivdes inte med att bli utestängda, eftersom dom inte var vana vid det helt enkelt. Dom andra som tillkom senare, växte ju upp med dom vanorna.

det handlar ju lite om ägaren också! jag hade mått dåligt om jag var tvungen att stänga ute hundarna från sovrummet. men min ena hund vill ändå helst ligga i vardagsrummet när vi ska sova. för hans del hade det inte spelat någon roll om han inte fick vara i sovrummet. att jag inte har något förbud är helt och hållet för min skull (+ att tiken vill sova närmare mig).

Nja det håller jag nog inte med om. Iaf inte för min del. Jag vet att mina hundar FÖREDRAR mitt sällskap, men att det är helt lugnt om dom inte är i samma rum som mig och de kan gott få vara själva i hallen och köket ibland när jag vill ha dem "out of the way".

Du pratar ju dessutom om DIN hund. Den individen bryr sig inte om att inte få sova i samma rum. Perfekt tycker jag. Vissa hundar gör det dock inte (och då menar jag inte stressmongon som inte lärt sig att slappna av.)

Nu vet jag inte om TS tolkar hunden fel och "tycker den ser ledsen ut", men jag kan bara utgå från hennes inlägg.

Hennes hund verkade inte må bra av att inte få vara i närheten och "med," den har en stark flockkänsla, jag anser inte då att den ska stängas in, det är inte schysst. Särskilt inte om hunden inte får väldigt mkt kvalitetstid med sina ägare.

När en del av min familj tidigare hade större uppfödning av GD, så fanns det som mest 9 st sådana hemma. Det är rätt sannolikt att alla hundar inte fungerar ihop, med så många i båda könen och i olika åldrar.
Därför fanns det 5 st hundrum, med grind i öppningen. Där inne bodde olika hundar, vissa ensamma, andra två och två.
Alla hundarna fick sin egna tid ute i huset varje dag, samt promenader etc också (Ingen hård träning direkt av den rasen ;)). Även lek med ett flertal av dom andra på stor inhägnad tomt.

Jag såg faktiskt ingen hund som mådde dåligt där, trots att dom var så många och fick sova ensamma en del av dom.
Men, dom hundarna som följde med i flytten från mindre ställe, och mindre skala på uppfödningen, slapp bo så utan var alltid ute i hela huset. Dom trivdes inte med att bli utestängda, eftersom dom inte var vana vid det helt enkelt. Dom andra som tillkom senare, växte ju upp med dom vanorna.

Du skriver ju själv att hundarna fick sin stund inne i huset varje dag, och har man så många hundar av bautastorlek kan det nog bli otroligt knepigt att ha dem traskandes överallt. Visst har en del med vana att göra, men jag tror fortfarande mer på att är individen trygg i sig själv så visst, då är det kul och mysigt med matte eller husse, men att vara själv är också skönt.

Jag tror det kan vara både rasrelaterat och individrelaterat. Jag märker skillnad på min terrier och min schäfer. När jag skaffade schäfern ville jag ha en hund som VILLE följa mig, som ständigt var redo för nya utmaningar och som jag kunde ha som både familjehund och sporthund. Det fick jag! Hon har en väldigt bra av knapp inomhus, men har ändå mer koll på mig och är mer "beroende" av mig än terriern.

När jag skaffade terriern ville jag ha en hund som är aktiv men som inte behöver mig lika mycket. Det fick jag. Han är förvisso ovanligt social, men tycker väl att om han inte får uppmärksamhet/får vara själv så får han väl leka med sig själv eller hitta på något eget äventyr. Han behöver inte min uppmärksamhet lika mycket för att må bra.

Som jag skrev innan, ser man till individen finns väl inget rätt och fel. Trivs en hund bra i ett hundrum och bara får se folk gå förbi ett par ggr/dag utöver promenaderna så "fine". Gör den det inte finns ingen som helst anledning att låta den leva så.

Vilka ytterligheter menar du då?

Jag säger bara att en hund mår inte dåligt av att få bo i hundrum inne. Att kräva att hunden måste få tillgång till större del av bostaden är för mig en överdrift. Hundens behov av samarbete och kontakt kan tillgodoses på annat vis än att den får ligga och sova i vardagsrummet.

Och jag anser att du tar till en ytterlighet eftersom att du kategoriserar alla hundar under "en hund", jag anser inte att det går att placera varenda hund i en regelmall.

Tyckte även exemplet "alla vill inte ha leriga tassar och hundhår i sina möbler" var lite överdrivet :)

Att den sedan inte måste ha tillgång till hela bostaden har jag inte varit mot, utan att den får spendera större delen av dygnet själv. Ja, utöver att folk går förbi ibland, vilket TS beskriver i sitt exempel. Det anser jag inte vara schysst. Däremot anser jag inte nödvändigtvis att det måste vara negativt för alla hundar, då vissa individer/raser inte har så jättemycket utbyte av sin människa.

Senast ändrad:

KL:

Är det inte lite mer intressant vad hunden gör när den inte är placerad i "sitt rum" än huruvida det är bra eller inte att ha hunden i ett "eget rum"?

Det TS beskrev var en familjehund som var utomhus mycket, men som när han kom in fick ligga i ett eget rum med "utsikt" över hallen och hemmet.

För mej är detta en absolut acceptabel hundhållning!

Hunden är med stora delar av dagen ute, den bor på en gård där den förhoppningsvis har lite "sysslor" som att välkomna besökare, jaga sork, apportera duvor som skjuts osv osv.

För hundar som däremot ligger inne "hela dagen" förutom vid några kortare rastningar, där samvaron med familjen "framför Tv:n" är hela hundens sociala-liv, tycker jag inte att det är någon bra lösning!

Sedan tycker jag också att det är extremt stor skillnad mellan olika hundindivider! Vissa vill ju inget hellre än att "ligga i knät" och andra trivs bäst på mattan innanför ytterdörren.
Problemet är snarare att vissa ägare har svårt att acceptera att alla hundar inte är i så stort behov av fysisk närhet som de önskar ;)

/Swat

Är det inte lite mer intressant vad hunden gör när den inte är placerad i "sitt rum" än huruvida det är bra eller inte att ha hunden i ett "eget rum"?

Jo, och enligt TS verkade inte hunden trivas med att vara själv. Sedan hur hon bedömer det hela kan ju ingen veta. Hon kan mycket väl ha "förmänskligat" situationen. Utgår man dock från att TS hund faktiskt inte trivdes finns ingen anledning att ha hunden frånskild.

visst har vissa hundar ett större behov av närhet än andra. jag hade t ex inte kunnat stänga ute tiken med gott samvete. men det faktum att hundarna i dagsläget får vara i alla rum och möbler, det har inget med hundarnas välbefinnande att göra. utan med mitt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 976
Senast: Maniac123
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 494
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min hund (7 månader) väljer att somna någonstans ute i lägenheten men vi har dörren öppen till sovrummet så han kan komma in till oss om... 2 3
Svar
49
· Visningar
6 828
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 721
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka