bra att ha i lager

vinkelina

Trådstartare
hmmm, har tänkt bygga upp ett lager med bra att ha produkter här hemma, men när jag gick i butiken kom jag inte på nått.... köpte i alla fall en säck (40 ruller) wc papper.

men vad är saker som är bra att handla i större mängd, som man kan förvara hemma. tex makaroner och liknande. och hur mycket skall man handla i så fall.

basvaror som man alltid handlar, men som är tunga att släpa hem.

hoppas att ni förstår min tanke :)

Sv: bra att ha i lager

Potatis är bra att ha i lager förutsatt att man har någon stans att göra av den.
Jag kom över 100 kg potatis en gång och hade den i källaren. Mycket bra att slippa bära hem från affären!:idea:

Som andra redan sagt:
Potatis
Pasta
Konserver
Toa/hushållspapper

Annat som jag tycker om att "hamstra" som "som man alltide behöver nångång"...:
Fiskpinnar/köttbullar o likn. som man kan frysa som klarar sig länge
Kattsand/kattmat
Stearinljus (kanske ingen livsnödvändighet men det går alltid åt)
Folie/bakplåtspapper/gladpack

Jag brukar också försöka hamstra! :D Både torrvaror och sådant som jag själv kan plocka etc. Till exempel så är min frys full av kantareller, bär och frukt från i somras. Samt att jag köpt massor av purjolök, hackat och frusit in - Perfekt!

Följande är mina tips som går bra att förvara utan frys eller dyl:
* Tvättmedel (brukar storshoppa när typ ÖoB har extrapris på Grumme)
* Sköljmedel
* Pasta
* Vetemjöl
* Strösocker
* Ris
* Buljongtärningar
* Kaffe
* Toalett- & hushållspapper
* Rengöringsmedel
* Lök

Perfekt att handla på sig när det är extrapriser och sedan fylla skafferier och frysar! :D

Jag har ett enormt lager kaffe hemma som jag samlat på mig i samband med olika affärers 2b1-erbjudanden, icke oändlig hållbarhet men vi dricker mycket kaffe så det går åt. Mest blir det balar med toa och hushållspapper och billiga tamponger och disktabletter i mångpack.

Hrm... jag har nog inte tänkt "lager" så mycket som att det ska vara praktiskt och att jag är "ekonomisk". Vissa saker ska bara finnas hemma.

Toa- o hushållspapper har jag nog aldrig köpt annat än balar av. Köper på Granngården för deras papper är inte så fullt av luft - det är mer i varje rulle.

Tvättmedel samma sak. Köper hinkvis, likaså maskindisk.

I övrigt köper jag mängder när det är billigt. Oavsett om det är slut i skåopet eller inte. Ser jag billiga krossade tomater köper jag inte 1 burk utan kanske 10. Hittade mellanlagrad ost för 39,- för ett tag sedan och köpte 5 bitar. Ost håller sig oändligt länge i kyskåpet och jag äter en hel del. Sparar massor av pengar på sådana fynd.

Vad TS ska samla på sig handlar väl mer om vad som är stapelvara i hennes hushåll??

Jag gillar att vissa saker bara finns. Jag skulle aldrig kunna leva så att jag köpte EN lök för att jag skulle laga mat med lök i. Lök, potatis, morötter och några andra grönsaker finns alltid hemma.

Det beror ju helt på hur stora förvaringsutrymmen du har.

Jag brukar köpa på mig ordentligt när det är billigt. Och köper alltid storpack.
Skafferimat, städsaker, toa/hushållspapper, sånt man kan frysa in..

säkerhetsnålar, nässpray, avsvällande typ rinhexin, en månads extra dasspapper undanstoppat (man vet aldrig när diarren sätter in och man inte kan åka och handla...)

:confused: Varför säkerhetsnålar? :p

Man vet ju aldrig när diarrén sätter igång.. :idea: :rofl:

Förlåt men jag är så grymt trött!

Något jag alltid försöker ha hemma är hygienprodukter!
Shampoo, tvål, tamponger och allt vad det nu innebär. Panik när det tar slut!

Håller med Tanten, allt beror på vad du använder. Att lägga upp ett lager av det grannen tycker är oändligt praktiskt innebär ju inte att du sparar något - om du inte använder just det.

Jag tycker det är skönt att slippa handla toa- och hushållspapper, tvättmedel, diskmaskinstabletter, Ajax, kaffe, filter och liknande i tid och otid. Sedan är det sällan lönt att köpa en burk krossade tomater, då blir det 2 x erbjudandet (eller mer om jag vet att det går åt). Kycklig äter jag rätt mycket, det kan jag handla och lägga i frysen. Men annars sparar vi inte så mycket på att lagerhålla grejor, vi använder inte så mycket långa stunder (tröttnar snabbt på t ex flingor).

nu har jag börjat få många ideer på vad jag skall handla.... använder inte allt ni räknat upp,men de komme upp andra saker i stället *skriver shoppinglista*

Var tvungen att fundera vad vi bunkrar upp med här hemma =)
Vi, eller jag då det är jag som tycker det är roligt, storhandlar en gång/vecka. Kollar då igenom vad de har för erbjudande för denna vecka etc. och ser om det kan vara relevant.
I övrigt så bunkrar vi upp med:
- Schampo, balsam, tvål etc. i Ullared
- Bakplåtspapper, folie, plast, plastpåsar etc. i Ullared
- Toapapper och hushållspapper när de har erbjudande på hela balar, oftast på EKO
- Glödlampor, värmeljus och stearinljus
- Tvättmedel, diskmedel, sköljmedel etc. i Ullared

I övrigt blir det storpack av skafferivaror och konserver när de har bra priser på dessa produkter.

Kläder som går sönder, gardiner som rivs ner, bandage som ska fästas, det finns bra mycket man kan ha säkerhetsnålar till!

Det är sà jävla tràkigt att handla, jag köpper alltid mat för tvà veckor.

Dessutom sà brukar jag frysa in sànt som e billigt, men även frukt och grönsaker, äter mycket fruitsmooties, mycket báttre att köppa bannaner för 9,9 kg och frysa in än att pröjsa massor för frukt som inte e i säsàng.

Har morröter, äpplen, bannaner, basilika (fràn min basilika buske) osv i frysen.

JA eftersom jag gör smooties av dem sà gàr det toppen, inte för att äta direkt det blir lite uschligt

Ok, jag trodde du skulle äta frukten som vanligt sen...är nog inte så gott om den varit fryst..

nej usch äta direkt... kanske mossa och stoppa i en târta :d

shit en annan fràga är det mossa eller mosa? Vilket är det gröna fluffiga som váxer i skogen. -angela- dàlig pà att stava :angel:

Liknande trådar

Hemmet Har ni någon/några saker som ni så gott som omedvetet hamstrar? Såg en Instagram story från Lisen B-F igår där hon i sin kryddlåda i...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
11 139
Senast: sthu
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 560
Senast: Bri
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 547
Kropp & Själ Jag skulle behöva lite råd.. Och tycker att ämnet är lite för känsligt för att prata med bekanta osv. om.. Sedan några veckor tillbaka...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 759
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar