sannaaah

Trådstartare
Om ca en vecka för jag hem min 4åring som ska ha boxvila i två månader och nu vill jag ha massor av tips från er som haft hästar på boxvila.

*Jag ska köpa hem halm så han har något att tugga på hela tiden.
*Har beställt en leksak kan ska få roa sig med.
*Min andra häst kommer få vara inne med honom när de andra är ute, tyvärr måste jag lösa det så för Helge MÅSTE vara lugn inne, han får inte fara runt i boxen.

Vet ni möjligen om hästar får förstoppning lättare om de har boxvila pga att de inte rör sig så mkt?

Andra problem som uppstått i samband med boxvila, förutom rastlöshet och överskottsenergi osv?

Hjälp mig få Helge att överleva boxvilan utan att klättra på väggarna och tipsa mig med allt ni vet!

Sv: Boxvila.

När jag hade min häst i boxvila spenderade jag MYCKET tid med henne, ryktade, fixa med man/svans och gullade. Jag körde mycket tankelekar, gömma morötter under hink, flaxa med paraplyer... You name it, I've done it! Bara din fantasi sätter gränser för vad du och din häst kan leka med i boxen. Min supersnälla stallägarinna lät en av sina hästar stå inne som barnvakt och detta var toppen! Kom ihåg och dalta din andra häst, då min "passare" blev lite grinig i slutet :angel:

Jag hade min häst inne i total boxvila i två veckor (hon tog kanske 30 steg totalt på stallgången under tiden) och jag märkte aldrig av någon förstoppning. Hon fick hö, betfor och färskt vatten. Hon blev smal som en vidja men hellre tunn än kolik. :crazy: Därefter fick vi ta bebissteg utomhus, totalt stod hon inne i 3 månader innan hon klarade av lilla hagen...

De komplikationer som uppstod var att hon fick en inflammation i carpus efter sitt bandage (stod hårt bandagerad i 3 veckor kronrand-armbåge) och första dagen ute i hagen stäckte hon sig den :devil:. Idag är det ett halvår sedan hon skadade sig och hon är fullt frisk :banana:

cirkulationen och magen kan börja fungera dåligt. rykta och massera flera ggr om dagen, använd lindor om han svullnar i benen. se till så han dricker ordentligt och ge mat som är snäll mot magen - men svält honom inte, han behöver all näring han kan få! lusern är bra. du kan ta in kvistar som han kan gnaga på.

viktigaste är att du är mkt med honom! och även din andra häst så han inte känner sig bortglömd.

Jag gav mitt sto Krafft Rehab(+ betfor) då hon stod på boxvila i fyra mån,det funkade bra(gjort för just konvalicenser).Jag satt även upp en radio som spelade hela dagarna,nu visserligen hade "vi" lite tur att hon kunde få stå i utebox på dagarna och se andra hästar,och inne på nätterna.Jag upplevde att hon tog det med ro,det var nog värre för mej.

//Lycka till//

Min tjej fick lite grankvistar och annat att gnaga på, tyvärr hade jag inte tillgång till halm men det hade hon nog gillat. Fri tillgång på hö. Tur i oturen var att hennes boxgranne var skadad nästan hela tiden och hade boxvila den med.. Hon stod lindad med stödbandage, märkte i övrigt inget på hennes ben.

Slapp problem med förstoppning, Centaur gav några goda råd som du kan ta fasta på.

Lycka till, 2 månader går ganska fort även om det inte känns så de första dagarna.

Hade min på boxvila (1mån),jag va som andra redan sagt ute mkt hos min häst,kliade,pratade,borstade,höll honom sällskap (han hade inte andra hästar inne på dagarna som sällskap)
fick även gran och björkkvistar att gnaga på,gömde morötter i boxen,och fri tillgång på hösilage i hönät.

vissa hästar accepterar faktiskt boxvilan mkt bättre än man tror,det gjorde min i alla fall:)

Mvh Arabizar

Kolla med din veterinär om du ska ge andapsin(magsårsmedicin) i förebyggande syfte, det kan vara bra! Sedan så finns det ett lugnande naturmedel som heter vetranquil, det gav jag min häst som hade boxvila så hon skulle hålla sig lugn. Detta kan du ge ibörjan så han accepterar läget lite bättre. Verkar det bra på honom så kanske du tillochmed kan ta ut den andra hästen lite. Mkt stråfoder precis som du sa så att han håller sig sysselsatt, samt lite extra pyssel är bra. Får du gå prmenader med honom eller är det sträng vila? När jag hade min fölunge på box så var det i 2månaders tid.

Mvh Maria

had du haft utebox som gick mot hagarna och så han kunde se sig om hade det varit super!

svullna ben så kan du ju använda lindor. betfor och linfröolja kör igång magen

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 984
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 463
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX