Madde_padde

Trådstartare
Jag har en 5 åring med en spricka i griffelbenet. Hon står för stunden hos fodervärd som har henne i hennes vanliga hage men vilar. Då hon tror att hon är lugnast i den hagen, dock är jag väldigt nojjig och anser att är det sjukhage ordinerat så är de sjukhage... men jag vet inte hur skulle ni gjort? Hästen är enligt fodervärd väldigt lugn i sin "vanliga" hage och därför har hon valt att ställa henne i den...

Sv: Boxvila

Bättre lugn i egen hage än rastlös/nervös i ruta.

Meningen är ju inte att den ska stå i sjukruta för sakens skull, utan att den ska hålla sig lugn!

Jag har nybehandlad häst i kotlederna (olycka, inte sönderriden) och hade lite samma dilemma som du... veterinären sa hellre hage än box för de brukar oftast ändå vandra å vara mer oroliga över att inte få gå ut... min kompis sa "spärra av hagen med en ruta!!! Så jag körde en ruta i hagen... men efter 1 vecka så kändes det som att hon ändå var lugnast å snällast i sin hage (sthlms-hage så den är inte asstor å kuperad precis)...

säg till fodervärden å spärra av hennes nuvarande hage om den är stor?!

Skönt att höra, gjorde precis det bad henne göra en liten hage i vnaliga hagen om hon nu är lugnast där!

Som sagt de är en unghäst, som antagligen kommer bli rättså pigg när hon vilar. Även om man brukar vara lugn så brukar ju överskottsenergi lätt kunna slå över...

dessutom var sprickan värre efter en vecka i hage, promenader och smärtlindring (vid första besöket såg vet inte någon spricka öht bara påvärkan på benet, vid andra besöket har hon en tydlig spricka.....

min häst(7 år och var i tävlingskondis) stod på strikt boxvila i över 3 månader i vintras när hon fick en spricka i kotbenet..
så klart olika med olika skador och vet inte hur länge det är sen detta hände.
men om sprickan blivit värre av hage så hade jag verkligen försökt ha den i sjukhage.
känns väldigt onödigt att ha den kvar i sin vanliga hage och riskera att sprickan blir större..

lycka till med pållen!

Den moderna veterinär ordinationen är att häst ska hållas där den bedöms vara lugnast . Generellt .
En griffelbens fraktur kan vara väldigt okomplicerad till mer komplicerad . Beroende på graden borde veterinär ha specificerat .

Det är ungefär skillnad mellan à och ö att jämföra spricka i kotben med spricka i griffelben .

Jag har en 5 åring med en spricka i griffelbenet. Hon står för stunden hos fodervärd som har henne i hennes vanliga hage men vilar. Då hon tror att hon är lugnast i den hagen, dock är jag väldigt nojjig och anser att är det sjukhage ordinerat så är de sjukhage... men jag vet inte hur skulle ni gjort? Hästen är enligt fodervärd väldigt lugn i sin "vanliga" hage och därför har hon valt att ställa henne i den...

Jag skulle aldrig lita på att min häst var lugn i stor hage, om dom är stressade i sjukruta beror ju ofta på vad som är runt om, finns andra hästar nära så brukar det nästan alltid bli bra. Jag hade inte litat på att fv har koll på att hästen alltid är lugn, man står inte och stirrar 24/7 på hästarna. Min kan rejsa 10 min totalt en dag kanske, och det är inte säkert nån råkar se det. Men det räcker för skador :crazy: Förstår din oro, ta i på skarpen med fv!!

Var där igår och hon går i en sjukhage nu så nu kan jag vara lugn igen :p

Dock är avtalet uppsagt,jag har två månaders och de skulle nu fundera på när de vill lämna tillbaka henne så snart har jag prinsessan hemma igen :love:

Denet sitter på griffelbenet höger fram, mycket varm igår, sprickan sitter långt ner....

En av mina otursfåglar fick en fraktur på armbågsbenet och boxvila i 16 veckor.
Hennes fodervärd byggde en flyttbar sjukhage i vanliga gräshagen, först en ruta på kanske 3*3 meter, sedan lite större. Hon gjorde även en labyrint så hästen kunde gå, men inte skutta. Hästen var på åb igår och ska börja sättas igång - mycket beröm för mjuk och fin häst.

Tänkte på något sånnt jag oxå faktiskt, vi har en hel del bete kvar hemma så de skulle ju eventuellt kunna vara något när hon kommer hem!!

Funkade det att göra så? var den nöjd?

Jag har alltid byggt på det sättet de tider det finns bete. Det är oslagbart. Dels har hästen att göra, och dels är det dess vanliga hage bara lite mindre osv. Utslussningen i vanlig hage sen blir dessutom extremt smidig för du kan börja med att göra sjukhagen större och större successivt.
Det man får tänka på är att det ofta inte blir bra att bygga sjukhagen inne i hagen så att hästen blir "bortstängd" långt bort i hagen, endel köper inte det utan blir jätteoroliga då. Oftast får man hålla sig i framkant av hagen och nära grinden.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
34 35 36
Svar
719
· Visningar
52 959
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 184
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 088
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka