boxvila/sjukhage

U

Uddatyp

min häst skulle ha boxvila i 4 dagar efter behandlingen, men nu är de så att han klarar inte av detta, blir tokig och travar runt i boxen och är är allmänt stirrig/okontaktbar.
han har ju gått ute dygnet runt länge nu så de är väl inte så konstigt.

han stog inne igår och idag, och ska alltså helst stå inne 2 dagar till men de känns som om de gör mer skada att ha honom inne än ute.

ute så är dom normalt inte så aktiva direkt, står mest o vilar/betar hela dagarna..så ja funderar på om de skulle vara bättre att släppa ut honom så han är lugnare och springer iallafall inte så mycke.

har inte fått tag på vet. än nämligen...de är kotledsinflammation han har fått i ett bakben...de är alltså meningen att han efter dessa 4 dagar ska kunna gå i hagen som vanligt.

Sv: boxvila/sjukhage

Gör en mindre fålla 4x4 m i de andras hage så att han kan vara med ute iaf, det brukar funka. Se till att det finns massa hö/gräs/gottis.

de dumma är att den hagen dom går i är väldigt stor och är de inte risk han spränger staketet om han ser dom andra försvinna?
annars så är de ju värt att prova.

min häst som inte tål att vara inne själv under längre tid fick sina kompisar att gå med i en liten hage där jag hade uppsikt över dem. Då tog hon inte ett travsteg på sex veckor!

:Dnär min skadade sig så skulle han stå innen en vecka men jag släppte ut honom dan efter för han va helt jäla tokig han stog och stegrade i sin box hela tiden, så jag tog den risken att släppa ut han. och så fort han kom ut stog han bara i hagen med sina kompisar.:D:D

Min häst har nu stå i sjukhage 10*10 i snart tre månader, jädrigt jobbigt att göra 1-2 hagar/dag. Ibörjan tänkte jag att näh det går inte men hon lungnade ner sig efter 1.2 veckor men då kunde hon nästan hela tiden se sina kompisar, tyvärr så har hon och hennes kompisra haft sönder hennes hage tot 3ggr men men 4dagar i sjukhage med en sån häst som min så hade det bara varit bättre att göra mindre hage till alla dessa dagar. och skippat ensamheten.

Det är svårt det där. Jag har också en häst som inte "tål" att vara ensam, som tur är har hon en sällskaps dam i form av en shettis så då löser det sig alltid.
Men ett år när hon var halt och skulle ta det lungt, fick inte springa, så släppte jag henne tillsammans med de andra hästarna i en stor hage, veterinären sa att det var ok för jag hade sagt att "det är lungt, hon springer aldrig" och det gör hon normalt sett inte heller trots att dom andra springer.
Men just den gången satte hon igång att springa som en galning i en halvtimma innan jag fick fatt på henne igen :crazy:

Har du ingen som kan vara sällskap inne åt din de dagar han måste vara inne?

Jag känner igen problemet. Fbldamen jag har är likadan, fast värre. KAN INTE vara själv, blir totalt hysterisk och var hon inte skadad innan är hon det inom en halvtimme om man försöker lämna henne själv inne.

Hon är dock lugn med sällskap, så nu när hon har boxvila så har hon en liten boxhage, och runt den har hennes 2 kompisar en 'rasthage' som är stor nog så att de kan röra sig, men inte så stor att de kan komma utom synhåll/för långt bort.

Detta, i kombination med lite lugnande till damen, har fungerat ÖVER förväntan. (I vintras fick jag ha båda kompisarna på boxvila, då hon blev hysterisk om de gick 50 meter från henne även om hon såg det. Trots ganska 'tung' medicinering med lugnande 2 ggr/dygn... :crazy:)

Så i hennes fall så om hon måste ha boxvila (hon är väldigt aktiv och busig i hagen så stor hage blir, inte så bra, om hon inte får/bör fnatta) så ser man till att bygga om och ge kompisarna begränsad yta, och henne boxhage alldeles intill.

Mitt förra sto boxvandrade. Hon sket helt i om hon hade polare eller ej, stod hon i box/boxhage längre tid (= mer än MAX ett par dygn) så vandrade hon. I stor hage busade hon. Hon åkte ut, för ALLT är bättre än det där maniska vandrandet. Där hjälpte det som sagt inte heller med kompisar, utan hon protesterade mot den begränsade rörelsefriheten. Peppar peppar så både ledinflammationer och en nyopererad kotled klarade hennes bus i hagen. Dock var det ALLTID en kraftig chanstagning, men det fanns inga alternativ..

Mitt kallblosstso jag hade rev boxen på boxvila, kompis eller ej, men rörde sig YTTERST sällan snabbare än maklig trav i hagen om det fanns mat. Hon slängde ut utan varken större betänkligheter eller noja.

Så, lösningen beror på individ, men av det su skriver skulla jag satsa på boxhage och så lite mindre hage runtom till polarna, så de inte kan gå utom synhåll och inte för 'långt bort'

Kan du ha han ute i en liten hage så är ju det det bästa såklart. Tänk bara på att ha han i skugga. Det aldra bästa är väl kanske att träna hästarna på att vara inne själv. Det tar lång tid men det går med mycket tålamod. Vi har haft ett antal hästar som vi har fått träna på att ha inne. Inte kul. Lycka till.

Kan du ha han ute i en liten hage så är ju det det bästa såklart. Tänk bara på att ha han i skugga. Det aldra bästa är väl kanske att träna hästarna på att vara inne själv. Det tar lång tid men det går med mycket tålamod. Vi har haft ett antal hästar som vi har fått träna på att ha inne. Inte kul. Lycka till.

Använd gärna knapplån.

Ang skugga så anser jag att vatten är viktigare än skugga, möjlighet till skugga är naturligtvis idealet, men iom att hästarna ofta själv väljer atts tå och sova i solen, och de inte står i sin sjukhage dygnet om, så anser jag att man kan avstå från skugga om alternativet utan skugga har mer fördelar.

Mina tre går utan skugga/vindskydd/lä/nåt nu, eftersom det ger absolut bästa effekten på boxvilehästen. Det blir tyvärr ingen skugga eller möjlighet söka skydd för regn etc (men det finns täcken), men hon har FULL koll på sina kompisar, ser dem hela tiden, och hon har dessutom möjlighet att ha full koll/sikt åt alla håll runt henne.

Det som däremot MÄRKS att hästarna saknar är klimöjligheter! De kliar sig ganska ordentligt i boxarna när de kommer in, och därför så tar jag piggborsten och kliar åt dem på kvällarna när de kommer in.

Varför inte göra som så många andra i detta fall...tillkalla veterinär och få lite lugnande utskrivet. Varken du eller hästen mår bra av detta. Lycka till.

Så har jag också gjort, släpp ut direkt i hagen igen, det funkade bra med min häst iaf..då hann han aldrig tycka att det var så spännande att gå ut..men det funkar kanske inte med alla förstås

Jag skulle släppt ut hästen i hagen igen. Där lär den hålla sig betydligt lugnare, och jag gissar att tanken med vilan i sjukhagen var inte för att hålla hästen i stillhet, utan jag gissar på att hästen blivit sprutad, och då ordinerats detta för att minska infektionsrisken om den skulle lägga sig ner i hagen.
Har man den bandagerad från kliniken så håller det ev. smuts ute rätt väl.

Jag skulle släppt ut hästen i hagen igen. Där lär den hålla sig betydligt lugnare, och jag gissar att tanken med vilan i sjukhagen var inte för att hålla hästen i stillhet, utan jag gissar på att hästen blivit sprutad, och då ordinerats detta för att minska infektionsrisken om den skulle lägga sig ner i hagen.
Har man den bandagerad från kliniken så håller det ev. smuts ute rätt väl.

En häst som sprutats i led ska hållas i stillhet/lugn ett tag efter, och det har inte med infektionsrisken att göra (den är bara några dygn), utan om att få ut maximal effekt av behandlingen.

Sen, ibland är det helt sonika inte möjligt och man får släppa ut, ibland från dag ett. Ofta går det bra ändå, men inte alltid. Men man får ju se till individen helt enkelt, och diagnosen.

Precis som du säger är det alexandra.
Det är individen som styr.

Jag har alltid varit noga med att påtala för veterinärerna att hästen blir stressad under påtvingad boxvila, och att den mår bäst ute under sina normala förhållanden ute på lösdriften.
Min ordinarie veterinär såg inga problem i att släppa ut hästen direkt i hagen igen, så länge den var ordentligt bandagerad från kliniken för att skydda mot smuts. En annan veterinär ordinerade en mindre hage i den stora under två dygn efter behandling, och detta accepterade hästen också.
Vi (jag + vet) kom fram till att det var bättre att skona hästens psyke och hälsa, om den fick gå i sin hage, än om den skulle stressa upp sig på box + minimal sjukhage, då hon bara spattar runt istället.

Jo, jag har ju haft två damer där jag - oavsett vad - släppt ut från första dagen i stor hage med kompisar (trots bus) direkt efter behandling. Helt enkelt för det var det 'minsta dåliga' alternativet. Och fblsdonnan får man 'förhandla' om. om det går att undvika boxvila utan att alltför mycket riskera läkningen så ut med henne. Annars handlar det om ganska tung sedering och begränsad tid boxvila. Det blir alltid en avvägning. Det är inte alltid det bästa med boxvila. Utan där hästen är lugnast helt enkelt.

Sen finns ju den allmänt komplicerande faktorn hur de beter sig EFTER boxvilan. Även om man kan hålla dem lugn med sedering etc, så hur mycket rusar/busar de när de kommer ut igen, och är det i slutändan mindre illa än busa lite mindre hela tiden. (Just den frågan funderar jag febrilt på ang fbldonnan just nu som har sin sista dag på boxvilan imorgon, samtidigt som hon hälsomässigt nog borde stå mer. Men hon börjar redan, trots drogerna, koka över lite. Och för varje dag till hon står, så ökar ju överskottsenergin, och således tokspringet i stor hage när hon får komma ut.. )

Tacka vet jag sådana där rara, okomplicerade saker som valacken, som står där man ställt honom =)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka