Jag skrev såklart fel!!
Gå ute längre menade jag ju såklart.
Jag trodde väl det
Så, kan du ha honom ute längre på kvällarna och släppa ut iaf nån timme tidigare på morgonen? Eller iaf släppa ut tidigare på morgonen? Det behöver inte vara mycket som behövs. Vad har han för utetider nu förresten? *nyfiken*
Ja, tiderna varierar lite, mest beroende på vädret och när jag/pappa kommer hem, vilken dag det är osv. "Vanlig dag" så ska de gå ute mellan 07.00 - 19.00 (ungefär, beroende på vem som tar ut dem), men är det en "dålig dag" så kommer de ut vid 8-8.30 och går ute till 17.30, men då ska jag/pappa vara riktigt sega på morgonen eller dåligt väder (ösregn/snöstorm) eller om jag ska träna.
Serverar ni kraftfoder på morgonen? Det är ju svårt påverka i ett inackstall, men har du eget stall så ta bort frukosten och lägg den på annan tid, och servera frukosthöet ute. Då har du tagit bort flera 'stressaspekter' och hästen förväntar sig inte i lika hög grad att 'snart får vi mat, snart får vi mat..'
Ja, kraftfodret får de på morgonen, men hösilaget får de utomhus. Tyvärr så blir det svårt att ändra på det, eftersom jag går i skolan och pappa jobbar hela dagarna, så det finns ingen möjlighet att ge dem det senare.
Du tänker tyvärr helt fel! Hästar sover inte som oss, och vaknar inte tidigt! De är vakna större delen av natten, och vilar och äter i perioder. Så, han vaknar knappast tidigt, däremot ledsnar han på att stå inne, för han tycker han stått inne länge nog. Det är där mer utetid hjälper, då totala tiden inne blir kortare, och han ledsnar på att stå där lite senare på morgonen.
Du har nog rätt, när jag går ut och ger dem natthö kl 21-22 så brukar alla sova/ligga ner och vila, så det är väl därför jag missuppfattar det... Men givetvis sover de inte som vi
Sen, ang underhålla så det är bara prova boxleksaker, sådana där 'godissaltstenar' etc, morötter i snöre från boxgallret/taket osv. Men min erfarenhet är att de struntar i leksakerna när är sådär rastlösa. Så jag tjatar fortfarande om att försöka på flera plan, dvs både boxleksaker och mer utetid/tidigare uttag/etc.
Håller med dig där, helt rätt "tänk"
Är det någon skillnad om han har en stor eller liten box? Annars kan du ju prova det, om han vandrar mer/mindre i någon av boxtyperna.
men det jag tror du får störst skillnad med är *tjat* öka utetiden och minska innetiden. Men lägg gärna till leksaker eller liknande under innetiden med.
Nej, vi har flyttat runt så han har nog stått i alla boxarna (jättestor-normal-spiltbox, inget har ändrats..