Boxvandrare...

Sv: Boxvandrare...

Jo, han skulle få underhals:crazy: = inget jag vill ha på min ponny!
Han har fri utsikt över hela stallet eftersom vi har alla galler nedfällda på boxdörrarna=han kan ha huvud + mkt hals utanför (och smaka på alla som går förbi:angel: ) Vi har dessutom galler på den övre delen (närmast taket) på alla sidoväggar (eller hur man nu ska förklara det). Så utsikten är det inget fel på, vem han står bredvid har ingen betydelse, vi har provat...

Är det en "bitglad" häst är den garanterat uppskattad.
Fördelen med däck är dock att de kan ligga "ivägen" och nte är så lättflyttade för en boxvandrare.

Å, andra sidan kan en bitleksak få hästen att glömma bort att vandra

alla däck som jag hållit på med (har byggt hinder av däck till terrängbana, använt däck till "hinderstöd" och hämtat däck hois däckfirma för att använda som hinderstöd, samtliga har haft en vass innerkant...

bildäck utan armering av ståltråd eller vasst snöre fungerar inte då däckets livslängd skulle förkortas avsevärt.. nej jag skulle inte riskera en hästs senor och kotor med ett bildäck..
även vid hinderbyggnad är jag noga med däcken, det ska absolut INTE kunna gå för hästen att få benet in i däcket.. ska hela hindret vara av däck ska däcken man hoppar över vara upphängda tätt på en järnstång som passa upp på sidorna, absolut inga högar med bildäck med hål rakt ner i marken..

Skillnad på att bygga hinder och ha dem lösa inne i boxen. Meningen var inte att de skulle ha en terrängbana i boxen..;)

*KL*

Jag har bara ett råd om inte de tips du fått här om 'leksaker' (dvs öka sysselsättningen) inte fungerar, och det är att endera se till att hästen står inne längre, eller så bygger du en spilta av boxen.

Sätt upp en ring och ett grimskaft med kloss, placera mat och vatten lämpligt, hästen kan ju få ha huvudet ut mot gången om han vill, men kan inte vandra. Du behöver inte bygga om spiltan och SYMPTOMET är borta.

Dock är det bättre att ta bort grundorsaken om det går, och det är ofta att hästen inte riktigt trivs med att stå i box såsom den gör. Ibland är enda lösningen lösdrift tyvärr, och då det ju inte alltid är möjligt kan det vara möjligt med att köra delvis att minska problemet och delvis symptomlösning. Dvs längre/mer tid ute, men spilta på natten.

Om det bara är vissa specifika tillfällen så bind upp DE tillfällena omd et fungerar? (hästen ska INTE stå uppbunden och stressad, utan en förutsättning för uppbindning är att den är LUGN av det).

Bildäck osv är bara symptomdöljande, hästen kommer hitta på något annat för att få utlopp för det som gör att den vandrar.

Mitt ungsto boxvandrar om hon står inne för mycket, och om hon blir stressad. Så, jag har kortat hennes innetid markant, och i de lägen när jag vet hon stressas och kan stressvandra så binder jag upp. Hon har självklart fri tillgång på grovfoder. Leksaker etc skiter hon helt i.

nåå TS ditt minsta bekymmer ljust nu med denna hästa är väll underhalsen eller hur :confused:

Armani__: Jo, det har vi också provat, fast med ett vanligt grimskaft. Det går ju bra, men bara så länge man själv är där:angel: Han går mest på morgonen innan han får mat/blir utsläppt, så det fungerar nog inte eftersom jag just som du skrev, inte vill ha boxdörren öppen på natten:p

Åke: Han får panik när han inte ser vad som händer, vår spilta är ju gjord så de står med huvudet in mot väggen och då ser inte han allt som han tycker att han måste se... Han har inga problem att stå uppbunden på stallgången, men där kan han ju inte stå hela natten:rofl:

TheOne: Ja, det är inte lätt att bli av med gamla ovanor, men man kan ju försöka iaf... Det där med halmbalar lät bra, men jag tror han skulle bli förbannad för att de står i vägen:o Tuggsaker i boxen kan fungera, grankvistar äter han bara i en viss mängd, sen är det inte kul längre, så risken är att han tröttnar på sakerna och går runt ändå....

Vickis-pajala: Jo, det blir ju en perfekt cirkel:crazy: Borstar i taket är ganska uteslutet, vill inte att han ska få underhals... Kanin, nja, han kan bli lite sur och jag vill inte se en mosad kanin på morgonen... :o Grovfoder får han mycket, men just eftersom det är på morgonen/natten som han går mest, brukar allt ta slut eller ligga omkringstrött i boxen när jag kommer ut på morgonen. Han har stått på halm, men det hjälpte inte mycket....
Han är inte sjuk. (Pptit att han inte blir det heller...)

Hmm, prognosen ser inte god ut:p någon annan som har något bra tips??
Tack alla som svarade iaf!:D

Vadå inte ser? Hästar ser ju bakåt. Annars så får ni väl ha han bakofram i spiltan.

Nej, spiltan går inte att bygga om eftersom den ligger mellan två boxar. Lös häst i stallet? Nej, kommer inte på fråga, fungerar bara inte hos oss... ;) Det där med ingen betfor osv på kvällen kan ju vara nått, men han går ju mest på morgonen, på kvällen/natten sover han som de andra... Men värt att tänka på...

Fröken_Skåne: Han är under uppbyggnad eller vad man ska säga.. Han bygger muskler och måste få mer hull, så då får han mkt mat, men inte mer än han behöver. Förr när han var i toppkondis och reds mycket mer så gick han runt iaf... Så det ligger nog inte där tyvärr, annars hade det ju vart lätt att ordna:D Men det är ju annars en mycket trolig orsak...

Du e rolig du... Så du menar att du inte kan bygga en vägg för att han står mellan två hästar? Jag kan lova dig att det går utmärkt att dela en box...

*kl*
Tycker det låter som att TS inte tycker detta är ett särskilt stort problem för i princip alla förslag som framkommit har blivit bortförklarade på ett eller annat sätt, så fler förslag kanske är onödigt?!?!

Alexandra_W, att gå till grunden med problemet tycker jag låter väldigt vettigt, särskilt om det handlar om en unghäst som du har, men är det inte möjligt att för en häst som hållt på i 8-9 år med boxvandring så kan detta ha blivit en vana? Han kanske började pga att han var uttråkad, men idag är det bara en vana?? Och då borde ett sätt att bryta mönstret kanske kunna få hästen att sluta.. bara en tanke :)

Alexandra_W, att gå till grunden med problemet tycker jag låter väldigt vettigt, särskilt om det handlar om en unghäst som du har, men är det inte möjligt att för en häst som hållt på i 8-9 år med boxvandring så kan detta ha blivit en vana? Han kanske började pga att han var uttråkad, men idag är det bara en vana?? Och då borde ett sätt att bryta mönstret kanske kunna få hästen att sluta.. bara en tanke :)

Jo, visst kan det bli - och blir ofta - en olat. Dvs även om du tar bort anledningen somf rån början fick hästen att vandra så fortsätter den. Men det är omöjligt att veta om det är olat eller 'berättigat' innan man provat ta bort själva orsaken.

Och boxvandring är inte bra nånstans för hästen ben t ex, så det kan vara nog så viktigt att bryta mönstret. Om man t ex binder upp en boxvandrare så brukar man kunna se ganska bra iaf varför den vandrade just då. En uppstressad häst som vandrar pga stress, och du binder upp den, den kommer inte stå lugnt och avspänt och sova t ex. Däremot om hästen har lätt att ta till vandringsbeteendet för det är invant, då brukar de bli lugna av att stå fast.

Kan ta min treåring som ex. Hon började vandra vid en boxvila, och har sen dess haft lite för lätt att ta till beteendet såfort hon blir uppstressad eller för dend elen UPPSPELT eller tycker att 'hallå, jag då?'. Således, hon vandrar under boxvilor, där hjälper det inte att binda upp, då står hon och kastar med huvudet och gräver med frambenen etc. Dvs stressnivån är fortsatt hög och orsaken är inte borta.

Hon kan vandra ibland om en annan häst får massa uppmärksamhet och hon ingen också. T ex om massören/hovslagaren är här och skor en annan häst. Om jag då sätter fast henne så, står hon lugnt och äter/tittar/sover. Dvs där är det mer olat, hon blir lite uppspelt/upprörd och tycker 'hallå, bry dig om miiiig istället', och det triggar vandringsbeteendet, som sen blir en ond cirkel med uppspelt/uppstressad och vandrande. Går man in och bryter vandrandet så blir hon lugn. Eftersom hon EGENTLIGEN inte är uppstressad/mår dåligt, men triggar sig själv med vandrandet.

Så, men får prova och se, men alltid börja med att försöka ta bort grundorsaken och lösa det så så långt det är möjligt. Min dam skulle ju t ex inte vandra alls på lösdrift, men det är inte möjligt/önskvärt för mig att ha henne på lösdrift. Så jag har försökt lösa problemet så långt som möjligt genom lång utevistelse och fri tillgång på mat (utan mat inne vandrar hon ofelbart), och de där 'vandringsattackerna' när hon tycker hon ska ha uppmärksamhet de binder jag upp henne vid.

Jag har bara ett råd om inte de tips du fått här om 'leksaker' (dvs öka sysselsättningen) inte fungerar, och det är att endera se till att hästen står inne längre, eller så bygger du en spilta av boxen...

Ska han stå inne längre? Eller skrev du fel? Utveckla gärna ifall du skrev rätt=)
Som jag har skrivit så uppenbarar sig "symptomen" under morgonen, från det att han vaknar tills det att han får gå ut. Jag kan ju inte gå ut kl. 01.00 och binda upp honom, för att låta honom sen stå där till kl. 08.00, då vi vanligtvis släpper ut honom...

Annars har du helt rätt, självklart ska man försöka hitta orsaken till beteendet osv. Men förmodligen så är orsaken att han vaknar tidigt, vill ut med en gång och blir stressad/sur/ngt annat, när han inte får komma ut på en gång. Det är DET jag vill komma åt och göra någonting åt det. Så jag ville ha lite tips på saker som kan underhålla honom från det att han vaknar tills det att han får komma ut, men det har kanske inte framgått...

Jag har haft honom i spilta, men det passar inte honom, han blir bara mer stressad/irriterad, tyvärr... Han är en speciell herre...
Eftersom han har hållt på så länge så har det förmodligen blivit en vana och det kan bli svårt att bryta den, men jag vill iaf försöka, just eftersom det sliter på benen. Vill också förtydliga att vi har försökt med mycket, men ibland skadar det inte att ta hjälp från utomstående...

? Du menar vad? Jag har sagt att jag vill inte att han ska få någon underhals, kan förtydliga med att vi har provat att hänga saker i taket, men det funkar inte...

Ja, jag ser mig själv som relativt underhållande:)

Du har nog inte förstått riktigt hur det ser ut i vårt stall, och det begär jag inte heller, eftersom du aldrig varit här och jag är dålig på att förklara. Men hur som helst, ja, hästar ser bakåt. Vi har, som jag sagt *räknar* X antal ggr, provat och misslyckats med att ha honom i spilta... Så det är uteslutet, tyvärr...

Ta bort fri tillgång till hö, se till att han hunnit bli lite hungrig när tiden för boxvandrandet börjar och installera en höautomat. Stressade hästar på fri tillgång tycker jag tenderar till att inte bry sig så mycket om det där höet som alltid finns där, speciellt som dom redan ätit upp det gottaste...

*kl*
Tycker det låter som att TS inte tycker detta är ett särskilt stort problem för i princip alla förslag som framkommit har blivit bortförklarade på ett eller annat sätt, så fler förslag kanske är onödigt?!?!

Du har uppenbarligen inte läst mina inlägg...

Till alla: Eftersom jag har fått en hel del tips, så vill jag säga: Tack för visat intresse, jag har fått en del idéer som är väl värda att testa och en del tankar som jag definitivt kommer att ha i åtanke!
Har ni fler bra idéer så är de välkomna, men annars så har jag nog tillräckligt för att hålla mig, och förhoppningsvis gubben ifråga, sysselsatta en tid framöver:D
Ett tips, läs tråden innan du skriver!;)

? Du menar vad? Jag har sagt att jag vill inte att han ska få någon underhals, kan förtydliga med att vi har provat att hänga saker i taket, men det funkar inte...

okej jag läste inte det:crazy: :crazy: utan jag förstod det som om du INTE hadde prövat att hänga borsta i taket pga underhals
men ASP om du lägger in det i box att kusen tuggar på det för att avleda mannövern boxvandring
fast då har du ju nästa bekymmer kanske:crazy: ´
krubbitning

Ta bort fri tillgång till hö, se till att han hunnit bli lite hungrig när tiden för boxvandrandet börjar och installera en höautomat. Stressade hästar på fri tillgång tycker jag tenderar till att inte bry sig så mycket om det där höet som alltid finns där, speciellt som dom redan ätit upp det gottaste...

Ok, bra idé, men hur fungerar en sån?:o Jag har aldrig hört talas om höautomater:D

Minns inte var jag sett dom men de är vanliga, en liten plåtlåda du fyller med hö och som öppnar sig och tömmer sitt innehåll vid en inställd tid. :)

asp är ett sorts lövträd, som björk, lönn m.fl

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 729
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 203
Senast: Freazer
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 460
Senast: tanten
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 903
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Linser
  • Pusseltråden