Maui

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av att ha boxmatta till sin häst? Läser i annonser att man sparar in massa strö. Stämmer det? Vad använder ni för strö och vilken typ av matta?
Vi har litet stall med container o vill minska mängden gödsel som vi kör ut varje dag. Speciellt en häst grisar ner i boxen så det ser aldrig rent ut.

Hej! Jag har tjock gummimatta i alla boxar. Jag har ungefär lika mkt strö som jag haft i boxar utan matta så jag kan inte säga att jag sparar så mkt strö :) Däremot så tyckte min ET att det är jättebra med matta för leder, muskler osv :)
Varje sommar släpar vi ut mattorna och rengör dom med ngt desinficerande och det är ruskigt tungt arbete. Mattorna som jag har väger multum:D Sen måste betongen under mattorna rengöras och sen torka ordentligt, och när allt är torrt brukar jag strö kalk och stalosan innan mattorna släpas tillbaka. Om man lämnar mattorna år efter år så att det aldrig får torka/andas så kan betongen under "vittra" sönder (vi fick gjuta om när vi köpte gården, under mattorna var betongen som pulver/flagor pga åååååratals instängd fukt/hästkiss..)
Men även om det är lite jobb med mattorna så har jag inga planer på att sluta använda dom. Nu är gummimattorna jag har gamla, hutlöst tunga och jättetjocka, kanske de nya som finns på marknaden är lättare och kanske andas? :)

Haft matta i en box för många år sen. Min plan var ha matta i alla på sikt. Nu har jag inte matta i någon box, tror det talar för sig själv angående min erfarenhet.

FÖRDELEN med matta är för de som prompt ska skrapa fram betongen och för de som boxvandrar ner till betongen. Det är den enda fördelen jag kan komma på faktiskt.

Strömässigt så samma mängd strö, give or take. Provade med mindre strö och visst det funkar såtillvida att de inte får liggsår osv. Men det blev sjukt äckligt det ströet som var så då låg de i äckligt strö istället. Sen det som ovanstående sagt, om att släpa ut mattor, lufta betongen, spola rent osv.

Däremot har jag mattor på stallgång och skötselplats. DET tänker jag aldrig sluta med, bara fördelar för både folk och fä =)

Har boxmatta hos gamla damen. Mattan är 4 cm tjock och väger 35 kg per/styck. det är en kvadrat i var matta. Spar inte in på ströt men liggkomforten är bättre och det blir inte så kallt på golvet inbillar jag mig. Men gamla damen ligger mer sen hon fick mattorna i sin box. Mattorna ligger stilla men är skapligt tunga.
Med vänlig hälsning
Pudlan

Upplever inte att man sparar strö, det enda mattan bidrar till är att ersätta en permanent bädd. Strölager kommer man inte undan, och det mockar jag igenom varje dag.

Har matta o lika mycket strö som vanligt. Står på halm. De är tunga som sjutton o grepen hakar i ibland vid mockning, är lite skarvar.
För min egen del är det inga fördelar alls. Behöver ifs inte hantera dem då jag står inackorderad så de fixar stallägaren när de rengör stallet.

Men vi har dem i dels för att skona golvet och tydligen för att spara på brodden va de nån som sa ... Fast om min häst nån gång står direkt på betongen har jag på tok för lite strö så mina brodd kvittar de då för. Däremot har några andra i stallet betydligt mindre strö och det tror jag beror på att de tycker gummimattan skyddar. Kanske blir det mindre friktion o därför mindre risk för liggsår men blir knappast nån mjuk bädd som jag vill ha. Jag har ju inte strö enbart för att suga upp urinen utan även för att det ska vara mjukt att ligga på. En gummimatta är inte mjuk på det sättet.

Är det någon som har erfarenhet av att ha boxmatta till sin häst? Läser i annonser att man sparar in massa strö. Stämmer det? Vad använder ni för strö och vilken typ av matta?
Vi har litet stall med container o vill minska mängden gödsel som vi kör ut varje dag. Speciellt en häst grisar ner i boxen så det ser aldrig rent ut.

Vi hade matta i ett stall jag stod i. Det minskade inte spånåtgången. Det lades dock in för att göra det. Men de testade 2 olika typer utan framgång.

Jag gillar boxmattor, men det är för att det ger en skönare kännsla än betonggolv, det är ju som att jämföra stå och jobba på hårt golv eller på ergomatta. Jag vet ju vad min kropp tycker, trots att jag inte står mer än ett par timmar i sträck max på samma ställe på jobbet.
Så för hästar som är kännsliga för liggsår på hasen är det toppen. Inbillar mig också att det reflekterar värme och isolerar mot kylan när man har kallstall.

Nackdelen är att det är tungt att ta ut och göra rent, har man det i gången är det dessutom riktigt hala på vintern när hästarna kommer in med lite snö och is i hovarna.

Min gamla häst hade det för hon var en tung rejäl donna och fick liggskav när hon låg i boxen så la en under bädden vilket hjälpte.
Däremot märkte jag inte att man sparade ett strunt på åtgången. Stod på halm en tid och spån en tid och båda gick åt lika mycket med som utan mattan. Så mattan är nog mer bekvämlighet för hästen än spar för plånboken :)

Jag räknade på det då jag tidigare hade en häst som varje natt grävde sig ner till betongen och sedan la sig där trots att det då var meterhögt med halm omkring henne. Det stod mellan att börja ha torvbädd eller att ha mattor med torv ovanpå. Jag räknade ut att det hade tagit mig minst 10 år/box att tjäna in summan om jag hade kunnat använda hälften så mycket torv som jag använder idag så för min del är det billigare med tjocka torvbäddar än att ha mattor. Dessutom slipper jag det tunga arbetet med att hålla mattor och golv fräscht.

Jag har matta i halva boxen (utan nagonting pa), och i andra halvan permanentbadd. Det funkar jattebra. Golvet haller sig torrt under mattorna. Den andra sidan skots som en vanlig permanentbadd. Det har definitivt dragit ner pa bade kostnad och tid for mig!

Jag har matta i Lösdriften och har sparat massor av strö på det och ändå kan hästarna ligga på mindre spån och matta. Isolerar .

Nackdelen är att det är tungt att ta ut och göra rent, har man det i gången är det dessutom riktigt hala på vintern när hästarna kommer in med lite snö och is i hovarna.

Jag ströar stallgången vintertid av den anledningen. Tunt lager torv eller spån på mattan. Vet inte om det funkar i varmstall dock (iofs borde mattan där inte bli lika hal, min matta är bara hal om de kommer in med styltor - sådana slås ut utanför, eller om mattan är fuktig eller isig - vilket den lätt blir när de drar in snö och väta).
Jag har dock ett såphalt betonggolv under, så utan matta är inget alternativ här riktigt heller (innan gummimatta la jag bastmattor på golvet)

Hovslagaren uppskattar mattan, tydligen mycket skönare att stå på än betong.

Spara strö gör man genom att mocka bättre, inte genom att lägga in mindre... ;)

Har turen att komma från en region där uttjänta transportband från industrin är lätt att komma över billigt och dessa ligger i botten av bädden för att förhindra skav på hästen som har en förmåga att gräva ned sig i spånet när han sover.
Eftersom han bara kissar på ett ställe blir bädden inte så fast som jag skulle vilja ha den, över hela boxen.

Liknande trådar

Foder & Strö I stallet där vi står nu sen i somras är det halm som strö (ingår obegränsad mängd). Min häst kissar vid sidorna, är stor o tung o rör...
Svar
10
· Visningar
1 489
Senast: Leeelot
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 490
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat