Han som körde in min häst har dalmatiner. Den ena for runt vagnen precis som jag själv skulle vila ha det. Lite avstånd men ändå i närheten. De dalmatiner jag har träffat har dock varit skygga. Är det symptomatsikt med rasen?
Vill inte ha en vuxen hund. Jag har möjlighet att ge valptid till mina barn och det bara måste väl vara det mest underbara man kan ge sina barn. Kommer väl ihåg så väl glädjen när vi hade vår valp för snart åtta år sedan, barnens lycka, så jag vill gärna ha valp. När kidsen flyttar hemifrån så är det inte lika viktigt.
Dalmatinern är en väldigt aktiv sällskapshund, min ena följde hästen helt naturligt utan någon träning alls, min andra var ett måndagsex med stark jaktinstinkt, det är dock väldigt ovanligt! Dom ska vara följsamma och hålla sig nära ägaren. En dallis kan man aldrig motionera trött utan dom behöver använda skallen! Ofta mycket duktiga spårhundar. En dragsektion har startats upp av dalmatinersällskapet och det ser riktigt roligt ut! Dalmatinern är otroligt familjekär men oftast totalt ointresserad av andra människor. Dom är duktiga vakthundar och det finns en del skärpa i rasen. Nackdelarna är dom miljoner vita hår dom fäller varje sekund! Dom kan också vara rejält frusna, så att ligga i ett kallt stall eller en kall bil är inget alternativ! Men får dom hålla igång och med bra täcke eller overall brukar det gå bra