Boxer, som sällskap, i stall, på jobb och familj?

Rialavargen

Trådstartare
Hejsan
Min lapska vallhundshane börjar bli lite till åren och jag har kika runt lite på andra raser.

Det jag erbjuder min hund är att den alltid är med mig, även på mitt arbete. Utöver vanlig arbetsdag så följer min hund alltid med mig till stallet.
Hunden kommer att aktiveras med lite sökövningar, samt lite drag :love: när den är färdigvuxen, men framför allt en familjehund, stallhund. Lydnad är ett ganska viktigt inslag i min vardag med hund, så det kommer att vara ganska många lydnadsövningar tills de sitter. Jag kommer inte att tävla, mer än någon utställning då och då. Kommer inte att gå kurser mer än vid enstaka tillfällen.

Har boxerns större behov av aktivering än vad jag kan erbjuda eller passar boxern mig?

Det jag kan säga är att de boxrar jag träffat kräver betydligt mer än vad du erbjuder. Men jag rör mig i brukshundvärlden så måhända finns det linjer som är annorlunda avlade.
Kolla med boxerklubben.

Jag har levt med en lapsk vallhund nu i snart åtta år. Vi var väldigt aktiva med kurser och drag när han var frisk. Sedan han fick sin diagnos har vi dragit ned på det mesta. Jag köpte häst och har nu inte lika mycket tid till att gå kurser, lägga spår etc och jag tror inte jag kommer att mer tid i framtiden. Jag är bara ärlig mot mig själv om tidsaspekten.
Jag tror dock att med nästa hund så tar jag upp drag, för jag tycker det är en rolig vardagssyssla.

Jag vill gärna ha en hund som söker och vill ha kontakt. Min lapsk är ganska egen och inte så tillgänglig. Han vill vara med familjen, men med ett litet avstånd. Jag har sett lite sådant bland de lapska, och jag tror inte jag vill ha det i nästa hund.
Jag vill ha en hund som söker ögonkontakt/är mera tillgänglig, som har lite stabilare kropp, robust. Mindre jaktlust än vad jag har idag. Jag tror att jag vill ha en paus från "urhundar" hund av spetstyp.
Jag tror inte jag vill ha någon klassisk retriever.
Naturligtvis vill jag ha en familjekär individ. En glad skit vill jag ha:-)
De boxrar jag har träffat, har gett så mycket kärlek på så kort stund, att man undrar hur det är möjligt? Deras glädje är så härlig. Det finns naturligtvis i andra hundar också, men samtidigt så har jag alltid haft en dragning åt boxer. Just det kan jag inte förklara...
Lite osammanhängande...

En staffe hade inte varit något? Har med min i stallet varje dag och tränar en hel del spår. Han älskar det. :love: På vintern drar han småkusinerna i pulkan och är mycket duktig i lydnad!

Det jag erbjuder min hund är att den alltid är med mig, även på mitt arbete. Utöver vanlig arbetsdag så följer min hund alltid med mig till stallet.

Vad händer under din arbetsdag och hur stimulerande är miljön för din hund där? Ligger den under skrivbordet eller händer det något som intresserar den?
Vad händer för din hund i stallmiljön? Vilka behov får den utlopp för där och hur ser du att den passar in?

Vad händer under din arbetsdag och hur stimulerande är miljön för din hund där? Ligger den under skrivbordet eller händer det något som intresserar den?
Vad händer för din hund i stallmiljön? Vilka behov får den utlopp för där och hur ser du att den passar in?
Hunden ligger i bak i bilen, om jag är ute och reser. Bokar hotellrum med hund. Reser jag dagsturer är det bilen som gäller. Prommisar och ibland lek med kunderna hundar. Annars rekreationsprommisar i skog.
På kontoret är det mycket sova i mitt rum. Prommisar med min mamma och hennes hund.
Stall, där är förhoppningen att hunden kan springa intill. Jag brukar ofta göra en sökövning att gömma handsken i spåret. Det är väl vad som kommer hända hundens liv.

Med det du beskriver hade jag strukit bruksraserna. :)

Vad är det som gör att du dras till boxer?

Håller med, med det som erbjuds tycker jag inte att TS ska titta åt bruksraserna.

TS, det låter mer som du borde titta mer åt ex grupp 9 (sällskapshundar), eller kanske några av raserna i grupp 2 (pinchrar, schnauzrar, molosser, bershundar samt sennenhundar).

Hunden ligger i bak i bilen, om jag är ute och reser. Bokar hotellrum med hund. Reser jag dagsturer är det bilen som gäller. Prommisar och ibland lek med kunderna hundar. Annars rekreationsprommisar i skog.
På kontoret är det mycket sova i mitt rum. Prommisar med min mamma och hennes hund.
Stall, där är förhoppningen att hunden kan springa intill. Jag brukar ofta göra en sökövning att gömma handsken i spåret. Det är väl vad som kommer hända hundens liv.

Det är jättebra att du är ärlig och har ställt upp för dig själv vad det är för tillvaro din hund behöver passa in i! Men nej, jag tror inte det vore en god idé med en boxer. Kanske om du tittar efter en vuxen omplacering som är väldigt laid back, men då hade jag velat lära känna den hunden rejält så den inte beskrevs som lugn och avslappnad för att den var superdeprimerad...

Boxrar är jättehärliga hundar, jag fattar verkligen att du fallit för dem. Jag är själv enormt svag för dem, men hälsoläget är rätt avskräckande också tyvärr. Men vad du söker är alltså en hund som är mer förarorienterad än din tidigare, den biten borde inte vara så svår - du får som du sa utesluta spetsar och urhundar ;). Hunden ska vara glad och människokär, pigg men framförallt nöjd att få hänga med... Vad tror du om en dalmatiner?

Det är jättebra att du är ärlig och har ställt upp för dig själv vad det är för tillvaro din hund behöver passa in i! Men nej, jag tror inte det vore en god idé med en boxer. Kanske om du tittar efter en vuxen omplacering som är väldigt laid back, men då hade jag velat lära känna den hunden rejält så den inte beskrevs som lugn och avslappnad för att den var superdeprimerad...

Boxrar är jättehärliga hundar, jag fattar verkligen att du fallit för dem. Jag är själv enormt svag för dem, men hälsoläget är rätt avskräckande också tyvärr. Men vad du söker är alltså en hund som är mer förarorienterad än din tidigare, den biten borde inte vara så svår - du får som du sa utesluta spetsar och urhundar ;). Hunden ska vara glad och människokär, pigg men framförallt nöjd att få hänga med... Vad tror du om en dalmatiner?
Han som körde in min häst har dalmatiner. Den ena for runt vagnen precis som jag själv skulle vila ha det. Lite avstånd men ändå i närheten. De dalmatiner jag har träffat har dock varit skygga. Är det symptomatsikt med rasen?
Vill inte ha en vuxen hund. Jag har möjlighet att ge valptid till mina barn och det bara måste väl vara det mest underbara man kan ge sina barn. Kommer väl ihåg så väl glädjen när vi hade vår valp för snart åtta år sedan, barnens lycka, så jag vill gärna ha valp. När kidsen flyttar hemifrån så är det inte lika viktigt.

Tvärtemot vad många säger så tror jag visst du kan ha en boxer. De är visserligen brukshundar men ganska dåliga sådana. De boxrar jag känner till lever som aktiva familjehundar. En del tränar och tävlar med sina men de kämpar tyvärr ofta i motvind, ofta pga att hunden egentligen inte är jätteintresserad av att jobba.
Däremot tycker jag den dåliga hälsan borde vara skäl nog att titta på andra raser. Vill du ändå ha boxer rekommenderar jag en tik då jag upplever att många hanar kan vara svåra att styra och vara aggressiva mot andra hundar.

Han som körde in min häst har dalmatiner. Den ena for runt vagnen precis som jag själv skulle vila ha det. Lite avstånd men ändå i närheten. De dalmatiner jag har träffat har dock varit skygga. Är det symptomatsikt med rasen?
Vill inte ha en vuxen hund. Jag har möjlighet att ge valptid till mina barn och det bara måste väl vara det mest underbara man kan ge sina barn. Kommer väl ihåg så väl glädjen när vi hade vår valp för snart åtta år sedan, barnens lycka, så jag vill gärna ha valp. När kidsen flyttar hemifrån så är det inte lika viktigt.

Skygga skulle jag inte kalla dem, men de kan vara reserverade mot främlingar. De har viss vakt i sig (från min synvinkel ganska lite, men så kommer jag från en annan typ av hundar också ;)), och är ofta gladare i folk de känner. De dalmatiner jag själv känt skulle jag absolut inte kalla skygga, utan glada och roliga hundar. Men som med alla raser är det nog viktigt att man kollar upp föräldradjur och försäkrar sig om att uppfödarens avelsmål går i linje med vad man faktiskt söker.

@Barret har väl dalmatiner tror jag, kanske kan komma in och sprida lite ljus? :)

Vad gäller valptid och barn... Är du helt säker på att du minns riktigt hur det var? ;)
Valpar bits. Och bits och bits och bits och bits och bits. De biter i ens kläder, de biter sönder ens leksaker, de biter en i händer, armar och ben, de kissar och bajsar på golvet så man råkar kliva i det, de tar tid och uppmärksamhet, osv... Jag älskar valpar, jag tycker det är jätteroligt, men jag fattar verkligen de som hellre slipper också. Och det är få ungar jag sett faktiskt uppskatta valptiden - i alla fall så mycket som de trodde de skulle göra innan den lilla terroristen dök upp. :D

Skygga skulle jag inte kalla dem, men de kan vara reserverade mot främlingar. De har viss vakt i sig (från min synvinkel ganska lite, men så kommer jag från en annan typ av hundar också ;)), och är ofta gladare i folk de känner. De dalmatiner jag själv känt skulle jag absolut inte kalla skygga, utan glada och roliga hundar. Men som med alla raser är det nog viktigt att man kollar upp föräldradjur och försäkrar sig om att uppfödarens avelsmål går i linje med vad man faktiskt söker.

@Barret har väl dalmatiner tror jag, kanske kan komma in och sprida lite ljus? :)

Vad gäller valptid och barn... Är du helt säker på att du minns riktigt hur det var? ;)
Valpar bits. Och bits och bits och bits och bits och bits. De biter i ens kläder, de biter sönder ens leksaker, de biter en i händer, armar och ben, de kissar och bajsar på golvet så man råkar kliva i det, de tar tid och uppmärksamhet, osv... Jag älskar valpar, jag tycker det är jätteroligt, men jag fattar verkligen de som hellre slipper också. Och det är få ungar jag sett faktiskt uppskatta valptiden - i alla fall så mycket som de trodde de skulle göra innan den lilla terroristen dök upp. :D

Vår valp klöv tungan på vårt barn! På akuten hade de aldrig varit med om något liknande... Barnet hade tungan ute, valpen råkade riva hennes tunga i tu, med sin vassa valptand. Det var inget märke under på tungan så det var inget bett, men en reva, läkarens uttalande. Det var en olycka, inget utfall, jag var med när det hände. Sen var det några skor som rök...
Visst kommer jag ihåg de vassa tänderna:-)
Lever med hund som har Ulcerös Kolik, så jag torkar diarrehögar inomhus, om jag missar att han fått i sig något olämpligt. Det händer inte så ofta som tur är. Att torka valpbajs, kanske kan jag se till att det blir kidsenuppgift;-)

Gissa om jag förskönar tiden med valp...

Jag är ganska familjär med en spansk vattenhund, med mycket vakt i sig. Det vill jag inte ha när hunden är med på jobbet. Min personal måste vara trygga att gå in på mitt rum.
Jag ska kika lite på dalmatiner och korthårig collie.

Vår valp klöv tungan på vårt barn! På akuten hade de aldrig varit med om något liknande... Barnet hade tungan ute, valpen råkade riva hennes tunga i tu, med sin vassa valptand. Det var inget märke under på tungan så det var inget bett, men en reva, läkarens uttalande. Det var en olycka, inget utfall, jag var med när det hände. Sen var det några skor som rök...
Lever med hund som har Ulcerös Kolik, så jag torkar diarrehögar inomhus, om jag missar att han fått i sig något olämpligt. Det händer inte så ofta som tur är. Att torka valpbajs, kanske kan jag se till att det blir kidsenuppgift;-)

Jag är ganska familjär med en spansk vattenhund, med mycket vakt i sig. Det vill jag inte ha när hunden är med på jobbet. Min personal måste vara trygga att gå in på mitt rum.

Jamen dåså. Sålänge du är medveten om hur en valp verkligen är. ;)

Spansk vattenhund skulle jag nog säga är en helt annan femma, men ta reda på lite mer och fundera. :)

Jamen dåså. Sålänge du är medveten om hur en valp verkligen är. ;)

Spansk vattenhund skulle jag nog säga är en helt annan femma, men ta reda på lite mer och fundera. :)
Förmodligen kommer min hund att överleva alla sina kullsyskon, även fastän han är sjuk... Så det kan dröja tills nästa hund traskar in i vårt liv. Jag har gott om tid på mig.
I morse sprang min hund emot mig, med sitt huvud lite sänkt, sina öron rakt fram, med blicken fokuserad på mig, fick lite gåshud. Jag älskar att se en lapsk i rörelse. Och det skulle kännas tryggt att satsa på något som man kan... Men så är det där med tillgängligheten. Samt att jag vill ha hund med zero jaktinstinkt, önsketänkande.

En tanke - vill man ha en hund med så pass tunn päls som t ex boxer om det blir mycket stallmiljö. Tänker på köld och att dom fryser:) Jag skulle nog vilja ha en hund med underull om jag skulle vilja ha en stallhund.

Vi har en schnauzervalp hemma nu och han bits och rivs och lever loppan. Barnen är som tokiga i honom och han får både skäll, beröm, mycket klappar och även ett diplom har han fått.

De leker jättebra tillsammans och han håller sig i skinnet och biter inte allt för hårt och lyssnar ganska bra på deras uppmaningar.

Om man har översikt och lär barnen hur det skall hantera valpen, så har de så roligt tillsammans!

Hos oss är yngsta matten den som har mest disciplin på valpen. Hon har koll på mat-, lek och tider för rastning.

Han tyr sig mest till henne och de har så roligt ihop, men han leker väldigt gärna med det barn som bjuder in, så han är inte väldigt petig.

Så, ja, jag förstår din önskan att erbjuda barnen ett sådan barndomsupplevelse.

I övrigt kan jag rekommendera schnauzern som är robust, lojal och lämplig det liv du tänker erbjuda den.

Tvärtemot vad många säger så tror jag visst du kan ha en boxer. De är visserligen brukshundar men ganska dåliga sådana. De boxrar jag känner till lever som aktiva familjehundar. En del tränar och tävlar med sina men de kämpar tyvärr ofta i motvind, ofta pga att hunden egentligen inte är jätteintresserad av att jobba.
Däremot tycker jag den dåliga hälsan borde vara skäl nog att titta på andra raser. Vill du ändå ha boxer rekommenderar jag en tik då jag upplever att många hanar kan vara svåra att styra och vara aggressiva mot andra hundar.

Håller med. Tycker många här målar upp brukshundarna som värsta monster som behöver aktiveras i timmar varje dag.
Alla raser som tillhör bruksraserna tycker inte jag är särskilt krävande utan passar även som aktiv sällskapshund.
Sen kan man även titta på individnivå och hitta några "avarter" i dom mer krävande raserna också. Kanske dock är svårt om man vill ha valp.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 143
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 308
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 511
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka