Box eller skåp?

Trissa

Trådstartare
Vi har bara en såndär halv liten frys med tre lådor, och har länge pratat om att vi måste komplettera med en större frys. Men vi kan inte komma överens om det ska vara en box eller ett skåp! Vad säger ni? Och hur väljer man rätt i djungeln, mer än att vi vill förstås ha en som drar så lite ström som möjligt. Helst skulle jag vilja köpa en begagnad frys, men de som finns ute har sällan någon energiklassning alls, eller mycket dålig.
 
Jag skulle personligen tycka att box är något som man kan förvara i under långa perioder (som styckade delar efter jakt etc), dvs inte något som man behöver stå och plocka i så himla ofta då det hamnar lätt huller om buller. Eller ha i sommarstugor.

Medan skåp är mera för vardagen där man plockar ut och in nästan dagligen. Då är det bra att kunna organisera för att inte behöva plocka ut halva frysen för att nå den där påsen med svamp nere i vänstra hörnet någonstans ... eller var det i det högra? :grin:
 
Vi har både skåp och box och jag håller med om det som skrivits tidigare. I box är det lätt att det på botten blir liggande, det är mycket lättare att komma åt och få bra överblick i skåp.
 
Med lite uppfinningsförmåga är det inte så svårt att hålla ordning i en box, enklast är med staplingsbara lådor med etiketter på, t ex spenat, mangold, bondbönor, sockerärtor osv... Fyll med den mängd ni behöver för en måltid + ev lunchbox, går även bra med ICA/COOP kassar.
 
Jag har haft en frysbox som extra när jag behövde mer frysutrymme än min 1/2-frys har. Tidigare har jag haft ett extra frysskåp. Boxen köpte jag förvisso ny, men den drog betydligt mindre el än skåpet och rymde så himla mycket mer (jag har låg elförbrukning i allmänhet så mina elräkningar är inte särskilt höga, men jag märkte av bytet. Och har knappt märkt nån skillnad sen jag sålde boxen.). Jag gillar frysbox bäst! Men en lär ha nån form av system så att det inte blir rörigt. Fast det tycker jag behövs i ett skåp också, åtminstone när det börjar bli välfyllt.. :p
 
Vi har fortfarande inte lyckats bestämma oss... Inser att det nog är en god idé att fundera på vad vi ska ha var någonstans först, inte minst med tanke på att den nya frysen inte kommer att stå inne i huset.
 
Den enda stora fördelen jag ser med box är att det är lättare att frysa stora saker.
Ett frysskåp har betydligt större frysutrymme per golvyta (ofta mer än dubbelt så mkt som en box), ger mindre dödutrymme ovanför, och är lättare att komma åt saker i.
 
Vi bytte ut vår fullt fungerande box mot ett skåp. Boxen var alltid kaos i, ingen överblick och man fick stå på huvudet i den för att leta rätt på det man visste fanns där nere någonstans.
 
Som extrafrys hade jag valt en box, jag hade både och innan men använde nästan bara frysboxen så den kombinerade kyl/frysen byttes ut mot ett kylskåp.
 
Vi har fortfarande inte lyckats bestämma oss... Inser att det nog är en god idé att fundera på vad vi ska ha var någonstans först, inte minst med tanke på att den nya frysen inte kommer att stå inne i huset.
Så har jag det,frysskåp inne och box i magasinet, nästa gång blir det ingen box,vilket skit,har ingen aning om vad den innehåller men den är proppfull och man stånkar o stönar varje gång man behöver ta på sig för att springa ut dit.
 
Vi har bara en såndär halv liten frys med tre lådor, och har länge pratat om att vi måste komplettera med en större frys. Men vi kan inte komma överens om det ska vara en box eller ett skåp! Vad säger ni? Och hur väljer man rätt i djungeln, mer än att vi vill förstås ha en som drar så lite ström som möjligt. Helst skulle jag vilja köpa en begagnad frys, men de som finns ute har sällan någon energiklassning alls, eller mycket dålig.

Vi har en extra box. Sambon jagar och vi får då ibland fylla stor yta med kött. Vi köper också stora mängder röding i klump som stolpes där. Sen är den ju inredd med lådor så man kan ha en del saker mer lättillgängligt.
Vi valde box just iom att de rymmer mer för pengarna. Jag tycker inte det är svårt att hålla det organiserat.
 
Vi har en extra box. Sambon jagar och vi får då ibland fylla stor yta med kött. Vi köper också stora mängder röding i klump som stolpes där. Sen är den ju inredd med lådor så man kan ha en del saker mer lättillgängligt.
Vi valde box just iom att de rymmer mer för pengarna. Jag tycker inte det är svårt att hålla det organiserat.

Nä, alla mina boxar är strikt organiserade (skåpen också). Det tar inte lång tid att hitta det jag ska ha.
 
Det beror ju på vad man har får behov. Vår enda frys är en box som står i källaren: Jag tycker den är skitbra. Man kan vara organiserad i sin box. Vi har några separata plastlådor i boxen för att få lite ordning så man kan sorterar upp olika saker. Finkött för sig, och mer vardagsmat för sig. Matlådor i korgarna, bröd, glass och diverse styckdelar från lamm (som vi köper varje år, i resten.
Jag är också noggrann med att märka allt jag stoppar in i frysen med datum.
 
Frysboxen som införskaffades i år hamnar lätt på min topp 5- lista över favoritsaker i mitt hem. Vi köpte en Electrolux av någon energisnål modell, rymmer runt 240 liter och kostade nog ca 5000 kr.
Jag älskar just känslan av att allt får plats. Jag organiserar också med lådor och tycker jag har bra ordning. I övrigt är den tyst och snäll och drar inte mycket.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 770
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 965
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 935
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp