Botulismvaccination!

lisahjelmgren

Trådstartare
Vet inte om den här tråden ligger rätt... Men vårt föl reagerade på en botulismvaccination igår kväll med att få 39.8 i feber samt en svullnad lite större än en handflata vid injektionsstället. Han är 6 månader och detta var andra vaccineringen. (Vid fösta -ingen reaktion) Vaccinerades kl 11.00 och upptäckte febern vid 22-tiden. Var pigg och kry under e.m.

Efter rådfrågande med ett par veterinärer väntade vi ut febern och mkt riktigt så var han feberfri i morse.Ser ut att må bra nu. Min fråga är nu, kommer han att reagera även vid tredje och sista vaccineringen? Hur sjuka kan dom bli efter en botulismvaccination? Man blir ju lite nervös när ens älskling insjuknar, men vet. lät inte överdrivet oroade. Har hört att vissa hästägare väljer att inte vaccinera mot just botulism eftersom hästarna kan reagera så starkt på vaccinet, men vet. jag pratade med igår gav inte intryck av att det kan bli så farligt. Ja, förutom hög feber då och ev behandla med finadyn el butta. Kortison tyckte den ena och den andra antiinflammatoriskt... Förvirrande! :confused:

Tänkte inte på att rådfråga om vidare vaccination när jag ändå hade dom i luren, vart lite nervös... Synd att avbryta en grundvaccinering om det inte behövs känner jag. Men som sagt, hur sjuk kan han bli? Någon som vet? Era erfarenheter? Vaccinerar jag ej och han får botulism senare i livet riskerar han ju att dö... Och det vill man ju inte. Hur skulle ni gjort? Ja, förutom att rådfråga vet. förståss vilket jag tänker göra, men de säger ofta olika tycker jag... :(

Sv: Botulismvaccination!

Jag har bara en häst som är vaccinerad mot botulism, för att förra ägaren hade redan gjort det. Annars har jag avstått just på grund av riskerna med vaccinet och att det inte är hundra procentigt mot botulismen heller. Tar bara vissa former av bakterien.
Jag har själv inte haft några fall, men det finns hästar här runt om kring som enligt deras ägare har haft konvalesenser på flera månader efter vaccinationen och någon som påstår att deras häst inte blivit återställd alls trots att det gått flera år.
Däremot har jag inte hört om något fall av botulism här omkring.

Oj, det var inga roliga erfarenheter! Båda veterinärerna jag pratade med ansåg inte att det var någon fara med vaccinationerna. Den ena har 40 års erfarenhet och ingen patient hade reagerat på vaccinet. Nu tillfrisknade ju mitt föl snabbt men det är ju inte roligt att vaccinera en tredje gång om det finns så stora biverkningar som du nämnde. Idag var han busig värre men har fortfarande en svag bula med lokal värme/inflammation i muskeln där vaccinationen togs.

Fler erfarenheter, någon???

Jag vaccinerar mina hästar, ingen har reagerat på vaccinet.

Som ovanstående säger så skyddar vaccinet bara mot en typ av botulism, typ B. Men det är också den enda typ som har påträffats hos häst.

Det är några hästar som dör i botulism varje år...

Liknande trådar

Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 137
Hästvård Hästen vaccinerades i onsdags morse mot hästinfluensa (ingen stelkramp) och fick i torsdags en ordentlig svullnad vid injektionsstället...
Svar
0
· Visningar
700
Senast: Catayah
·
Hästvård gav första sprutan av grundvaccinet till influensan till hästen i torsdags då hon måste vara vaccinerad eftersom vi ska börja tävla lite...
2
Svar
26
· Visningar
3 054
Senast: Miaa
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 284
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg